Eftersnack - Uppdrag Granskning

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Visst är det väl så att ett högljutt avgassystem hör lite mer framåt än en väl ljuddämpad hoj också men att hävda att det räddar liv är nog att gå lite långt var abara det jag vill säga. Men jag förstår tanken.

Tyvärr är det ju så att exempelvis barn som leker inte direkt lyssnar och tittar efter faror. Studsar bollen ut på gatan springer dom efter. Det enda som räddar liv är att anpassa hastigheten så att man har en rimlig chans att väja eller bromsa om något oförutsett händer.

För det är fan ingen vacker syn när barn blir påkörda. Jag har själv haft det tveksamma nöjet att stå på ena sidan vägen och se på när min lillebror sprang ut på vägen från andra sidan framför en volvo 142 en februarieftermiddag när jag var 5 år och det är ingen syn som jag glömmer i första taget. Att jag såg bilen och skrek att han skulle stanna hjälpte liksom inte. han hade slutat lyssna och börjat springa.

Nä, men vi syns ganska dåligt och kanske ibland en öppen ljuddämpare kan lösa vissa problem, eller så är det bara att lösa ett problem med ett annat.
Reflexväst???
I övrigt så har jag varit med om liknande, en jobbarpolare som råkade backa över grannens lilla med en van. Jag är glad att jag slapp vara där. Jobbarpolaren blev aldrig sig lik igen, det var många år sen men inget man glömmer. Det sitter hårt inpräntat så när jag backar så är det med största försiktighet sen dess. Jag var inte äldre än 18 när det hände, men jag lärde mig nått viktigt. Det är därför jag menar att vi som har samlat lite erfarenhet kan delge dem som oftast (enligt inslaget) är yngre och kör alldeles för fort..

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Handen på hjärtat så tror jag det inte finns någon som köper en 1000cc sporthoj, som planerar att köra / kör lagligt?
Fast den där inställningen känns inte helt korrekt... jag vägrar tro att alla som har en +1000cc skulle vara totala vettvillingar på gatorna, det är väl inte helt osannolikt att tro att man kan ha en +1000cc som man kör lagligt med på gatorna och kör skiten ur på bana :confused:

Den inställningen betyder väl då att 600cc däremot inte alls är intresserade av hastighet och kurvtagning utan endast 100% laglig körning på Svenska vägar!?

Nej, jag köper inte det där, let's agree to disagree!!

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Snackas om banor... Ärligt nu, TROR ni på allvar att det kommer minska med att åka på Bulten och Bogan, Det har blivit en grej likt Stureplan i Stockholm, Där hänger dom schöna människorna och ska impa med mest högljutt, snyggast och störst!

Komigen vi alla vet med oss att en bana är INTE lösningen.

Det ända jag kan se som lösning är faktiskt att man ger folk alternativa vägar nära dom populära MC vägarna för jag tror på fullaste allvar att "tokkörningarna" INTE kommer ta slut HUR mycket folket försöker, finns ALLTID nån som kringår och vips så är vi alla där igen!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ja men visst är det lite ironiskt nog då när han får kämpa mot andra "dårar" så håller det inte länge utan när han gör det som dom andra har fattat att man gör på en bana medens han gör på en väg så gör det honom till någon typ av icon.
det är ju en grupps beundran som skapar den statusen då dom egentligen bör betrakta det hela som sjukt skit. ah jag är ledsen men jag ser inte det balla i det faktiskt.

Nej. en del av grejen verkar vara att man ska vara värst. Och på bana verkar dom bara vara en i mängden då dom inte är så djäkla bra förare som dom själv tror. Så dom går tillbaka till att köra på allmän väg igen för där är dom snabbast. Men det är inte för att dom är skickliga utan för att dom saknar insikt, empati och förståelse för omgivningen. Troligen inser dom inte ens att dom kan köra ihjäl sig eller skada sig svårt.

Jag fattar inte heller det balla så jag är med dig.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Och som hojåkare så får man nog förstå att folk blir förbannade på oss som kollektiv. Tyvärr!

Som om bilisterna är bättre då, de värsta grejerna jag sett är med bilar inblandade men det kanske har att göra med att antalet bilar är så många fler = större antal mindre bra förare.....

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Snackas om banor... Ärligt nu, TROR ni på allvar att det kommer minska med att åka på Bulten och Bogan, Det har blivit en grej likt Stureplan i Stockholm, Där hänger dom schöna människorna och ska impa med mest högljutt, snyggast och störst!

Det ända jag kan se som lösning är faktiskt att man ger folk alternativa vägar nära dom populära MC vägarna för jag tror på fullaste allvar att "tokkörningarna" INTE kommer ta slut HUR mycket folket försöker, finns ALLTID nån som kringår och vips så är vi alla där igen!

kanske inte men jag vill iaf ha en bana..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
låter som en bra idé... grusa skiten
så alla som faktiskt kör lagligt (jadå. det finns både sporthojar & kromslädar som kör lagligt) vurpar både till höger & vänster tack vare detta grus & kanske till o med några stryker med /blir allvarligt skadade. :rolleyes:

Nä, detta är inte rätt sätt att gå till väga.

Skitsnack. Grusa skiten och sätt upp skyltar så får man anpassa hastigheten efter rådande väglag. Gruset är inte farligt. Det är gruset i kombination med att man inte kan anpassa hastigheten efter väglag och omständigheter som är farligt. Det finns ju dom som bara kör grus vägar med sina hojar. Det går bara inte så inihelvete fort istället. Dock tror jag faktiskt att dom har minst lika kul som oss andra.

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
Fast den där inställningen känns inte helt korrekt... jag vägrar tro att alla som har en +1000cc skulle vara totala vettvillingar på gatorna, det är väl inte helt osannolikt att tro att man kan ha en +1000cc som man kör lagligt med på gatorna och kör skiten ur på bana :confused:

Den inställningen betyder väl då att 600cc däremot inte alls är intresserade av hastighet och kurvtagning utan endast 100% laglig körning på Svenska vägar!?

Nej, jag köper inte det där, let's agree to disagree!!

Köra lagligt och köra som en vettvilling är två helt skilda saker.

Och jag menar inte att det skulle vara någon skillnad för dom som väljer att köpa 600ccs hojar. Utan att en sporthoj är inte framtagen för att köra "lagligt", allt med dom inspirerar till att köra fort.

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----

Det finns altid nötter som går igång på att vara värst och mest olagliga, det kommer man aldrig ifrån. Om jag dock utgår från mig själv så VET jag och kan säga till 100% att OM jag hade en bana som låg lättillgänglig (och hade ett humant pris) skulle jag förpassa 100% av min buskörning till den så ofta jag bara kunde!
Självklart gäller det inte alla men jag är av den uppfattningen att det fakstiskt skulle minska en stor del av de som idagsläget väljer att överskrida hastighetsgränserna!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jepp, håller med. Mycket dåligt reporterarbete. Vad har de lagt ner, en vecka allt som allt ? intervjuer och klippning ? :)
Hur vet folket som bor vid bogesholmsvägen att "de tar tiden, och försöker bättra sina tider" ?
irriterande dåligt ..

Bara jag som tyckte att programmet var väldigt dåligt producerat?

Dom har inte lagt ner en tiondel av den tiden som krävts för att göra det här till ett bra program.

Dom hade t.ex. inget material på fartdårar, förutom det dom lyckats hitta på youtube. :tummenupp

Hur svårt hade det varit och ta en eftermiddag i någons trädgård och spelat in lite av ljudet ifrån folk som är ute på sina bombarrundor.

Allt dom hade och komma med nu var urusla intervjuer, all statistik dom redovisade var totalt värdelös.
Vilken volvo väger t.ex. FLERA TUSEN kilo, som inte heter FH i modellprogrammet?

Beträffande den "våldsamma" olyckan:
Där Motorcyklisten hade frontalkrockat med BMWn, så gravida modern och sonen fått föras iväg med ambulanshelikopter!
Framspoilern på bilen var knappt spräckt.

Om man nu ska göra ett sådan här program får man väl iaf försöka göra det ett par nivåer över ett gäng 5:e klassare som drar iväg med en mic och kamera..

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Varför ska det vara så farligt för stadsbor att köra på oljegrus? Landsortsbor kör ju på det underlaget hela säsongen och de råkar så vitt jag vet inte ut för fler olyckor. Inte får landsortborna sina vägar asfalterade med ny fin slät asfalt inte. De kör sporthoj på oljegrusade vägar. Det är ju inte oljegruset som är farligt, det är farten som motorcyklisterna far omkring med.

Finns du på riktigt eller? är ju jävligt många som har klotat tack vare grus i lagliga hastigheter. Den enda klotning jag har gjort var pga att det fanns grus på vägen och då gick det i max 30 km/h (på 50 väg).

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nä, men vi syns ganska dåligt och kanske ibland en öppen ljuddämpare kan lösa vissa problem, eller så är det bara att lösa ett problem med ett annat.
Reflexväst???

Problemet är ju som sagts innan att en öppen ljuddämpare inte hörs framför hojen, vilket jag önskat att den gjorde. Den hörs inte så högt att devisen "Loud pipes..." skulle funka. Som jämförelse, försök höra ett stridsflyg med full EBK tänd som kommer rakt emot dig. :) den hör du inte förrän den är förbi. Likaväl som att brölhojen inte hörs tillräckligt förrän den precis passerar dig. Då är det troligen för sent.

Men annars har du rätt i följande...vi syns för dåligt dessutom.
:tummenupp

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
Men utan att ta det för långt ang just detta.

Hur många tror du som köper en R1, GSXr 1000, CBR 1000rr eller ZX10r kör den lagligt, hur många tror du ens skulle klara katoriseringen att inte köra som en vettvilling, definerat av en "vanlig svensson"

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Vi kan tycka att det är ett fåtal som kör som dårar,men hur många är det som alltid håller rätt hastighet?
Jag tycker också att det är roligt att gasa, men det går ju inte att argumentera när det vad vi än tycker är en förseelse även med 1 km/t för fort.

Det finns ingen som nån gång inte kört för fort. Jag har kört för fort många gånger. Jag försöker hålla hastigheten själv men vid omkörningar så går det rätt fort. Ligger runt 140 på långkörningar på motorväg, men det anser jag är ok. Men självklart inte lagligt. I slutändan så måste bedömningen ligga på den som håller i gasen. Jag skulle dock aldrig förlåta mig själv om jag "lekte" och samtidigt körde ihjäl någon därför kör jag med omdömme (min åsikt)!

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Köra lagligt och köra som en vettvilling är två helt skilda saker.
Sant

Och jag menar inte att det skulle vara någon skillnad för dom som väljer att köpa 600ccs hojar. Utan att en sporthoj är inte framtagen för att köra "lagligt", allt med dom inspirerar till att köra fort.
Ok, det kan jag hålla med om, vägrar fortfarande tro att alla med sporthojar konstant kör olagligt "bara för att det går".

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Skitsnack. Grusa skiten och sätt upp skyltar så får man anpassa hastigheten efter rådande väglag. Gruset är inte farligt. Det är gruset i kombination med att man inte kan anpassa hastigheten efter väglag och omständigheter som är farligt. Det finns ju dom som bara kör grus vägar med sina hojar. Det går bara inte så inihelvete fort istället. Dock tror jag faktiskt att dom har minst lika kul som oss andra.

Då blir det UG om att folk får sina BMW´s och Lexus stenskottade.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Med tanke på utgångsläget och hur illa det var bäddat inför reportaget så är jag förvånad över både hur pass rättvist UG valde att framställa oss, men även hur pass "snälla" de boende utmed vägen var. Föraningen var att det skulle ha varit betydligt värre.

Tycker Jesper ska ha en eloge för sin medverkan med! Starkt jobbat att försvara motorcyklismen i stort utan att bortse från problemen som sådana eller ta problemindividerna i försvar. Han lyckades också påpeka att man bör sätta åt de som beter sig så här illa betydligt hårdare än vad som görs idag, vilket givetvis är självklart, och ändå få fram att man inte för den skull bör fatta överilade eller dåligt genomtänkta beslut som drabbar hela kollektivet.
Bra jobbat!

Nej, vi kom billigt undan, helt klart. Men jag tror inte att vi ska sopa det här under mattan och tro att det är över nu, för det här kommer att få mer eller mindre nödvändiga efterverkningar som drabbar oss alla, något som man hade hoppats att slippa men som tyvärr säkert var ofrånkomligt då en del individer struntar i både allmänheten och mc-kollektivet. Myndigheter, poliser och försäkringsbolagen har precis fått en massa goda skäl till försämra för oss alldeles gratis, serverade av oss själva, och det lär dom inte vara sena att använda.

Taggas det inte ned nu på dom mest utsatta ställena så lär vi snart ha ett uppföljande reportage, och då lär vi inte komma lika billigt undan...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi kan tycka att det är ett fåtal som kör som dårar,men hur många är det som alltid håller rätt hastighet?
Jag tycker också att det är roligt att gasa, men det går ju inte att argumentera när det vad vi än tycker är en förseelse även med 1 km/t för fort.

Nej. Visst. Det är många som kör lite över hastighetsgränserna. Jag själv inräknad. Oavsett om jag kör bil eller hoj så åker jag ofta lite fortare än vad skyltarna säger.
Men det är faktiskt i laglig mening också en viss skillnad på olika grader av överträdelse.
Mindre än 6 km/h lagförs inte alls. Under 30 så får man behålla körkortet. Däröver blir man av med körkortet olika länge beroende på hur mycket för fort man kört. Går det riktigt djälvla fort och farligt så blir det vårdslöshet i trafik och då kan det faktiskt utdömas fängelse.
Men då är det å andra sidan ett brott man gjort sig skyldig till och inte en förseelse.

Men om man håller sig till förseelserna så verkar det åtminstone som om lagstiftarna satt något slags gräns vid 30 km/h över och gjort bedömningen att kör man så mycket för fort så är man inte lämplig som förare.

Så det finns grader i helvetet. Dom flesta av oss kör lite för fort men dom flesta av dom som kör lite för fort gör ändå inte några bombarrepor.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring