Langis
Asfaltsget
Visst är det väl så att ett högljutt avgassystem hör lite mer framåt än en väl ljuddämpad hoj också men att hävda att det räddar liv är nog att gå lite långt var abara det jag vill säga. Men jag förstår tanken.
Tyvärr är det ju så att exempelvis barn som leker inte direkt lyssnar och tittar efter faror. Studsar bollen ut på gatan springer dom efter. Det enda som räddar liv är att anpassa hastigheten så att man har en rimlig chans att väja eller bromsa om något oförutsett händer.
För det är fan ingen vacker syn när barn blir påkörda. Jag har själv haft det tveksamma nöjet att stå på ena sidan vägen och se på när min lillebror sprang ut på vägen från andra sidan framför en volvo 142 en februarieftermiddag när jag var 5 år och det är ingen syn som jag glömmer i första taget. Att jag såg bilen och skrek att han skulle stanna hjälpte liksom inte. han hade slutat lyssna och börjat springa.
Nä, men vi syns ganska dåligt och kanske ibland en öppen ljuddämpare kan lösa vissa problem, eller så är det bara att lösa ett problem med ett annat.
Reflexväst???
I övrigt så har jag varit med om liknande, en jobbarpolare som råkade backa över grannens lilla med en van. Jag är glad att jag slapp vara där. Jobbarpolaren blev aldrig sig lik igen, det var många år sen men inget man glömmer. Det sitter hårt inpräntat så när jag backar så är det med största försiktighet sen dess. Jag var inte äldre än 18 när det hände, men jag lärde mig nått viktigt. Det är därför jag menar att vi som har samlat lite erfarenhet kan delge dem som oftast (enligt inslaget) är yngre och kör alldeles för fort..