Bearing skrev:
(Det krävs energi för att höja temperaturen för bränslet till kokpunkten också, men det verkade inte vara så mycket så det tog jag inte med.)
Pinjong skrev:
En liten miss är att bränslet stjäl även värmeenergi innan det förångas
Det var inte ett så bra antagande alltså..
Jag är väldigt över glad att du påpekar detta, men blir också något förtvivlad över att det kom så långt efter mitt inlägg. andersbrink m.fl. har nämligen börjat använda E85 delvis på grund av mitt inlägg förmodar jag.
Av detta drar jag lärdomen att jag inte skulle litat på att "någon" skulle hitta felet snabbt.
Jag har fått läsa på mer nu. Bl.a här, där det finns ett bra fasdiagram:
http://www.physto.se/~burgess/undervisning/bas/instruktioner/FysAlab4/FysAlab4.html
Dina beräkningar verkar stämma, tyckte jag först i alla fall.
Men om jag förstår det jag läst idag rätt är det mer komplicerat än så, jag ska försöka förklara hur jag tänker.
Nu antar jag att du redan vet en del av det jag "berättar", men jag tänker ändå skriva i berättande form när jag förklarar hur jag tänker eftersom jag trivs med det. Det kanske får andra att delta i diskutionen. Förhoppningsvis kan du/någon reda ut allt detta, för jag tvivlar på att jag kan.
I diagrammet för vatten i länken ovan ser man att kurvan lutar enligt k_vatten=1/c_vatten mellan 0 och 100 °C (c_vatten är värmekapacitivitet för vatten i flytande fas.). Vid förångning i motorn är det alltså bara upp till kokpunkten bränslet kommer att själa energi p.g.a värmekapacitiviteten för bränslet i flytande form. Och etanol kokar redan vid 78 °C. Blir det varmare än så (vilket jag räknat med vid 1 bars övertryck), kommer även ångan hettas upp, till vilket det åtgår energi. Denna energiomvandling motsvarar alltså lutningen k_ånga=1/c_ånga i diagrammet (fast för motsvarande etanoldiagram).
Lufttemperaturen minskar p.g.a energiåtgången vid uppvärmningen av bränslet enligt resonemanget ovan. Och bränslet kan bara värmas upp till luftens temperatur - som har minskat. Alltså kan man inte använde ovanstående resonemang. Av flera anledningar visar det sig nedan - om jag nu tänker rätt.
Enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmekapacitivitet gäller dessa konstanter bara vid konstant tryck vilket inte gäller nu eftersom temperaturen för luften kommer sjunka och därmed minskar trycket.
En tredje aspekt är att kokpunkten förändras när trycket ändras. Etanol kokar alltså inte vid 78 °C när det utsatts för laddtryck.
Min slutsats:
Jag tror att bränslet kommer röra sig längs k_flytande i fasdiagrammet fram till kokpunkten och sedan fortsätta rakt åt höger och upp på "ånglinjen". När temperaturen sjunker kommer bränslet följa k_gasform fast "nedåt". Det kommer inte kondensera eftersom det kan förekomma en del ångor "lösta" i luften även under kokpunkten. Det borde då inte bli riktigt som du räknat eftersom k_flytande inte har samma värde som k_gasform.
Tänker jag onödigt krångligt eller har jag en poäng?
Hur fel blev det då när jag räknade i mitt första inlägg?
"Det beror hur mycket Pinjong har rätt och jag fel", så det går inte för mig att svara på just nu. Men jag är bara tvungen att hitta på några saker som får mig att känna mig bättre.
-Flera som testat E85 i praktiken har mig veterligen inte fått spikningsproblem när de gjort en motor delvis baserad på min felaktiga teori.
-Sluttemperaturen jag fick fram var väldigt nära rumstemperatur. Särskilt om man tänker i totaltemperatur (Kelvin) vilket man borde.
Av detta drar jag slutsatsen, eller egentligen mest gissar jag, att värmekapacitivitetens påverkan under förloppen inte har varit allt för stor under just de förhållanden jag räknade på. Enligt andersbrinks inlägg ovan verkar det t.o.m. fungera bättre. Detta är jag enormt lättad/tacksam för. Tänk om mitt inlägg hade orsakat "härdsmältor" i dyra motorer.
Om jag har rätt ovan verkar det väldigt komplext att räkna fram "riktiga värden"(eg. baseras allt fortfarande på att förångningen sker i insuget, vilket jag inte vet om det är en bra ansats.). Men jag tror att man borde kunna räkna på ett mycket enklare sätt. Nämligen att man tittar på totala värmeenergin som bränsle/luft-blandningen har innan och efter förångningen och på så sätt få fram temperatursänkningen. Men just nu kan jag inte komma på hur man räknar, jag återkommer senare. Egentligen hoppas jag att du/någon som "kan det här" tar över nu. Jag misstänkter nämligen att min trovärdighet nu är 0.
Fast min allra största förhoppning är att det slutliga resultatet ska visa att mitt första inlägg inte var särskilt fel. Detta är egentligen ett svagt hopp, men efter att ha spelat en del Texas-holdem vet jag att man trots svagt hopp, nästan uppgivenhet efter att ha sett "River", ibland vinner ändå.