Dunlop Roadsmart vs Pilot Road 2ct?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har funderat på hur det funkar med att ett däck är snabbare än ett annat på en viss bana? Det måste väl ändå bero på föraren och hur mycket han vågar hålla i? Så länge det inte handlar om rena släpp?!

Hur resonerar man? Jag vet ärligt talat inte, men har funderat på det...

Det är ganska enkelt. Olika gummiblandningar lirar olika väl med olika temperaturer och olika beläggningar. Det är därför raceåkare har olika hårdheter på sina slicks ex.

Själv har man en fundering angående inkörning av däck. Enl Dunlop ska jag köra in däcket under ca 160 km. Iom detta så kommer inte kanterna på däcket att vara slitna.
Innebär detta att när jag sedan kör en bandag så är däcket fortfarande halt ut mot kanterna?

En annan fråga: Någon som vet en site för rek däckstryck på bana för Dunlop Sportsmart?
Fursten kanske?

Nu vet jag inte hur extra mycket gegg som gatdäcken har på sig, men när jag åker ut på ett nytt set slicks (som är glansiga och lite småhala i början) så tar det 2 kurvor (ex en S-kombination) innan jag vågar ge fullt, så oroa dig inte.

Däckstrycket lämnar jag åt gatdäcksinformerade personer att ge tips om..

/ Jens
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gata alla dagar i veckan 2.3 fram, 2.5 bak - vid tung last så kan man öka till ca 2.8 bak!! Bana 2.1-2.3 fram samt låga 1.5 som max till 2.1 bak!!:tummenupp

1,5 som tryck bak. Gör man det när man vill ha upp värmen i däcket? Det måste ju vara ordentlig skillnad i gungighet vid 1,5 och 2,1.

Är det NTEC-stomme på dessa däcken?

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det blir "görsköj" med 1.5 bar i bak - jovisst, N-tec i bakdäcket, ej fram!!:tummenupp

Vill man sen ha ett ännu smurfigare däck (trackday däck) som har N-tec i både fram och bak och som man kan köra upp&ned i tunnlar pga bra fäste så hoppar man på GP Racer D211 som faktiskt räcker längre än man tror även på gata!!:tuttar

Och vill man handla riktiga däck för banan beställer man KR108 NTEC 7712 slicks. Sen är saken biff.

Jag är helt salig på dom däcken.. :fakta

/ Jens
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är ganska enkelt. Olika gummiblandningar lirar olika väl med olika temperaturer och olika beläggningar. Det är därför raceåkare har olika hårdheter på sina slicks ex.

/ Jens

Jo det förstår jag, lite svårt att förklara hur jag menar... återkommer när jag vet hur jag ska uttrycka mig :)
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Har nu kört ca 30 mil med det nya Sportsmart, backdäck endast. Bytte från ett Pilot Road2 däck. Har ett Pilot Power fram.

Oj vad lättstyrd hojen blev nu! Greppet verkar vara riktigt bra pckså men har inte testat det fullt ut ännu. Ska testa det på Gelleråsen imorgon, återkommer med resultat senare ifall någon är intresserad.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har nu kört ca 30 mil med det nya Sportsmart, backdäck endast. Bytte från ett Pilot Road2 däck. Har ett Pilot Power fram.

Oj vad lättstyrd hojen blev nu! Greppet verkar vara riktigt bra pckså men har inte testat det fullt ut ännu. Ska testa det på Gelleråsen imorgon, återkommer med resultat senare ifall någon är intresserad.

Jag är väääldigt nyfiken på det, ska på tredagars banköra snart och åtminstone nytt bakdäck ska på. Framdäcket är ok men ska rådgöra lite med däckhandlaren om åldern.

Sen om någon har erfarenhet av nya sportsmart och banåka eller motsvarande på en lite tyngre hoj som min så är jag tacksam för info, lite prylar kommer åka av inför banan men räknar kallt runt 230kg iaf... ska se om jag kan komma över en pålitlig våg, kan vara lite skoj att se hur mkt man kommer släpa runt på.
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Har nu kört ca 30 mil med det nya Sportsmart, backdäck endast. Bytte från ett Pilot Road2 däck. Har ett Pilot Power fram.

Oj vad lättstyrd hojen blev nu! Greppet verkar vara riktigt bra pckså men har inte testat det fullt ut ännu. Ska testa det på Gelleråsen imorgon, återkommer med resultat senare ifall någon är intresserad.

Jag vill veta :tummenupp

På tal om lättstyrt, jag och polaren har lika hoj, lika bakdäck "Roadsmart" framdäck har jag Michelin Pilot Power 2CT och polaren ett Roadsmart.
Vi bytte hojar en sväng och båda kände att min hoj var lättare att styra in med, lite tyngre med roadsmart däcket........:confused:
Så visst är det skillnad på däck och vi är vanliga dödliga gatåkare bara :D
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Har PilotRoad2 på hojen sen ungefär denna tid förra året ...
tror att jag ligger på en 1200mil nu o det finns då minst 500mil kvar på bakdäcket.... men det räcker ju fan bara till början av semestern.

Så jag bode väl oxå kolla på nya däck.
Så då är frågan vad man ska ta ... en ny omgång Road2 eller prova på Roadsmart?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
2 frågor:

Ni som kört Pilot Road II på bana vad tyckte ni? Har kört ca 150 mil med det bak och som det ser ut nu blir det nya sådana både fram och bak på viffern till bankörningen. Dom 150 milen på gata sa väl inte jettemycket men det kändes bra om än hög ljudnivå/låg ljudnivå från skorstenen.

Nackdelar/svagheter? Novis förare men någon kurva ska jag väl kunna pressa under 3 dar, 230kg tung hoj.

En som ska med har kört ganska mkt bana förr men inte helt uppdaterad nu. Denne har något "race/slicks" däck liggandes, helt oanvänt, lagrat skapligt svalt och mörkt men under 6-7 år. Det har hinnan som nya däck brukar ha kvar.

Vad säger expertpanelen, är detta däck livsfarligt (dör DiRRecKt) eller kommer värmen göra det tillräckligt mjukt och dugligt? Kan själv bara jämföra med bildäck för gata och korrekt lagrat så är det ju ingen katastrof.

Erfarenhet får gärna svara =)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
2 frågor:

Ni som kört Pilot Road II på bana vad tyckte ni? Har kört ca 150 mil med det bak och som det ser ut nu blir det nya sådana både fram och bak på viffern till bankörningen. Dom 150 milen på gata sa väl inte jettemycket men det kändes bra om än hög ljudnivå/låg ljudnivå från skorstenen.

Nackdelar/svagheter? Novis förare men någon kurva ska jag väl kunna pressa under 3 dar, 230kg tung hoj.

En som ska med har kört ganska mkt bana förr men inte helt uppdaterad nu. Denne har något "race/slicks" däck liggandes, helt oanvänt, lagrat skapligt svalt och mörkt men under 6-7 år. Det har hinnan som nya däck brukar ha kvar.

Vad säger expertpanelen, är detta däck livsfarligt (dör DiRRecKt) eller kommer värmen göra det tillräckligt mjukt och dugligt? Kan själv bara jämföra med bildäck för gata och korrekt lagrat så är det ju ingen katastrof.

Erfarenhet får gärna svara =)


Hann bara köra 2 knix kurser på mitt Road 2(ct) innan det hamnade en syl/spik i däcket i ett industriområde :(

På dessa två knixkurser körde jag i grön grupp. Inte ens minsta tendens till att bete sig konstigt. Tycker att man får bra kännsla o återkoppling då man börjar pressa det. Lyckades tom med fotpinneskrap på näst sista omgången :)
O på gata har jag inte heller uppleft att de ska betesig konstigt snarare tvärt om.


Nån som har erfarenhet av Pirelli Angel ST?
Det är ett sånnt som sitter som bakdäck nu?
Hur är det med livsängd?
hur är det med våtegenskaper?
hur bra är det med återkoppling ?
Kan man köra på bana utan att vara orolig? (kör då i grön/slöaste grupperna)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har precis bytt till ett roadsmat bak, men jag upplever en stor förändring i hojens karatär. Det känns som att hojen svänger lite snabbare allmänt. Det stora är dock att det känns som däcket släpper under gaspådrag, små mjuka sladdar (?), ungefär som att det skulle flexa mycket. Jag upplevde precis samma med min gamla 600:a när jag bytte från BT020 till Roadsmart.
Nu bytte jag från Michelin Pilot Road denna gången, och Pilot Road däcket hade inte denna "flex", eller tendens. Är det normalt, ska det vara så, är det bättre så, är det för att den mjukare utsidan på däcket flexar mer ?

*Fundersam*
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Körde Sportsmart på retarden, kommer helt klart att sätta samma på nya hojen när det är dags...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jag har precis bytt till ett roadsmat bak, men jag upplever en stor förändring i hojens karatär. Det känns som att hojen svänger lite snabbare allmänt. Det stora är dock att det känns som däcket släpper under gaspådrag, små mjuka sladdar (?), ungefär som att det skulle flexa mycket. Jag upplevde precis samma med min gamla 600:a när jag bytte från BT020 till Roadsmart.
Nu bytte jag från Michelin Pilot Road denna gången, och Pilot Road däcket hade inte denna "flex", eller tendens. Är det normalt, ska det vara så, är det bättre så, är det för att den mjukare utsidan på däcket flexar mer ?

*Fundersam*

Minns tyvärr inte hur det var när jag körde roadsmart.. men sportsmart känner man väldigt tydligt vad som händer (särskilt om man tar ut lite luft), och särskilt om det är vid banåkning.

Nu kör jag iofs låååångt ifrån sportsmarts marginaler, men nånstans så ger det ändå en extra trygghet att känna det där "klättrandet" i däcket.. hellre det än att man inte känner ett skit och vips så släpper det.
 

Johan_r

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-10R -06,SÅLD... GSXR 1000 -06
Var ska man få däcket monterat om man har med sig däcket löst
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top