Min formulering "Kommersiella motorutvecklingsavdelningar" implicerade de idag tillgängliga simulerings-/beräkningmöjligheterna. Med beräkning avsåg jag inte p.o.p
Ok, det jag reagerade på var att dom inte skulle ha tillgång till det.
Mitt tips hade för avsikt att hålla nivån inom en ram, där ni/de som kan mindre om motorer , kan lära er ngt från de med mer praktiskt och/eller teoretisk erfarenhet. Tro mig, redan med de idag kända och etablerade skolbokssambanden, blir det utomordentligt komplicerat när man ändrar en parameter i en kolvmotor.
Självklart blir det komplicerat, min fråga avsåg dock endast en av delarna som påverkas, inte hela spectrat.
Sen skall du inte fördumma folk, att utgå ifrån att alla som läser på sh skulle veta mindre och därför hålla det på vedbonivå, är arrogant.
Tråden blir annars lätt attraktiv för medlemmar ointresserade av motorer, men intresserade av konflikt. Varefter jag måste stänga tråden. Det vore ju synd för oss som är intresserade av motorer.
Skall jag ta åt mig av den formuleringen, vad försöker du insinuera?
Utifrån idag kända samband och underlag, så hör inte kolvvikten till ngn av de primära faktorer som påverkar kolvringsfriktionen. Det är ungefär det man kan säga om det. De primära orsakerna är tex ringarnas och ringlandets utformning. Ringarnas material, fjäderkraft, gastrycket över ringlandet, kolvspel, fodrets material och yta.
Jag är relativt förtrogen med vilka aspekter som skulle kunna påverkas. Men som sagt avsåg frågan endast en del.
Att den inte kan vara en primär är utan betydelse.
Sannolikt finns det eller så finns det inte ngn koppling mellan kolvringsfrikton och kolvvikt i ett sammansatt system, men det är isf upp til dig att bevisa om ni ska gräla om det. Det ligger ju utanför vad den etablerade förbränningsmotorläran tar upp.
Frågan har fortfarande inte grälats om, det är isåfall en förvrängd uppfattning.
Jag är däremot villig att gräla mot att kolvens vikt inte kan påverka dess acceleration.
Att den ligger utanför läran har ingen annan betydelse än, att du med flera, inte har tacklat och satt er in i det.
Din tanke att "tyngre kolvar saktar ned" en motor och därför påverkar gastrycket, är baklängestänk. Motorer är designade för att sättas i arbete. Det implicerar ett varvtal/varvtalsområde för designen, med små avvikelser i vinkelhastighet över varvet avger motor det önskade vridmomentet. Tyngre kolvar ökar däremot förlusterna i en motor, pga av att det blir större interna krafter i vevrörelsen, högre kolvvikt ger även mer vibrationer vilket i sig ger en förlust.
Kalla det vad du vill, det var en hypotetisk fråga som byggde på vissa förutsättningar.
Men åter igen, frågan gällde bara en av delarna och det var ställt som en fråga inte som ett påstående.
Att vikten ger merförluster, svängningar, deformationer, bärfilmsproblem osv. är ovidkommande för frågan.
Som diskussionen har gått de senaste dygnen skräms lätt de med teoretiska och/eller praktisk motorkunskap/-intresse bort från tråden.
Med hopp om bättre diskussionsnivå.
Tror du verkligen det, och hade dom så mycket att hämta i tråden innan anser du?
Hoppades ursprungligen på en eleverad nivå av diskussion, borde veta bättre.