Eftersnack - Uppdrag Granskning

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
kanske inte men jag vill iaf ha en bana..

logiskt borde "riskfylld körning" på vanliga vägar minska av den enkla anledningen att tiden på vägarna minskar då man inte kan vara på 2 ställen samtidigt, ja just det ifall de öppnar en bana ja då kommer folk väl klaga på buller, det är aldrig bra....

sand

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
Nada -666
Är helt klart inne på att sanda vägen för nollorna inom sporthoj, i laglig fart är det ok man ser och hinner agera, man klara sig, men den icke mentaliserande skaran... poff, hej då ett brutet ben eller två m.m.

Lite knepigt resonemang där va... eller inte!? Vi vänder på det.

Jag kör som fan, jag är bäst, poff in i en bil, mc, moppe, cykel, gångar, etc.

Lägger inte ner mig mer i det, vart helt klart förbannad, man garvar, vilka jävla sopor, gör inte mig så mkt om ni hamnar vid sidan av vägen. Om du kör förbi mig och sen ligger i diket stannar jag och försöker hålla dig vid liv, så du får fortsätta "leva".

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Med tanke på utgångsläget och hur illa det var bäddat inför reportaget så är jag förvånad över både hur pass rättvist UG valde att framställa oss, men även hur pass "snälla" de boende utmed vägen var. Föraningen var att det skulle ha varit betydligt värre.

Tycker Jesper ska ha en eloge för sin medverkan med! Starkt jobbat att försvara motorcyklismen i stort utan att bortse från problemen som sådana eller ta problemindividerna i försvar. Han lyckades också påpeka att man bör sätta åt de som beter sig så här illa betydligt hårdare än vad som görs idag, vilket givetvis är självklart, och ändå få fram att man inte för den skull bör fatta överilade eller dåligt genomtänkta beslut som drabbar hela kollektivet.
Bra jobbat!

Nej, vi kom billigt undan, helt klart. Men jag tror inte att vi ska sopa det här under mattan och tro att det är över nu, för det här kommer att få mer eller mindre nödvändiga efterverkningar som drabbar oss alla, något som man hade hoppats att slippa men som tyvärr säkert var ofrånkomligt då en del individer struntar i både allmänheten och mc-kollektivet. Myndigheter, poliser och försäkringsbolagen har precis fått en massa goda skäl till försämra för oss alldeles gratis, serverade av oss själva, och det lär dom inte vara sena att använda.

Taggas det inte ned nu på dom mest utsatta ställena så lär vi snart ha ett uppföljande reportage, och då lär vi inte komma lika billigt undan...

:klappar

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Som om bilisterna är bättre då, de värsta grejerna jag sett är med bilar inblandade men det kanske har att göra med att antalet bilar är så många fler = större antal mindre bra förare.....

Så är det ju förstås men det betyder ju inte att vi har rätt att göra samma sak. Hade den diskutionen senast idag på mitt jobb då en anställd inte ansåg sig behöva komma i tid för att en annan inte gjorde det, suck!

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Äh... Tycker på allvar att man kan ge speciella "MC vägar" typ "fristad", Låter HELT kaijko men allvarligt nu och inget menat till dom som lagt livet till men vill folk köra som MÅNGA av oss gör på speciella MC vägar så låt oss göra det, ge oss frikort och så får vi se hur många som faktist vistas på vägarna när det ligger en person i varje dike med hojen snurrad runt ett träd! DÅ kanske man börjar tänka till, visst många får lägga livet till men det har dom gjort på sitt EGET bevåg! Det kommer inte hjälpa att hålla på o bygga dyra banor och massa upplysningar om att "fart dödar"

Komigen, många av oss kan jag tänka mig tappar lusten att åka om det är "lagligt" och ni VET med er att jag har rätt!

Visst, bana... Jippie, snurr snurr snurr, Sen då? Samling på Cafét vid sista hårnålen... Glöm det, Bulten och Bogan är där för att stanna och det finns inte ett SKIT som dom boende runt området kan göra, Låter riktigt illa men det är saningen! Försöka går ju men finns alltid nån som sticker ut och sen hakar trenden på!

• Gilla
Reaktioner: N/A

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Sverige ligger VÄLDIGT lågt i olyckstatistiken och endast 2 av 10 MC-Olyckor är orsakade av mcföraren.

Men visst har det blivit ett problem med hypen som blivit runt att ligga och köra bombarrundor..

Inte bara med vilken väldig risk det är att köra så fort på allmänväg, i trafik.

Har själv polare som bor precis vid en populär rutt, och även jag som har ett stort motorintresse tröttnar på att höra folk varva ur både 2an och 3an, när man sitter ute och grillar en kväll.
jag bor vid E6:an mot Köpenhamn och hör folk varva ur i alla växlar. Älskar det ljudet, speciellt när jag grillar och suger i mig en whiskey :) Det är ljuv musik i mina öron

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nej, vi kom billigt undan, helt klart. Men jag tror inte att vi ska sopa det här under mattan och tro att det är över nu, för det här kommer att få mer eller mindre nödvändiga efterverkningar som drabbar oss alla, något som man hade hoppats att slippa men som tyvärr säkert var ofrånkomligt då en del individer struntar i både allmänheten och mc-kollektivet. Myndigheter, poliser och försäkringsbolagen har precis fått en massa goda skäl till försämra för oss alldeles gratis, serverade av oss själva, och det lär dom inte vara sena att använda.

Taggas det inte ned nu på dom mest utsatta ställena så lär vi snart ha ett uppföljande reportage, och då lär vi inte komma lika billigt undan...

Så du menar att FB, polisen mydigheter osv inte visste ALLT som sades i programmet och mycket mer därtill och att NU är de upplysta och tar i med hårdhanskarna ??? Jag vet inte riktigt vad det var för sensationella nyheter som presenterades i kvällens program som får en FB chef att sätta groggen ihalsen ikväll och sätta igång med åtgärder imorgon bitti...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då blir det UG om att folk får sina BMW´s och Lexus stenskottade.

Eller hur.

Har du läst på statistiken över vart stenskotten sker???
Majoriteten av dom som kommer in till glasmästaren för att byta ruta har fått stenskotten på asfalterad väg och inte på grusväg som man kan tro.
Jag själv har fått byta ruta två gånger på grund av stenskott och båda dom fallen har inträffat på asfalterad väg med bra beläggning.
Den sista gången var på E4 mellan Uppsala och Stockholm och såvitt jag kunde se så var det inget oljegrus uthällt där.

Vet du för övrigt vad oljegrus är? Det är inte sådär fruktansvärt benäget att sprätta omkring. Det blir nästan som asfalt när man kör på det men det går inte att köra i närheten av lika fort på det i kurvorna.

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
Snackas om banor... Ärligt nu, TROR ni på allvar att det kommer minska med att åka på Bulten och Bogan, Det har blivit en grej likt Stureplan i Stockholm, Där hänger dom schöna människorna och ska impa med mest högljutt, snyggast och störst!

Komigen vi alla vet med oss att en bana är INTE lösningen.

Det ända jag kan se som lösning är faktiskt att man ger folk alternativa vägar nära dom populära MC vägarna för jag tror på fullaste allvar att "tokkörningarna" INTE kommer ta slut HUR mycket folket försöker, finns ALLTID nån som kringår och vips så är vi alla där igen!

Precis, problemet är HYPEN som bilvit just kring att ligga och köra "bombarrundor"

Tror faktiskt att ett par banor hade kunnat hjälpa lite, framför allt hade det nog uppskattas av väldigt många, om det funnits fler ställen att verkligen kunna utnyttja sin motorcykel lite.

Ta strippen i Malmö som t.ex. inte för att jag tror att den illigala streetracingen har minskat, men banan har blivit väldigt populär och uppskattas av många!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns du på riktigt eller? är ju jävligt många som har klotat tack vare grus i lagliga hastigheter. Den enda klotning jag har gjort var pga att det fanns grus på vägen och då gick det i max 30 km/h (på 50 väg).

Oljegrus är inte grus på asfalt.

Jag kör ofta grusväg med min motorcykel, min bror som satt och la upp rutten till den internationella HD träffen i finland fick frågan av sin GPS om han ville välja bort grusväg, det gjorde han inte.

Fan vad folk verkar rädda för att köra grusväg?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nu är det bara att vänta på att wrx kommer in på plan, ivrigt viftande med armarna, för att, i 8 sidor, berätta för alla hur det..."ÄR".. och att allting EGENTLIGEN handlar om fastighetspriser. :rolleyes:

Edit: sen: Såg att han redan hunnit börja.

Nej, han förklarar mest vad som är skit, bajs, bajs och skit.

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Man blir ju inte förvånad igentligen..
Men vart annars ska man åka?
Inte så att det krylar av av banor att åka på i närheten av sthlm..
Och bulten värkar snutarna intresserad av oxå=(

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Är helt klart inne på att sanda vägen för nollorna inom sporthoj, i laglig fart är det ok man ser och hinner agera, man klara sig, men den icke mentaliserande skaran... poff, hej då ett brutet ben eller två m.m.

Lite knepigt resonemang där va... eller inte!? Vi vänder på det.

Jag kör som fan, jag är bäst, poff in i en bil, mc, moppe, cykel, gångar, etc.

Lägger inte ner mig mer i det, vart helt klart förbannad, man garvar, vilka jävla sopor, gör inte mig så mkt om ni hamnar vid sidan av vägen. Om du kör förbi mig och sen ligger i diket stannar jag och försöker hålla dig vid liv, så du får fortsätta "leva".

Moget inlägg :dummer, har du bemödat dig med att joina för detta så kan du väl lägga krut på att skriva så att:
1. Folk fattar vad du skriver
2. Du tillför något vettigt till diskussionen

:hördu TWERP

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
KTM 690 duke -08
Varför inte bara sluta köra den vägen, ska det va så jävla svårt eller??.. Hela sverige är ju fullt av bra vägar, skit i bogis och bulten helt enkelt.. Så folk som bor där kan få lite ro..

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
jag bor vid E6:an mot Köpenhamn och hör folk varva ur i alla växlar. Älskar det ljudet, speciellt när jag grillar och suger i mig en whiskey :) Det är ljuv musik i mina öron
Men då frågar jag dig:
1. Har du barn?
2. Går de ofta på E6:an?

Jag gillar också den sången som du (gärna tillsammans med en Whiskey) men skulle nog reagera som hemsöborna (oj, menade Bogesundsborna) om mina barn vistades på vägen!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det hade varit synnerligen lätt att göra detta väldigt smaskigt för mobben. Den lilla kryddningen som gjordes får man väl acceptera.

- The locals höll sig på en rimlig nivå.
- Farbrorn som flertalet gånger fått agera sjuksyster verkade synnerligen oförstående till vårt destruktiva beteende, vilket man kanske kan förstå. Han visade, i mina ögon, större tålamod än många som verkade ha jour i sin stuga.
- Härligt med skenförsäkringsdebatten! Får vi bort det kanske det är ekonomiskt försvarart att försäkra hojen snart.
- Förjäkla najs med hjärndöda kollegor som beter sig enligt polisens saga, om den nu var sann, vilket isf förvisso inte förvånar mig.

Till stjärnskottet vars anonyma kommentar lästes upp i slutet får man väl ägna en tyst minut och beklaga sorgen .. så sjukt ointelligent. Håll dina egoerotiskastunder för dig själv.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Finns du på riktigt eller? är ju jävligt många som har klotat tack vare grus i lagliga hastigheter. Den enda klotning jag har gjort var pga att det fanns grus på vägen och då gick det i max 30 km/h (på 50 väg).

Ja dolt grus i en kurva är verkligen farligt det säger jag ingenting om. Har själv varit med om dubbelhjulssläpp i en kurva p.g.a. det. (Skyddsängeln höll mig på hjulen dock.) Men om man lägger ut oljegrus längs en väg och varnar för att vägen är oljegrusad blir situationen en helt annan. Hur många skulle räjsa längs dessa vägar efter att ryktet spridits att man i genomfört dylika vägförbätttringar längs denna väg? Ett underhållsarbete som för övrigt genomförs längs tusentals kilometer väg i Sverige varje år utan att samhället, så vitt jag vet, lyckats identifiera en märkbar ökning av olycksrisken.

Jag garanterar att det skulle inte bli ett enda "rekordförsök" på hela sommaren efter att den varningsskylten kommit upp.

Last edited:

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki SV1000S
Sant

Ok, det kan jag hålla med om, vägrar fortfarande tro att alla med sporthojar konstant kör olagligt "bara för att det går".

Hur motiverar du annars ditt köp av en sporthoj?

Den är sjukt obekväm att sitta på..

Den enda gången den faktiskt går jämt och fint, är när du faktiskt spikar på den..

Behöver jag ens ta upp försäkrings / driftkostnaden?

Är du så pass mkt av en "italienare" så att du bryr dig så mkt om looksen får du inte mitt parti...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring