Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, hela grejen med en förlust är att det just är en förlust. Man kan av princip inte få tillbaka förluster. Det man kan göra är att minska förlusterna.
Om vi återgår till en av ursprungsfrågorna om en lättare kolv ger mindre förluster än en tung kräver nog en del räknande. En sak är dock klar och det är att en lättare kolv ger mindre dynamiska krafter.
Om vi antar friktionsfritt så gäller ju energiprincipen att energi inte kan förstöras bara ändra form. kollar man på en vevrörelse först ett varv och vi kan starta i ÖD och relatera lägesenerginn till ND. Om det är friktionsfritt så kommer kolvens vikt att göra så att den börjar åka ner.
Lägesenergin omvandlas till rörelse energi i vevmekanismens alla delar. När kolven når ND så har den varken läges eller rörelseenergi allenergi har omvandlats till masströghet i svänghjulet. När kolven når ÖD igen har all energi återgått till lägesenergi och sen börjar det om igen.
Utan friktion, luftmotstånd och andra förluster har jag svårt att se att varvtalet eller vikter skulle påverka detta. men krafterna i vevmekanismens delar skulle givetvis påverkas.
För att matematiskt belysa detta måste man sätta upp rörelseekvationen och låta n respektive m gå mot oändligheten.
Antagligen skulle den största kolvhastigheten under cykeln bli högre med en tung kolv eftersom kraften som får det att börja röra sig är högre då (mg)
Men som sagt eftersom det alltid finns friktion av något slag så blir det aldrig så.
Lägesenergin är försumbar i energiutbytet mellan de roterande och oscillerande massorna i en kolvmotor. Jag hoppas att du kan formulera om ditt inlägg, eller ta bort hela inlägget. Det skapar bara förvirring.
Last edited: