Effektåtgång vevrörelse,

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast borde inte minsta lilla viktökning minska accelerationen?

Du har tre variabler och inte två: F = m*a

a är given vid ett givet varvtal och därmed blir det kraften F som ökar om du ökar m. dvs påfrestningarna på vevstaken ökar.

Kolvringen väger fortfarande samma och ringens hastighet samt acceleration är också oförändrat given av motorns varvtal.

Eller menar du hela fordonets acceleration?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du har tre variabler och inte två: F = m*a

a är given vid ett givet varvtal och därmed blir det kraften F som ökar om du ökar m. dvs påfrestningarna på vevstaken ökar.

Kolvringen väger fortfarande samma och ringens hastighet samt acceleration är också oförändrat given av motorns varvtal.

Eller menar du hela fordonets acceleration?

Fast även om varvtalet mätt över tid är konstant, är väl inte hastigheten per varv det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast även om varvtalet mätt över tid är konstant, är väl inte hastigheten per varv det?

Vilken hastighet håller du på E4an? Påverkar kolvens vikt vilken hastighet du håller? Nej, du kommer naturligtvis hålla dina x km/h oavsett vilka kolvar du har och därmed är motorns varvtal givet och i sin tur kolvens hastigheter/accelerationer.

Eller om vi tittar på en acceleration så blir accelerationen långsammare med tyngre delar i motorn men du kommer fortfarande dra motorn till rödmarkeringen vilket betyder att du bara har förskjutit allting lite grand i tiden.
Varvtalet X kommer uppstå även med tunga kolvar, det sker bara aningen senare i tid.

Men jag skulle föredra att rita krafterna med motorns varvtal på x-axeln och gör man det så syns inte denna tidsskillnad. kurvorna kommer helt överlappa varandra.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vilken hastighet håller du på E4an? Påverkar kolvens vikt vilken hastighet du håller? Nej, du kommer naturligtvis hålla dina x km/h oavsett vilka kolvar du har och därmed är motorns varvtal givet och i sin tur kolvens hastigheter/accelerationer.

Eller om vi tittar på en acceleration så blir accelerationen långsammare med tyngre delar i motorn men du kommer fortfarande dra motorn till rödmarkeringen vilket betyder att du bara har förskjutit allting lite grand i tiden.
Varvtalet X kommer uppstå även med tunga kolvar, det sker bara aningen senare i tid.

Men jag skulle föredra att rita krafterna med motorns varvtal på x-axeln och gör man det så syns inte denna tidsskillnad. kurvorna kommer helt överlappa varandra.

Skillnaden må vara försumbar, men dock inte icke existerande.

Detta var mer som ett svar till idén att dra runt motorn med en elmotor och utifrån det beräkna förlusterna.

Ett försök att se om det var en gångbar metod eller om det fanns aspekter som inte kunde påvisas enkom genom att bogsera runt motorn.

Att det spelar kvitta när man accelererar ut på E4 är en helt annan sak.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vilken hastighetssänkning? Har du inte fattat att kolvhastigheten är densamma? Och endast varvtalsberoende?

På vilket sätt kan inte en ökad vikt på kolven sänka accelerationen på densamma?

Menar du att kolvens hastighet till 100% är identisk från tändpunkt till tändpunkt utan några avvikelser överhuvudtaget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På vilket sätt kan inte en ökad vikt på kolven sänka accelerationen på densamma?

Menar du att kolvens hastighet till 100% är identisk från tändpunkt till tändpunkt utan några avvikelser överhuvudtaget.

Hur många gånger måste jag förklara åt dig att det är motorns varvtal som styr hastigheten på kolven och därmed även accelerationen. Det ligger i mekaniken. Det är lite som att du försöker lära pappa hur man gör barn nu.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur många gånger måste jag förklara åt dig att det är motorns varvtal som styr hastigheten på kolven och därmed även accelerationen. Det ligger i mekaniken. Det är lite som att du försöker lära pappa hur man gör barn nu.

Konstigt, för annars kunde man tro att kolvens hastighet styr varvtalet på motorn.

För du pratar väl fortfarande om förbränningsmotorer?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Håller med. Kolvringen ligger lös i spåret i radiell ledd och tar inte upp några sidokrafter. Det som skapar kolvringens kraft mot cylinderväggen är gastrycket och förspänningen.

Om smörjfilmen mellan kolv och cylindervägg bryts igenom skapar även kolven friktion.

Även om inte smörjfilmen bryts igenom finns det ju friktion och den kan nog påverkas av kolvens vikt.

Kan vara en av orskerna till att äldre stora fartygsmaskiner inte hade vevstaken kopplad direkt till kolven men det kan säkert Jörgen verifiera eller förkasta.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Delvis sant.
Men eftersom ökad svängmassa ger jämnare kolvhastighet, så tar det ut varandra.
Tror jag.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...