Eftersnack - Uppdrag Granskning

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Bäst är ju igentligen grupperingen!

Först har vi dom bakåtlutade, sen har vi dom FRAMÅTLUTANDE *DOUM DOUM DOOOOOOUUUM* "skräkis" HAHAHHAAAA!!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
låter som en bra idé... grusa skiten
så alla som faktiskt kör lagligt (jadå. det finns både sporthojar & kromslädar som kör lagligt) vurpar både till höger & vänster tack vare detta grus & kanske till o med några stryker med /blir allvarligt skadade. :rolleyes:


Nä, detta är inte rätt sätt att gå till väga.

Varför ska det vara så farligt för stadsbor att köra på oljegrus? Landsortsbor kör ju på det underlaget hela säsongen och de råkar så vitt jag vet inte ut för fler olyckor. Inte får landsortborna sina vägar asfalterade med ny fin slät asfalt inte. De kör sporthoj på oljegrusade vägar. Det är ju inte oljegruset som är farligt, det är farten som motorcyklisterna far omkring med.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
de ända vettiga som kom ur munnen på dessa intervjuade MC förare är när bruden säger, att det endast beror på gashandtaget, vilket är rätt, allt annat var mest öööhhh, öööhhh,öööhh ingen lokal?

Håller med. Det var mycket bra gjort när reporten försöker få det till att det minsann inte gåååår att köra lagligt med en sporthoj.

Ingen lokal... :hihi
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Varför ska det vara så farligt för stadsbor att köra på oljegrus? Landsortsbor kör ju på det underlaget hela säsongen och de har inte fler olyckor? Inte får landsortborna sina vägar asfalterade med ny fin slät asfalt inte. De kör sporthoj på oljegrusade vägar. Det är ju inte oljegruset som är farligt, det är farten som motorcyklisterna far omkring med.

man kan ju få tjära på poser hojen fattar ru väll?
popcorn.gif
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hehe, jo det är väl därför tutorna sitter fram både på hojar och "annat".. Självklart är det för att en del tycker att det låter häftigt så du har helt rätt, hade jag styrt upp mitt ljud så hade jag säkert inte hört dem men om man har hört en orginal Bandit blås så förstår man varför man hör allt annat, men du har så rätt min broder, så rätt!

Visst är det väl så att ett högljutt avgassystem hör lite mer framåt än en väl ljuddämpad hoj också men att hävda att det räddar liv är nog att gå lite långt var abara det jag vill säga. Men jag förstår tanken.

Tyvärr är det ju så att exempelvis barn som leker inte direkt lyssnar och tittar efter faror. Studsar bollen ut på gatan springer dom efter. Det enda som räddar liv är att anpassa hastigheten så att man har en rimlig chans att väja eller bromsa om något oförutsett händer.

För det är fan ingen vacker syn när barn blir påkörda. Jag har själv haft det tveksamma nöjet att stå på ena sidan vägen och se på när min lillebror sprang ut på vägen från andra sidan framför en volvo 142 en februarieftermiddag när jag var 5 år och det är ingen syn som jag glömmer i första taget. Att jag såg bilen och skrek att han skulle stanna hjälpte liksom inte. han hade slutat lyssna och börjat springa.
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Bäst är ju igentligen grupperingen!

Först har vi dom bakåtlutade, sen har vi dom FRAMÅTLUTANDE *DOUM DOUM DOOOOOOUUUM* "skräkis" HAHAHHAAAA!!!

Ja visst det va fan kul, satt å smålog en stund.. Men sen har vi ju en liten kategori som har effektbegränsning på fotpinnarna, men jag säger inga namn... :yoparty
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Gaah, "det är dom, sporthojarna som gasar" :va "som att en Volvo v70 skulle ha flera tusen hästkrafet, likt en formel 1 bil" :brinnerup
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Bara jag som tyckte att programmet var väldigt dåligt producerat?

Dom har inte lagt ner en tiondel av den tiden som krävts för att göra det här till ett bra program.

Dom hade t.ex. inget material på fartdårar, förutom det dom lyckats hitta på youtube. :tummenupp

Hur svårt hade det varit och ta en eftermiddag i någons trädgård och spelat in lite av ljudet ifrån folk som är ute på sina bombarrundor.

Allt dom hade och komma med nu var urusla intervjuer, all statistik dom redovisade var totalt värdelös.
Vilken volvo väger t.ex. FLERA TUSEN kilo, som inte heter FH i modellprogrammet?

Beträffande den "våldsamma" olyckan:
Där Motorcyklisten hade frontalkrockat med BMWn, så gravida modern och sonen fått föras iväg med ambulanshelikopter!
Framspoilern på bilen var knappt spräckt.

Om man nu ska göra ett sådan här program får man väl iaf försöka göra det ett par nivåer över ett gäng 5:e klassare som drar iväg med en mic och kamera..

Kollade på det här nyss på nätet, SVT finns inte i Tyskland :(. Jag trodde att det skulle vara något, men låt oss starta en tråd som heter "Vad hände med Bogan issue" på höstkanten för att följa upp det. Inte ett skit kommer att hända och det här är nog glömt hos 80-90% av de som såg programmet redan nu. Lite antiklimax, för att jag väntade mig faktiskt en debatt av något slag och det lös med sin frånvaro.

Vad kvaliten på det där beträffar så nämnde åtm jag det igår i en numer låst tråd att det blir ett bajsprogram där UG redaktionen kommer att göra det lätt för sig, att researchen kommer förmodligen vara på amatörsnivå osv...alltså är jag inte förvånad. Å andra sidan ska vi inte vara så hårda i vår bedömning, det är nämligen mycket svårt att göra ett bra och dramatiskt program av en skitsak. Då vill det mycket till...jag hade t ex stått där med cammo kläder i skogsbrybet och filmat riktiga bombarrepor och mixat det på något sätt med clips på idyll och barn som springer, filmat någon GR wannabe som kommer i raketfart upp övert ett krön.. osv. Fast det kräver ju engagemang, tid och intresse som journalister inte vill investera i något de inte tror på.

Fast det där med "jag tittade på mina kulor" var underhållande. Det enda som var något värt i hela skitprogrammet faktiskt.
 
Last edited:

WEAWER

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Rydebäck
Hoj
xt660x -08
Vi kan tycka att det är ett fåtal som kör som dårar,men hur många är det som alltid håller rätt hastighet?
Jag tycker också att det är roligt att gasa, men det går ju inte att argumentera när det vad vi än tycker är en förseelse även med 1 km/t för fort.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Ja, dessa dagar får vara hur poppis som helst. (vilket jag tycker är bra) men den klicken som kommer är ständigt återkommande SAMMA personer.

Jag kan tala för mig själv. Visst är det kul att köra på bana men inte SÅ kul att jag bokar upp varje söndag för att köra samma varv hela tiden under 3 timmar. Jag gillar mer att det är varierande att köra gata med utsikt, upplevelser, dofter och möjligheten att stanna till vid ngt skönt fik.





Jag tror dessa inlägg speglar min tro faktiskt. Kongo, jag vill inte påstå att du har fel inställning för den är mer rätt än många inser men så är verkligheten.
En bana löser inte nog inte problemen (även om jag hade hoppats att den gjort det).
*suck* Du har nog rätt faktiskt... MEN jag vill iallafall ha en bana:banana
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Tycker programmet var helt okey. Inte så vinklat som jag trott..
Förstår de som bor där, och har man mött någon av "dessa" i bil eller MC på Bogan, Bulten, mellan Gottröra - Arlanda, Rimbo-Edsbro osv, så skulle jag varken släppa ut hund eller ungar på vägen.
Och som hojåkare så får man nog förstå att folk blir förbannade på oss som kollektiv. Tyvärr!
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
Vi kan tycka att det är ett fåtal som kör som dårar,men hur många är det som alltid håller rätt hastighet?
Jag tycker också att det är roligt att gasa, men det går ju inte att argumentera när det vad vi än tycker är en förseelse även med 1 km/t för fort.
Sätt en mick + tv-kamera framför mig så kan jag garantera dig att jag alltid kör lagt!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enda olyckan som jag känner igen som liknar den du beskrev nämligen.
Det gamla paret skulle svänga vänster, antagligen till fliesbergs...och vägen hojföraren kom ifrån är hyfsat lång o rak. Brassar själv på där jämnt o ständigt och båda parter ser varann långt innan en olycka skulle inträffa vilket gör mig jävligt säker på att hojåkaren trodde att bilen sett honom...medans bilföraren (gammal man i det här fallet) inte inser hur fort han kör. O svänger ut precis framför honom.

Har faktiskt hänt mig 10-tals ggr. De stannar...tror man är en moppe lr nått..börjar svänga o sedan panikbromsar när de ser att man kommer fortare än de trott.

Jo. Det kan kanske vara den då.

Jag tror dock inte att det faktiskt är så att dom tror att det är en moped. Däremot tror jag att dom inte förväntar sig att man ska komma farande i 130 på en 70 sträcka och det är nog där problemet ligger.
Visst händer det att folk kör ut framför mig när jag är ute och hojar men hittills har jag alltid hunnit bromsa eller väja.
Men dom kör ut framför mig när jag kommer i närmare 2 ton Audi också och den tror jag inte för ett ögonblick att dom misstagit för en moped.
Det händer inte oftare när jag kör motorcykel än när jag kör bil.

Däremot är det ju faktiskt så att det ju låter bättre att säga att man trodde det var en moped än att säga att man inte kollade sig för ordentligt.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Nu är det bara att vänta på att wrx kommer in på plan, ivrigt viftande med armarna, för att, i 8 sidor, berätta för alla hur det..."ÄR".. och att allting EGENTLIGEN handlar om fastighetspriser. :rolleyes:

Edit: sen: Såg att han redan hunnit börja.
 
Last edited:

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Ska inte säga att jag själv är något helgon, och det är fler än mig som har lite av en dubbelmoral när det kommer till det här...

Jag tycker också det är hur kul som helst att dra på lite på kurviga småvägar, och är väl medveten om hur det låter för omkringboende.

Handen på hjärtat så tror jag det inte finns någon som köper en 1000cc sporthoj, som planerar att köra / kör lagligt?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Trodde inte vägen var så "tajt".. Kan säga att det inte är okej att köra som en idiot bland barn, det talades om nå ridskola..
Har en sexåring hemma, uppmärksamhet är det inte tal om i den åldern.. Den som ignorerar detta och kör ihjäl ett barn, varken förtjänar eller vill fortsätta leva..

Annars ser det väl kul ut.. Den som ligger på som fan och klipper ett träd får ju skylla sig själv.. Har man bara den insikten så är det väl okej..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sverige ligger VÄLDIGT lågt i olyckstatistiken och endast 2 av 10 MC-Olyckor är orsakade av mcföraren.

Vem orsakar dom andra 8 mc olyckorna då?

Gångare?

För ett tag sedan var det 6 av 10 motorcykelolyckor MED MER ÄN ETT FORDON INBLANDADE orsakas inte av motorcyklisten som upprepades som ett mantra för att motorcyklister var bäst i världen på riskanalys och framförande av fordon.


MAJORITETEN AV ALLA MOTORCYKELOLYCKOR ÄR SINGELOLYCKOR
Av dom som inte är det är ändå motorcyklisterna skyldiga i MINST 40% av fallen, ett stort mörkertal råder dock då bilister kan dömmas skyldiga för att dom inte kunde förutse att en plastraket närmar sig i upp till 3 gånger så hög hastighet som är tillåten.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
*suck* Du har nog rätt faktiskt... MEN jag vill iallafall ha en bana:banana

Jag ser GÄRNA att du får din bana men gör då samtidigt så det blir lite billigare att köra där. Får jag välja var jag lägger mina pengar så går det hellre till en fet glugg till kameran än 1700-2000 till en SMC bankörning.

fast nu såg jag att KNIX finns.....400:- är ju liiiiite humanare! :tummenupp Jag får knixa ner mig till en KNIXbana. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sverige ligger VÄLDIGT lågt i olyckstatistiken och endast 2 av 10 MC-Olyckor är orsakade av mcföraren.

Men visst har det blivit ett problem med hypen som blivit runt att ligga och köra bombarrundor..

Inte bara med vilken väldig risk det är att köra så fort på allmänväg, i trafik.

Har själv polare som bor precis vid en populär rutt, och även jag som har ett stort motorintresse tröttnar på att höra folk varva ur både 2an och 3an, när man sitter ute och grillar en kväll.

Nej. Av dom olyckor som inträffar där bil och MC är inblandade så är bilen vållande i 60 procent och följdaktligen är MC:n vållande i resterande 40%
Resten av olyckorna är huvudsakligen singelolyckor och där får man nog fan säga att det är hojen som är vållande eftersom ingen annan varit inblandad. Och tyvärr så står dom för majoriteten av MC-olyckorna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top