roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Mmm, visst blir det fel om Ni upplever att Ni blir hängda för något som många varit och kanske är en del av. Fel så till vida att Ni skulle vara de enda som kör för fort i f t lagar och kanske även samhällets uppfattning om vad som är lämpligt (om än en viss "moms" på hastighetsbegränsningarna ibland kan vara accepterat bland allmänheten).
Många inlägg, mer eller mindre kloka, har väl legat till grund för en förändrad inställning efter UG:s granskning. Kraftigt förenklat verkar väl följande åsikter råda kring varför problemet Bulten /Bogan hamnat i oönskat fokus:
1. Koncentration av MC:s på mer eller mindre "inspirerade" nöjesturer kring två specifika vägsträckor.
2. Filmat material och "racediskussioner" från dessa vägsträckor på bl.a. denna site.
Att Du och DTM hamnat i skottgluggen beror väl i mångt och mycket just på pkt 2. Inslaget om spöket gavs mycket lite utrymme, kanske på grund av att diskussionerna kring de filmerna inte förekommer på denna site numera? Tyvärr saknar många människor och säkerligen också research-folk insikt och kunskap om den ironi och sarkasm som Du själv använder och har använt kring Dina alster, och tolkas dom bokstavligt blir ju bilden inte särskilt positiv.
Du har helt rätt i att det finns många inlägg i de gamla trådarna där tonen är helt annorlunda än idag. Tyvärr har nu tiden hunnit ikapp oss där vi som SH-åkare ställs till svars för gamla hyss och kommentarer en gång skrivna med glimten i ögat...
MC-kortet är individuellt. Vår vilja och förmåga att åtfölja trafiklagstiftningen är individuell. Vårt behov av att exponera och roa är individuellt. Därmed har jag som individ att förhålla mig till allmänhet, samhälle och trafiklagstiftning och ta eventuella konsekvenser vid överträdelser utan att gråta ut eller skylla på någon virtuell kultur.
Inspirerad körning är för mig att jag som individ kör min hoj med ett skönt flyt på en kurvig vägsträcka utan att i orimligt hög grad riskera liv och lem för mig själv eller medtrafikanter och utan att uppröra allmänheten på ett uppseendeväckande sätt. Av detta följer att inspirerad körning för mig kan vara vansinne för någon annan men rena promenadtempot för en tredje. Därför diskuterar jag ogärna min definition med andra än de jag känner väl. Precis som skattemoral, bilåkande och familjebekymmer.
Tyvärr kan detta individuella ansvar komma att stå tillbaks när en grupp MC-åkare hamnar i grupp, att då slå av från ett tempo man inte är rustad för är mer än vad vissa klarar.
Så diskussionen borde kanske ligga kring hur vi klarar av att bibehålla våra individuella värderingar i grupp, hur allmänheten uppfattar oss när vi koncentrerar våra turer kring särskilda vägsträckor samt hur samhället/ myndigheter svarar på dokumenterade, exponerade och i viss mån hyllade överträdelser.
Lösningarna i Strömmas inlägg är utomordentligt väl genomtänkta och kring det finns inte mycket att tillägga.
Hur Du, DTM, någon SMC-instruktör, Gud Fader eller Olsson kör har väl egentligen inte mycket att göra med UG:s frågeställning? Det är många som i debatten sagt att man inte önskar vara förgrundfigur i någon outlaw-bombåkarsekt, det svaret räcker gott och väl åt mig och borde även vara ett svar åt allmänheten (via UG).
Hur jag själv åker är en sak mellan mig och samhället, precis som Du får svara för Dina val.
Och jag tycker det var klokt, inte fegt, att avstå från att kommentera gammal skåpmat och gamla synder officiellt
Många inlägg, mer eller mindre kloka, har väl legat till grund för en förändrad inställning efter UG:s granskning. Kraftigt förenklat verkar väl följande åsikter råda kring varför problemet Bulten /Bogan hamnat i oönskat fokus:
1. Koncentration av MC:s på mer eller mindre "inspirerade" nöjesturer kring två specifika vägsträckor.
2. Filmat material och "racediskussioner" från dessa vägsträckor på bl.a. denna site.
Att Du och DTM hamnat i skottgluggen beror väl i mångt och mycket just på pkt 2. Inslaget om spöket gavs mycket lite utrymme, kanske på grund av att diskussionerna kring de filmerna inte förekommer på denna site numera? Tyvärr saknar många människor och säkerligen också research-folk insikt och kunskap om den ironi och sarkasm som Du själv använder och har använt kring Dina alster, och tolkas dom bokstavligt blir ju bilden inte särskilt positiv.
Du har helt rätt i att det finns många inlägg i de gamla trådarna där tonen är helt annorlunda än idag. Tyvärr har nu tiden hunnit ikapp oss där vi som SH-åkare ställs till svars för gamla hyss och kommentarer en gång skrivna med glimten i ögat...
MC-kortet är individuellt. Vår vilja och förmåga att åtfölja trafiklagstiftningen är individuell. Vårt behov av att exponera och roa är individuellt. Därmed har jag som individ att förhålla mig till allmänhet, samhälle och trafiklagstiftning och ta eventuella konsekvenser vid överträdelser utan att gråta ut eller skylla på någon virtuell kultur.
Inspirerad körning är för mig att jag som individ kör min hoj med ett skönt flyt på en kurvig vägsträcka utan att i orimligt hög grad riskera liv och lem för mig själv eller medtrafikanter och utan att uppröra allmänheten på ett uppseendeväckande sätt. Av detta följer att inspirerad körning för mig kan vara vansinne för någon annan men rena promenadtempot för en tredje. Därför diskuterar jag ogärna min definition med andra än de jag känner väl. Precis som skattemoral, bilåkande och familjebekymmer.
Tyvärr kan detta individuella ansvar komma att stå tillbaks när en grupp MC-åkare hamnar i grupp, att då slå av från ett tempo man inte är rustad för är mer än vad vissa klarar.
Så diskussionen borde kanske ligga kring hur vi klarar av att bibehålla våra individuella värderingar i grupp, hur allmänheten uppfattar oss när vi koncentrerar våra turer kring särskilda vägsträckor samt hur samhället/ myndigheter svarar på dokumenterade, exponerade och i viss mån hyllade överträdelser.
Lösningarna i Strömmas inlägg är utomordentligt väl genomtänkta och kring det finns inte mycket att tillägga.
Hur Du, DTM, någon SMC-instruktör, Gud Fader eller Olsson kör har väl egentligen inte mycket att göra med UG:s frågeställning? Det är många som i debatten sagt att man inte önskar vara förgrundfigur i någon outlaw-bombåkarsekt, det svaret räcker gott och väl åt mig och borde även vara ett svar åt allmänheten (via UG).
Hur jag själv åker är en sak mellan mig och samhället, precis som Du får svara för Dina val.
Och jag tycker det var klokt, inte fegt, att avstå från att kommentera gammal skåpmat och gamla synder officiellt
...Dom boende efter Bogesundsvägen har det jobbigt...Problemet är att det körs inspirerat...
...Som DTM sa: Det har varit vi som fått bära hundhuvudet.
Last edited: