Two stroke man
Gudomlig sporthojare
suck...
På vilket sätt kan inte en ökad vikt på kolven sänka accelerationen på densamma?
Menar du att kolvens hastighet till 100% är identisk från tändpunkt till tändpunkt utan några avvikelser överhuvudtaget.
Delvis sant.
Men eftersom ökad svängmassa ger jämnare kolvhastighet, så tar det ut varandra.
Tror jag.
Här har ni geometrin och ekvationen, läs sid 10-12
http://www.supramk3.com/turbo.pdf
Kan någon av er proffstyckare hitta kolvmassan i ekvationen för kolvrörelsen?
Det förutsätter ju att vevens vinkelhastighet är konstant. Är den det i praktiken?
Eller menar du vinkelhastigheten under en arbetscykel? Ja, den varierar en aning under en arbetscykel, hur mycket beror ju mycket på antalet cylindrar och hur mycket svängmassa man har relativt kolvmassan.
Jag tyckte dock att det skulle bli hårklyveri och ännu mer förvirrande att nämna det åt folk som ändå inte fattar det mest elementära.
Vad menar du tar ut varandra?
Sänkt kolvacceleration vid givet varvtal ger ju en jämnare kolvhastighet.
Sen om kolvaccelerationen beror på kolvens massa vet jag inte. I en flercylindrig motor borde vevens vinkelhastighet vara ganska så konstant och därför blir kolvmassans påverkan på kolvaccelerationen försumlig.
Tror jag.
Edit: Kan tillägga att jag tycker att tråden är väldigt intressant. Knappt så man vågar sig in här bland de pålästa och erfarna så dumförklara mig gärna
Ja just det. Många ämnen igång samtidigt..I detta fallet var det gastryckets kolvringsexpansion det gällde.
Självklart är det detta jag menar.
En lättare kolv ger mindre svängmassa och då en kraftigare acceleration i arbetstakten kan man tycka. Ju mer variation i vinkelhastighet (sett under en arbetscykel) en motor har, desto större påverkan har kolvens massa på kolvaccelerationen.
Ändrade lite
Du menar att det är en piss i havet?Så, sätt en förändring av kolvmassan i relation till cylindertryckets påverkan och vevaxelns massa.
Säg att du har 20 bars cylindertryck på kolven innan tändningen sker och räkna fram den kraften och jämför med kolvmassan.
Du menar att det är en piss i havet?
ja, men du som är ung och alert får gärna räkna.
får nog klura lite grann på det, det ingick nämligen inte i fysik b :d
F=P*A
Det ska vara stora bokstäver men så fort jag sparar ändras formeln till små...
Trycket är inga problem. Tänkte mer att jag behöver räkna fram tröghetsmomentet på vevaxeln.
Välkommen till min ignorelista.
Om du menar att vinkelhastigheten på vevaxeln varierar under fyrtaktscykeln så stämmer det. Är svänghjulet lätt och varvtalet lågt blir variationen stor. Kolvens tyngd påverkar också, gissar jag.
Jag förstår dock inte vad detta hade med hur tungt det är för en elmotor att dra runt motorn att göra?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|