Eftersnack - Uppdrag Granskning

RobRas

Guest
"Skandalvideon startade brottstrenden - polisen maktlös" aka ghostrider, aftonhorans senaste journalistik.

Är det bara jag eller snappar media upp lite mer än innan Uppdrag Granskning visade sitt?

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Well, många av oss är asholes, det är (hoppas jag) de flesta medvetna om. Men ett riktigt mongo är man inte, i mina ögon, om man har vett nog att inse sina misstag och göra vad man kan för att i framtiden inte göra om eller fortsätta fördärva.

Ordet "mongo" vilket jag använder lite väl frikostigt(fick jag lära mig i kamphundstråden) syftade inte på dig utan på en annan person som vid ett enstaka tillfälle fick leda snabba gruppen. Just denna gång hade vi besök utav en del väldigt duktiga hojåkare, tex Dansken himself. De hade en del befogade synpunkter på hur det gick till.....

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Visst ligger det något i det du säger. Vi har samma hastighetsgränser nu som vi hade för 20-30 år sedan och då klarade en hyfsad bil kanske 140 medan en hyfsad bil idag klarar drygt 200. Samtidigt är dom säkrare och mer ombonade så att man inte märker farten och man skadas inte lika allvarligt vid en olycka.
......

För 20 år sen hade jag en Golf GTI 16V....den gick lite snabbare än 140....:krama

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
hahahaha... Vem fan har stoppat enkronor i dig? :d

:d:d:d:d

Är de nån som har märkt skillnad när ni har varit ute och kört efter att programmet sändes??
va ute och körde med en vän idag, vi brukar alltid köra lugnt inne i byarna men de va flera st som ställde sig i vår väg och va jätte förbannade för att vi körde där :S

Brukar komma ut folk i vägen när man är ute o kör, men tanken slog mej med att folk är lite på hugget nu när de visat att folk bär sej illa åt på de där helvetes maskinerna i TV, och allt som är på TV är sant vettu!

Dock härrom dagen när en polare kräma iväg på sin motard så kom de en bil helt oprovocerat o körde över på fel sida o blinka med heljuset så han fick väja:mad:,.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För 20 år sen hade jag en Golf GTI 16V....den gick lite snabbare än 140....:krama

Jo. Men genomsnittsbilisten hade inte en Golf GTI. Den var ju hyfsat vass för sin tid. Men OK då. 140 kanske var att överdriva lite men du förstår min tanke ändå hoppas jag.:gnissla

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Hahaha helt rätt! Stör mig som fan på hans uttalande också. Stör mig än mer på hans trafikvett predikningar när han har den store Rossi i avataren. Har för mig att det var Valentino och hans farsa som voltade en Porsche i högfart i något centrum för några år sen.

Haha, snarare är det så att jag predikar en stil som Rossi, en stil med mycket empati. Ni verkar mer vara inne på Biaggi stilen: "Är jag inte tillräkligt duktig för att slå honom kan jag alltid slänga in en liten ful armbåge och hoppas att han åker av".

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nej. så är det nog inte.

Jag kan dra ett exempel ur verkligheten.

Jag är uppvuxen i borlänge och där finns det en väg som heter nygårdsdalsvägen där det är 50. Precis innan jag fick körkort så var det 70 där och jag tyckte att det var idiotiskt att dom sänkte för det är en del av vägen består av drygt 1 km raksträcka.
Så en kväll för kanske 15-16 år sedan när jag var i 19 årsåldern så hade jag fått låna farsans Audi 80 GTE och valde att krama ur den allt den hade efter den sträckan.
Anledningen till att dom satte 50 där är att det bor en hel del folk runtomkring och det är en hel del utfarter, övergånsställen och korsande cykelvägar.
Vad resultatet hade blivit om någon stackare på hemväg med sin moped korsat vägen utan att se sig för när jag kom dundrande i långt över sansade hastigheter vet jag inte och det vill jag inte tänka på. För den vägen är inte lämplig till dom farterna även om det gick att komma upp i dom farterna med en djäkla audi 80 från -86. Den är nog vid närmare eftertanke inte lämplig för mycket mer än 50.

Så hastighetsgränserna är inte helt dragna ut arschlet även om gränserna på en del vägsträckor upplevs vara under bekvämlighetstempo för en andel av fordonsförarna.

Tack och lov har jag väl kommit till lite mer insikt på äldre dar.

Nu pratade jag om motorvägar och dyl, inte långa raksträckor mitt i staden.
Det sista var inte riktigt seriöst menat.

skriver det igen så du förstår, så du inte drar liknelser med stadens rakor.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tråden sjunger på sista versen just nu... får rensa för ofta just nu pga barnsligt tjafs mellan ett par medlemmar.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nja med all respekt Danne, riktigt så är det ju inte. Jag har roddat ett par gruppkörningar och iofs aldrig lett vår snabba grupp då jag inte har fart som räcker men sätter man en klok man att leda snabba gruppen, typ cl, JohanJulgran el nån annan som har omdöme så blir det som du beskriver men släpper man fram ett "mongo" i ledningen så bombas det satan genom alla byar....ingen höjdarreklam för sporthojsmaffian.

Så är det säkert, men det betyder, som jag ville få fram tidigare, att vi är goda kolsupare allihopa. Det som är jobbigt nu är att vissa försöker få mig och DanTheMan att bära skulden för allas MC bus och det är inte fair. :(

OCH du vet lika väl som jag att om DTM skulle leda gruppen skulle det gå lugnt på alla ställen det bör gå lugnt på. Han är en ruskigt ödmjuk och hänsynsfull människa och får oförtjänt mycket skit nu pga ett par repor som kördes för ett halvt decennium sen. Där dessutom jag står vakt vid ridskolan för att säkerställa att ingen finns i närheten av vägen.

Det är inte rimligt att han och jag skall bära ansvaret för hur alla kör sina motorcyklar idag. Bli lite resonabla för guds skull.

Skulle alla köra sin MC som DTM så skulle nollvisionen vara ett faktum. ;)

Peace!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
De äldre kör bombarepor men sjuka farter på välkända vägar så det skapas en sådan debatt och helvete inom mc Sverige!

De unga dör singelolyckor för de kör av och inte har så bra erfarenhet då de så gärna vill va som de äldre inom sveriges mc krets som de sett vid träffar eller på tuben.

De gammla har busat av sig i sina yngre dar och ställt till det, nu är de gammla och visa och sitter och skuller på de yngre.

Dagens ungdommar ska få sota för de äldres tidigare och dagens beteende genom att allt ska vara dyrare och jobbigare för att hålla på med denna hobby, trotts att vi kör bättre och inte omkommer lika mycket som tidigare.

Då är frågan: Vilken generation var först? Vilka skall axla det ultimata ansvaret?

Eller har tillverkarna nån del av ansvaret? Eller dom som säljer dom här farliga leksakerna? Eller är sporthoj.com roten till allt det onda?

Personligen så tycker jag att var man får ta ansvar för sitt egna handlande. Jag kan inte fatta andra motorcyklisters beslut.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tyckte att Roller är en stor **** idiot!!

Jaha.

När han sedemera började med inlägg på den här tråden övergick det till att kanske han blivit mognare, förståndigare... men nu tror jag att han driver med oss igen!!!

Varför tror du det? :)

Undandra inte ditt eget ansvar i detta, så sent som dagen innan programet påstod du ju att detta va konst,,???Finns ju dom som sitter å skiter på en matta å kallar det konst med !!?? :arsele

Du menar alltså på fullaste allvar att min film inte hör hemma som en installation på Nationalmuseum bredvid våra stora mästare Anders Zorn, Carls Larsson, Olle Baertling och Carl Milles??? :confused:

Innse att det finns en liten efterbliven grupp som på fullt allvar är beredda att sätta en sub 4'a efter bulten för att du inte varit sen att trissa dessa härpå SH. Kanske va lika borta som du när du körde din repa, men om du nu har "uppmuntrat" detta????? har du då inget annsvar i detta?

Förstår att du har svårt att gå från "noll koll" till "lite koll" men dags att ta ett steg till at få "FULL KOLL" :tummenupp

Om det inte finns någon rim och reson i ens åsikt, vad för slags person är man då? Du har ordet i ditt vokabulär.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Han baserar nog inte sitt uttalande på att du tillhör dom som bombat Bogan.

Däremot har du fällt en rad uttalanden som i stort sett inte kunnat tolkas som annat än att du anser att dom som bor efter Bogesundsvägen får skylla sig själva som bor där och att du anser att dom vansinnesfärder genom sammhällen på 50 sträckor som en liten klick av sporthojsförarna gör sig skyldiga till är en "bajssak" som inte kommer att få några efterverkningar.

I sak så är det som försiggår på Bogan oförsvarbart. Ingen ska behöva tåla att det passerar hojar i 200 blås på en 50 sträcka runt knuten.
Och att det finns ganska stor risk för efterverkningar inser du om du kollar på inläggen som Galne Dansken gjort här i tråden bland annat.
Han är ordförande i SMC och således den främste förkämpen för att vi får fortsätta utöva våran hobby och han får kämpa med näbbar och klor för att det inte skall införas en massa underliga lagar, regler och begränsningar kring vår hobby.

Dina uttalanden får dig tyvärr att framstå i extremt dålig dager och det är nog tyvärr något som du får tåla om du väljer att uttrycka dig på det sätt du gör då flertalet är av en helt annan åsikt än du är.

.

Läs om - läs rätt. Jag är helt införstådd i att folk där ute får sänkt livskalitet och är frustreade. Jag tycker dockså att det relativt sett är en skitsak och definitivt inget man behöver göra ett riksprogram om. Det är fan out of proportions. Bara en handfull hojåkare i Sthlm och de som bor där ute är egentligen stakeholders ..och det gör man ett riskprogram om ? Är det så jävla dåligt ställt med nyheter och RIKTIGA problem i Sverige ? I så fall kan jag ju bara glädjas åt att leva i ett land där allt är så perfekt att man anser att ett PROBLEM är när några idioter kör för fort på en väg i någob skithåla. Personligen tycker jag att det finns mycket viktigare saker att göra UG ..saker som BERÖR oss alla, men jag haf ju inga bekanta på SVT så då blir det inga program om saker som verkligen betyder något. Det blir väl fortsatt JAS i Norge, bonus och Bogan. Sen är det en annan sak att jag skulle aldrig köpa ett hus stenkast från en väg, speciellt med tanke på at jag har barn.

Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Så är det säkert, men det betyder, som jag ville få fram tidigare, att vi är goda kolsupare allihopa. Det som är jobbigt nu är att vissa försöker få mig och DanTheMan att bära skulden för allas MC bus och det är inte fair. :(

OCH du vet lika väl som jag att om DTM skulle leda gruppen skulle det gå lugnt på alla ställen det bör gå lugnt på. Han är en ruskigt ödmjuk och hänsynsfull människa och får oförtjänt mycket skit nu pga ett par repor som kördes för ett halvt decennium sen. Där dessutom jag står vakt vid ridskolan för att säkerställa att ingen finns i närheten av vägen.

Det är inte rimligt att han och jag skall bära ansvaret för hur alla kör sina motorcyklar idag. Bli lite resonabla för guds skull.

Skulle alla köra sin MC som DTM så skulle nollvisionen vara ett faktum. ;)

Peace!
Så med facit i hand, känns det rätt att ha filmat och spritt bombrepor som figurerar i tv?
Även om ni säkert är de säkraste som finns när det gäller mc så kommer frågan upp:

Hur tänkte ni?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag kan oxå tycka att filmerna är idioti. Jag kollar likväl på dom med skräckblandad förtjusning och både retar mig på dom och blir lite impad över körningen. Det är inget jag hade för den delen testat eller ens funderat på att göra. Man har väl ett eget ansvar för sina handlingar? Bara för nåt finns på film innebär det inte att man måste göra likadant. Om nu folk inte har mer vett ja då kan man trots allt inte skylla Furstenhoff, Roller, Dantheman eller nån annan för det. Dom har ett ansvar för det dom gjorde inte för vad alla andra gör.

Men det är klart det är väl lättare att tänka att det alltid är någon annans fel...

Visst är det så att filmerna gör att folk testar själva, ingen kan väl säga emot det. Men att skylla ifrån sitt agerande på filmer ja det är en gammal variant och det håller inte. Jag tvivlar starkt på att dom själva som kör och bombar bogan idag hela tiden tänker att -Detta är Rollers fel! och sedan drar en repa till....
Men det är lätt för TV och andra att direkt skylla på andra....

Då har alla dessa fotografer som postar bilder ett stort ansvar för bombningarna och olyckorna oxå enligt det resonemanget. För det drar ju ännu mer MC när alla vet att det står proffsiga fotografer vid alla knäskrapskurvor utmed vägen.
Läs reaktionerna på dessa trådar där alla som missat direkt postar att nästa gång kommer dom oxå...
Nej det är inte en fotorgrafs fel att folk kör som galningar och tyvärr oxå förolyckas
Nej det är inte DanTheMan, Rollers, Furstenhoffs etc ansvar att folk "bombar" bogan.

Du har ett eget ansvar, egen vilja och ett eget omdömme. Använd det.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Så med facit i hand, känns det rätt att ha filmat och spritt bombrepor som figurerar i tv?

Tanken var förstås aldrig att det skulle sändas i TV.

SVT har stulit filmen och sänt den trots att jag mycket klart och tydligt har informerat dom om att dom ej har min tillåtelse. Förutom att ha mailat dom detta ringde jag upp den ansvarige utgivaren av programmet för att informera denne.

Jag erbjöds pengar gång på gång. 3 gånger höjde dom summan men jag tackade nej hela vägen. Sen ville SvD och aftonbladet även dom köpa filmen vilket jag också tackade nej till. SvD och Aftonbladet respekterade dock detta.

Som svar på din fråga ångrar jag inte filmen. Den är inte anledningen till att dom boende klagar. Men jag tycker att det var olyckligt att filmen sändes i Sveriges television pga. den inte ger en rättvis bild av hur ni egentligen kör Bogesundsvägen. Jag gjorde dock allt som stod i min makt för att försöka förhindra visningen.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag kan oxå tycka att filmerna är idioti. Jag kollar likväl på dom med skräckblandad förtjusning och både retar mig på dom och blir lite impad över körningen. Det är inget jag hade för den delen testat eller ens funderat på att göra. Man har väl ett eget ansvar för sina handlingar? Bara för nåt finns på film innebär det inte att man måste göra likadant. Om nu folk inte har mer vett ja då kan man trots allt inte skylla Furstenhoff, Roller, Dantheman eller nån annan för det. Dom har ett ansvar för det dom gjorde inte för vad alla andra gör.

Men det är klart det är väl lättare att tänka att det alltid är någon annans fel...

Visst är det så att filmerna gör att folk testar själva, ingen kan väl säga emot det. Men att skylla ifrån sitt agerande på filmer ja det är en gammal variant och det håller inte. Jag tvivlar starkt på att dom själva som kör och bombar bogan idag hela tiden tänker att -Detta är Rollers fel! och sedan drar en repa till....
Men det är lätt för TV och andra att direkt skylla på andra....

Då har alla dessa fotografer som postar bilder ett stort ansvar för bombningarna och olyckorna oxå enligt det resonemanget. För det drar ju ännu mer MC när alla vet att det står proffsiga fotografer vid alla knäskrapskurvor utmed vägen.
Läs reaktionerna på dessa trådar där alla som missat direkt postar att nästa gång kommer dom oxå...
Nej det är inte en fotorgrafs fel att folk kör som galningar och tyvärr oxå förolyckas
Nej det är inte DanTheMan, Rollers, Furstenhoffs etc ansvar att folk "bombar" bogan.

Du har ett eget ansvar, egen vilja och ett eget omdömme. Använd det.

Du borde fanimig få en Oscar för "Klokt inlägg"! :tummenupp

Jag känner mig som mannen i den här stolen:
[YOUTUBE-ID]SzHS0QP7bro[/YOUTUBE-ID]

Enda skillnaden är att det står "Makes love like a God" på min SH tröja istället för "Fucks like a Beast".
Makes_love-2.jpg

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping