Låter väldigt konstigt att BMW och KTM valt att utforma sina motorer+styrsystem så att de havererar om de körs på 95 oktan handelsbensin. Har du länk till artikeln?
Nej, ingen länk. Det var en tidning alltså papersformat.Ska se om jag hittar den tidningen i hyllorna. Hittat Motorrad Nr7 Juli 2012 och här är Nardo testet 2012
på sidan 54 Citat:
För två år sedan fick vi uppleva det med tre mindre och ett totalt motorhaveri (vi tror det var bränslet - se separat ruta).
Från den separata rutan När sedan 4 motorer sade upp sig med mer eller mindre allvarliga motorskador riktade vi såklart misstankarna mot bränslet. ....
Den här gången körde vi med Shell V-Pover Racing .....
Slut citat
Hojarna som testades 2010 och 2012, placering hastighetsmomentet 2012
1) BMW S 1000 RR
2) Kawasaki ZX-10R
3) Aprilia RSV4 Factory APRC (2010 RSV4 R)
4) Honda Fireblade
5) MV Augusta F4 RR (som jag minns vågade journalisterna inte köra F4 RR för fullt på Nardo 2010 pga strulande växellåda, risk för falska nollor mellan växlarna om jag minns rätt)
6) Suzuki GSX-R 1000 (sköt 3:ans vevstake 2010)
7) Ducati 1199 Panigale S (2010 var det Ducati 1198 S)
8) Yamaha YZF-R1 (som jag minns överhettade R1 2010)
9) KTM 1190 RC8 R (som jag minns ventilskador 2010)
Ska kolla efter Nardotestet 2010 i hyllorna, återkommer om jag hittar det.
Troligen var testet i Motorrad Sporthojen 2010, ett senare nr än det på fotot.
Och trots märkningen av Motorrad Maj 2012 på fotot är Nardotestet i Motorrad Juli 2012
i Maj är ett annat test av 2012 års superbikes
ETT ANNAT SKÄL TILL ATT HOJARNA KLARADE NARDO 2012 kan vara ÄNDRAT TEST:
2010: Kördes hojarna ett accelarationsvarv, ett hastighetsmätningsvarv, ett bromsa in varv
2012: Fick alla 9 journalisterna köra ett varv, dvs acceleration, maxhastighetsmätning med tex GPS och inbromsning följt av byte av förare. Vilket givetvis innebar att risken för överhettning som Yamaha råkade ut för 2010 minskade. Kortare sträcka med maxeffekt. Följt av Paus för förarbyte ....