Bearing
Gudomlig sporthojare
Ja, det var nog lite tillkrånglat i mitt förra inlägg. Jag minns nu varför jag tog fram modellen. Det var mest för att jämföra kyleffekterna. Med samma förutsättningar blir ju din beräkning riktig.Pinjong skrev:Jag tror du krånglar till det lite i onödan
Ok, det stämmer nog. Hittade ett diagram för värmekapaciteten för luft vid olika tryck och temperaturer. Värmekapaciteten förändrades väldigt lite vid de olika tryck och temperaturer som förekommer i insugsröret på en turbomotor. Mindre än 1% var det., värmekapaciteten gäller mycket riktigt för konstant tryck (det finns även för konstant volym, det brukar inte vara så stor skillnad mellan dem). Där bränslet sprutas in är det momentant konstant tryck (tryckförändringarna går går långsamt beroende på gaspådrag och belasting), den tryckförändring som sker vid förångning resp. kylning kompenseras omedelbart med ljudets hastighet i.a.f. så länge turbon inte är nära överlastning. Det är ett öppet system. Visst, värmekapaciteten förändras något vid olika tryck, den angivna brukar vara vid atmosfärstryck.
Eftersom det är osäkert om den mesta förångingen sker innan eller under kompressionsfasen borde man ta fram en annan modell. Det kanske relativt enkelt går att lägga till den energi som tillförs under kompressionsfasen så att resultatet visar temperaturen vid TDC.Den andel av bränslet som förångas under kompressionsfasen ska behandlas lite annorlunda. Nu vet jag inte hur stor andel som förångas i kompressionsfasen, jag tror den är mycket liten, men vet inte säkert, det skulle det vara intressant att veta. Jag misstänker att den största förångningen sker över insugsventilen när kolven är på nedåtgående. Det sker ju ett tryckfall där, värmen är hög och virvelbildningen är stor så att bränsle/luftblandningen når snabbt heta ytor, kyler dessutom dem kraftigt vid förångningen. En annan fördel är att fyllnaden blir god om förångning sker vid detta tryckfall. Har jag fel, rätta mig.
Men om man går så långt borde man kanske också ta hänsyn till ytorna som omsluter gasen och då blir det väll antagligen för komplicerat.
Att få tryck och temp vid TDC vore ju annars ganska snyggt om man ska uppskatta knackbenägenhet t.ex.
Det är svårt att förstå något av formler utan att kunna teorin. Några av formlerna förstår jag, men jag måste nog köpa en bok för att helt förstå det här.Vill du läsa mer om termodynamik (för övrigt allt möjligt i fysik) så finns mycket läsvärt på
http://scienceworld.wolfram.com/physics/Adiabatic.html
där finns ex. formler för att räkna kyleffekter vid tryckfall vid icke konstant volym, ekv. (17)
Skönt att du ser det så.andersbrink skrev:Haha...
DET är väl det minsta man ska oroa sig för, att bry sig om vad andra gör och experimenterar med på sin fritid!