Efter oljebyte lyser oljelampan samt kopplingsfråga.

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Bytte olja i gsxr1000 K7an, efter det så lyser oljelampan (motorn igång).
Bytte filter samt olja och "din mc" sa att då ska det i 3.2L vilket hälldes i.

Har ej strulat innan.


2. Vad är detta för kontakt såg att den ej är ikopplad.
 

Bifogat

  • 20210705_222027.jpg
    20210705_222027.jpg
    1.4 MB · Visningar: 95

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Du har väl nivåfönster? Ställ plant och kolla att du har olja mellan markeringarna
Kan ju hända att lampan lyser några sekunder innan du fått tryck men den ska slockna nästan direkt
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
så gjorde både min K3á & K7á om jag inte för fyllde oljefiltret proppfullt.
( och när man startade dom efter att ha legat i grusfållan)
man kan också bara varva till ordentligt så får den upp trycket,
men det är ju inte vad jag rekomenderar.

det är brytaren till stödet.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tack för svar. Hade igång motorn ca 5 sek vågade ha på den längre när lampan lös.
Ska åka förbi och starta lite längre och se om det försvinner.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Då kan jag passa på och fråga när man byter glykolen. Hur går luftningsprocessen till?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var ett redigt jäkla kontaktstycke för stödbrytarn...Ser dessutom ut att vara fyrledad men jag kan se fel. Är det inte så att stödbrytarn har ström via den betydligt mindre sladden i framkant av den och att den där är till något annat?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyll när du byter oljefiltret, det nya oljefiltret med olja, blir att pytsa på några gånger för det tar tid innan oljan spritt sig i oljefiltret. Så slipper du vänta på att oljelampan släcks :)
och du får dessutom torka upp olja som rinner ut från oljefiltret när du ska skruva dit oljefiltret. :rodnar

Fyll med kall motor olja tills nivån är vid övre strecket vid oljenivåfönstret när Suzukin står plant och du rätat upp den från sidostödet så den står rakt upp.
Fyller själv 2,5 liter, kollar nivån med upprättad hoj. För lågt (och det är alltid för lågt) så blir det 2 dl till.
Och så vidare 2 dl till ända tills nivån är upp vid övre strecket.

Då brukar oljenivån vara normal vid den riktiga kontrollen.
Starta hojen, låt den gå varm på tomgång (några minuter). Slå av motorn.
Vänta någon minut.
Kontrollera oljenivån. Med upprätad hoj ska oljenivån då ligga mellan strecken vid oljesynglaset.
Ligger oljenivån under undre strecket, 2 dl olja till.
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Okej då är det nog lugnt.

Sista frågan är det svårt att byta ut hela kopplingen. Har köpt en komplett med korg och allt men inget låg som det ska, får kika hur det ser ut i gamla. Men är det nåt spec man ska tänka på? Sitter den bara med typ tre skruv?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Okej då är det nog lugnt.

Sista frågan är det svårt att byta ut hela kopplingen. Har köpt en komplett med korg och allt men inget låg som det ska, får kika hur det ser ut i gamla. Men är det nåt spec man ska tänka på? Sitter den bara med typ tre skruv?
Du fixar det på en kväll i garaget och youtube. Men varför ska du byta korg och allt? Jag lyckades byta både fjädrar, lameller och stålskivor, och jag är ett klantarsel. Det var kanske 6 skruvar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej då är det nog lugnt.

Sista frågan är det svårt att byta ut hela kopplingen. Har köpt en komplett med korg och allt men inget låg som det ska, får kika hur det ser ut i gamla. Men är det nåt spec man ska tänka på? Sitter den bara med typ tre skruv?
Jag har alla nödvändiga hylsor, spärrnycklar och momentnycklar och tycker inte det är svårt.
Men brukar tappa ur oljan först.
Eftersom du nyss fyllt på olja, blir det att tappa oljan eller luta hojen åt vänster. Osäker på om det räcker med att den står på depåstödet. Men det märker du. På hur mycket olja som rinner ur.
När du rycker kopplingskåpan.
För kunna dra centralmuttern i kopplingen, lägg i 6ans växel och en planka genom bakhjulet som stöder mot svingen.
Bra ha manual hittade inget bättre än nedan.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ja den där manualen laddade jag hem idag, bläddrat fort i den.

Kopplingen hugger så fatta jag det som att det är oftast jack i yttee kopplingskorgen som orsakar detta även tryckplattan sa en vän kunde orsaka det.
Hittade en komplett koppling på ebay som för det otränade ögat ser ok ut. Så tänkte att det är lika bra och byta ut hela paketet i samma veva.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ja den där manualen laddade jag hem idag, bläddrat fort i den.

Kopplingen hugger så fatta jag det som att det är oftast jack i yttee kopplingskorgen som orsakar detta även tryckplattan sa en vän kunde orsaka det.
Hittade en komplett koppling på ebay som för det otränade ögat ser ok ut. Så tänkte att det är lika bra och byta ut hela paketet i samma veva.
Det kan bli kanter på kopplingskorgen som gör att det hugger, dessa går att slipa till. Det gjordes på min gamla och funkade perfekt efter det. Passade dock på att byta lameller samtidigt när det ändå var isär. Om du redan köpt, slipa till och spara den gamla som reserv :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det kan bli kanter på kopplingskorgen som gör att det hugger, dessa går att slipa till. Det gjordes på min gamla och funkade perfekt efter det. Passade dock på att byta lameller samtidigt när det ändå var isär. Om du redan köpt, slipa till och spara den gamla som reserv :)

Värt att notera : man kan göra detta EN gång. Behöver man i framtiden göra det en gång till blir resultatet för stort glapp mellan korg och lameller så man får fort nya hack.

Till TS: lägg gärna upp bild på den nya korgen. Inte alltid så lätt att avgöra om en beg kopplingskorg är ok, jag har själv fått hjälp att bedöma beg prylar innan köp, tycker det är en hjälp även om det alltid är man själv som tar beslutet i slutändan såklart.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Det kan bli kanter på kopplingskorgen som gör att det hugger, dessa går att slipa till. Det gjordes på min gamla och funkade perfekt efter det. Passade dock på att byta lameller samtidigt när det ändå var isär. Om du redan köpt, slipa till och spara den gamla som reserv :)
Slipade du med nåt fint sandpapper eller bara en fil?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Värt att notera : man kan göra detta EN gång. Behöver man i framtiden göra det en gång till blir resultatet för stort glapp mellan korg och lameller så man får fort nya hack.

Till TS: lägg gärna upp bild på den nya korgen. Inte alltid så lätt att avgöra om en beg kopplingskorg är ok, jag har själv fått hjälp att bedöma beg prylar innan köp, tycker det är en hjälp även om det alltid är man själv som tar beslutet i slutändan såklart.
 

Bifogat

  • Screenshot_20210707-011659_Gallery.jpg
    Screenshot_20210707-011659_Gallery.jpg
    731 KB · Visningar: 36

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ska förmodligen åka o skruva lite ikväll om jag hinner, garaget ligger halvvägs mot tierp.
På gsxr 2007 är det ju hydralisk koppling. Är det bara skruva av allt eller måste man tömma nåt med hydraliska kopplingen också?
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top