Zeb_Macahan
Bettingansvarig
Jag har funderat på hur det funkar med att ett däck är snabbare än ett annat på en viss bana? Det måste väl ändå bero på föraren och hur mycket han vågar hålla i? Så länge det inte handlar om rena släpp?!
Hur resonerar man? Jag vet ärligt talat inte, men har funderat på det...
Det är ganska enkelt. Olika gummiblandningar lirar olika väl med olika temperaturer och olika beläggningar. Det är därför raceåkare har olika hårdheter på sina slicks ex.
Själv har man en fundering angående inkörning av däck. Enl Dunlop ska jag köra in däcket under ca 160 km. Iom detta så kommer inte kanterna på däcket att vara slitna.
Innebär detta att när jag sedan kör en bandag så är däcket fortfarande halt ut mot kanterna?
En annan fråga: Någon som vet en site för rek däckstryck på bana för Dunlop Sportsmart?
Fursten kanske?
Nu vet jag inte hur extra mycket gegg som gatdäcken har på sig, men när jag åker ut på ett nytt set slicks (som är glansiga och lite småhala i början) så tar det 2 kurvor (ex en S-kombination) innan jag vågar ge fullt, så oroa dig inte.
Däckstrycket lämnar jag åt gatdäcksinformerade personer att ge tips om..
/ Jens
Last edited: