ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Hur stora är effektförlusterna normalt från vevaxel till utg. axeln ? Resp över kedjan ? Nån som känner till nåt om det ?
Fabr. uppger ju motoreffekten 'uppmätt på vevaxeln' (för att det ger högst värden ?, spec i hk o inte kW) och alla 'rullande landsvägar' mäter på bakhjulet. Jag brukar räkna med att det försvinner ca 13 % från vev till bakhjul, nån tumregel jag sett nånstans. Mer eller mindre korrekt. T.ex. osmord/dålig kedja ger betydligt större förluster.
Men t.ex. Yngve m 240 hk/196 Nm Hayabusan har tidigare haft motorn i bänk hos McExpress (tror jag) där den mätts på utg.axeln. Och då har vi ett 3e ställe att mäta effekt på.
Så därför undrar jag: Vad är rimlig effektförlust att räkna med över koppling/vxllåda resp drev o kedja ?
/u
Fabr. uppger ju motoreffekten 'uppmätt på vevaxeln' (för att det ger högst värden ?, spec i hk o inte kW) och alla 'rullande landsvägar' mäter på bakhjulet. Jag brukar räkna med att det försvinner ca 13 % från vev till bakhjul, nån tumregel jag sett nånstans. Mer eller mindre korrekt. T.ex. osmord/dålig kedja ger betydligt större förluster.
Men t.ex. Yngve m 240 hk/196 Nm Hayabusan har tidigare haft motorn i bänk hos McExpress (tror jag) där den mätts på utg.axeln. Och då har vi ett 3e ställe att mäta effekt på.
Så därför undrar jag: Vad är rimlig effektförlust att räkna med över koppling/vxllåda resp drev o kedja ?
/u
Last edited: