Effektåtgång vevrörelse,

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
På vilket sätt kan inte en ökad vikt på kolven sänka accelerationen på densamma?

Menar du att kolvens hastighet till 100% är identisk från tändpunkt till tändpunkt utan några avvikelser överhuvudtaget.

Om du menar att vinkelhastigheten på vevaxeln varierar under fyrtaktscykeln så stämmer det. Är svänghjulet lätt och varvtalet lågt blir variationen stor. Kolvens tyngd påverkar också, gissar jag.

Jag förstår dock inte vad detta hade med hur tungt det är för en elmotor att dra runt motorn att göra?

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Det verkar nästan lite farligt att ge sig in här men jag gör det ändå för att jag tycker sån't här är kul. Enligt vad jag lärt mig så spelar massan på ingående delar i ett vevparti ingen roll för effektbehovet för att hålla varvtalet konstant. Det är först när man vill accelerera själva motorn som det krävs högre effekt för mer massa, förutsatt att man vill att accelerationen skall vara lika snabb som förut. Energin som finns lagrad i vevpartiet vid rotation, kommer alltid att vara större med mer massa. Det kommer ju då förståss även att påverka motordecelerationen (jfr tyngre svänghjul). Motorn kommer alltså att lämna högre effekt vid deceleration om man antar att decelerationstiden är samma som med lättare delar i veven. Allt detta om vi bortser från inverkan av friktionskrafter och bara tar med trögheteskkrafter. Detta har kanske redan sagts mer eller mindre explicit i tidigare inlägg, ber om ursäkt i så fall. /Thomas

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Delvis sant.
Men eftersom ökad svängmassa ger jämnare kolvhastighet, så tar det ut varandra.
Tror jag.

Vad menar du tar ut varandra?
Sänkt kolvacceleration vid givet varvtal ger ju en jämnare kolvhastighet.

Sen om kolvaccelerationen beror på kolvens massa vet jag inte. I en flercylindrig motor borde vevens vinkelhastighet vara ganska så konstant och därför blir kolvmassans påverkan på kolvaccelerationen försumlig.
Tror jag.

Edit: Kan tillägga att jag tycker att tråden är väldigt intressant. Knappt så man vågar sig in här bland de pålästa och erfarna så dumförklara mig gärna :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det förutsätter ju att vevens vinkelhastighet är konstant. Är den det i praktiken?

Beror väl lite på hur man betraktar det hela. Var inne på det tidigare, vid konstant fart är vinkelhastigheten konstant, och vid acceleration så blir ju allt förskjutet i tid och kommer senare i tiden med tyngre motordelar.

Eller menar du vinkelhastigheten under en arbetscykel? Ja, den varierar en aning under en arbetscykel, hur mycket beror ju mycket på antalet cylindrar och hur mycket svängmassa man har relativt kolvmassan.

Jag tyckte dock att det skulle bli hårklyveri och ännu mer förvirrande att nämna det åt folk som ändå inte fattar det mest elementära.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Eller menar du vinkelhastigheten under en arbetscykel? Ja, den varierar en aning under en arbetscykel, hur mycket beror ju mycket på antalet cylindrar och hur mycket svängmassa man har relativt kolvmassan.

Jag tyckte dock att det skulle bli hårklyveri och ännu mer förvirrande att nämna det åt folk som ändå inte fattar det mest elementära.

Självklart är det detta jag menar.
En lättare kolv ger mindre svängmassa och då en kraftigare acceleration i arbetstakten kan man tycka. Ju mer variation i vinkelhastighet (sett under en arbetscykel) en motor har, desto större påverkan har kolvens massa på kolvaccelerationen.

Ändrade lite

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad menar du tar ut varandra?
Sänkt kolvacceleration vid givet varvtal ger ju en jämnare kolvhastighet.

Sen om kolvaccelerationen beror på kolvens massa vet jag inte. I en flercylindrig motor borde vevens vinkelhastighet vara ganska så konstant och därför blir kolvmassans påverkan på kolvaccelerationen försumlig.
Tror jag.

Edit: Kan tillägga att jag tycker att tråden är väldigt intressant. Knappt så man vågar sig in här bland de pålästa och erfarna så dumförklara mig gärna :)

I detta fallet var det gastryckets kolvringsexpansion det gällde.

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag vet inte om jag ingår i kategorin "proffstyckare" men jag vet mycket väl att man inte behöver blanda in massan då man plockar fram rörelseekvationerna för vilken komponent det än vara månde i ett vevparti. Det jag ville belysa med mitt inlägg var att tyngre prylar ger större tröghetsmoment för de roterande systemen och därmed effekter på motoracceleration och motordeceleration. Effektbehovet på konstantvarvtal har bara med förluster + uttagen nettoeffekt att göra

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Självklart är det detta jag menar.
En lättare kolv ger mindre svängmassa och då en kraftigare acceleration i arbetstakten kan man tycka. Ju mer variation i vinkelhastighet (sett under en arbetscykel) en motor har, desto större påverkan har kolvens massa på kolvaccelerationen.

Ändrade lite

Så, sätt en förändring av kolvmassan i relation till cylindertryckets påverkan och vevaxelns massa.
Säg att du har 20 bars cylindertryck på kolven innan tändningen sker och räkna fram den kraften och jämför med kolvmassan.

Last edited:

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Så, sätt en förändring av kolvmassan i relation till cylindertryckets påverkan och vevaxelns massa.
Säg att du har 20 bars cylindertryck på kolven innan tändningen sker och räkna fram den kraften och jämför med kolvmassan.
Du menar att det är en piss i havet?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om du menar att vinkelhastigheten på vevaxeln varierar under fyrtaktscykeln så stämmer det. Är svänghjulet lätt och varvtalet lågt blir variationen stor. Kolvens tyngd påverkar också, gissar jag.

Jag förstår dock inte vad detta hade med hur tungt det är för en elmotor att dra runt motorn att göra?

Ett sidospår, min tankegång var huruvida kolvringsexpasionen påverkas eller inte.

Något som aldrig kan visa sig om man bogserar runt motorn.

Men att hastigheten inte är konstant är nog utan disskussion, vore den det skulle det väldigt, väldigt bra.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA