Bearing
Gudomlig sporthojare
Jepp, det stämmer.Bo-Göran skrev:Den uträkningen kollar hur mycket energi det finns i luften. Sen kollar man hur mycket energi det går åt att förånga en mängd E85. Därefter drar man minus den energin ur luften och kollar på vilken temperatur man hamnat på. Eller?
Det var en modell för att, i första hand, kunna jämföra knackminskande effekter av olika bränslen med/utan IC. Att det inte kan finnas etanol i gasform vid 20°C tror jag vi kom fram till. Tempsänkningen var bara ett mått på energin som går åt att förånga bränslet. Att använda just tempsänkning som mått kändes smidigt eftersom det skulle jämföras med tempsänkningen i en IC. VE påverkas av en tempsänkning, men det har vi inte diskuterat tror jag.Är det möjligt att ha lite förångad E85 i en luft som helt plötsligt är 20°C varm? Jag är ganska säker på att man aldrig kan komma under förångningstemperaturen för E85 i ett och samma rör. Vid 2 bar är den tempen kanske 90-95°C.
Om du tycker att modellen ger orimliga resultat eller på något annat sätt inte är användbar får du gärna visa på något sätt varför. (Jag är själv osäker på om modellen är bra.) Att bara komma med påståenden leder ingen vart.
Last edited: