Att jämföra med hur det var för 20år sedan, både med fordon i allmänhet och hojåkning är ju inte speciellt relevant. Många ställer sig oförstående till varför vi har ungefär samma hastighetsgränser idag, trots att både fordon och vägar är så mycket bättre, och man glömmer lätt bort att det finns fler faktorer att räkna med än bara sitt eget fordon och sin egen hastighet. Ta en punktering i 160km/h som exempel: Det säger sig själv att risken för hur utgången ser ut för individen som kör, samt risken för hur många andra fordon eller trafikanter som blir indragna i olyckan och/eller drabbade på något sätt ökar rejält.
Angående hojåkning för tjugo år sedan så visst gasades det, men då ska vi inte glömma bort att det är något helt annat att köra en hoj från 80-talet inspirerat, speciellt när vi pratar om kurviga vägar, och det är långt ifrån jämförbart med att gasa iväg på en R1:a eller Gixxer. Jag vet, jag åker på en, och det var väl inte förrän en bit in på 90-talet som dåtidens r-hojar började hamna hos gemene man eftersom det inte var vem som helst som hade råd att slanta ut en från början. Dagens hojar är så mycket mer lättkörda, framförallt när det svänger, att det åks betydligt fortare av de som är ovana på dom än vad dom någonsin hade provat på annars. När man sedan säger att det gick inte så fort, eller f-n jag hade ju knappt halvgas så ska man nog inte alltid tolka det som att dom inte överskred sina egna förmågor bara för att dom inte var i närheten av vad hojen är kan prestera. Det är stor skillnad på vad som är möjligt att göra med en hoj beroende på vem som sköter spakarna. Förstår man inte det ska man kanske fundera lite på sin egen mognad och livet i stort innan man ger sig ut.
Gasandet då. Dom flesta här inne kör för fort, och det ganska ofta, vilket givetvis egentligen är en mindre bra del av hojåkning och gäller för dom flesta oavsett hojtyp. Sedan finns det som tidigare nämnts graderingar av överträdelser även om många inte tycker det. Det är givetvis stor skillnad på att tappa kontrollen på hojen i 85km/h mot 60km/h på en 50-sträcka, och även på en raksträcka utanför samhället är det givetvis en enorm skillnad på vilka risker man utsätter andra för när något händer i +200km/h mot 135km/h. Om det sedan står 70, 90 eller 110km/h på skylten är totalt ointressant. Svårt att förstå? Inte ett dugg, och gör man inte det är det väl tillbaka till körskolan som gäller...
Sedan har vi kommentarerna om att vi som är äldre och anses lite gnälliga gjorde våran del av buskörandet när vi var unga, vilket allt som oftast är helt sant, och det är lätt att glömma bort. Så varför lyssna på oss då? Jo, det finns faktiskt både ett och annat skäl till det:
Vi är gamla nog att ha samlat på oss både rutin och erfarenhet, och en del i det kommer inte som många tror med antalet körda km, utan med antal år som trafikant. Jag var chaufför/åkare dom första 15 åren av mitt yrkesverksamma liv, och trots att jag vid fyllda 25 hade kört fler mil än vad vissa gör på ett helt liv så är det stor skillnad på den mognad och det ansvarstänkade jag har med mig idag. Det finns inte alltid genvägar till saker och ting, mognad är en av dom, och den uppnår man genom att överleva till man är gammal nog att inse att det är så det fungerar. Det är inget man lär sig på bästa kompisens begravning, oavsett hur ledsen man än var där...
De hojar man körde runt på då var som sagt inte jämförbara med dagens, i alla fall inte med den ordinära föraren, och det var rätt sällsynt att man mötte hojar i 150-200km/h i kurvorna eftersom det inte var så många som klarade det. Eftersom antalet som körde var betydligt färre då så var det långt ifrån en vanliga företeelser jämfört med idag. Dagens hojar går egentligen allt för fort för att få köras av vem som helst, eller rättare sagt, dom är så pass lättkörda att nästa vem som helst klarar av att köra vansinnigt fort utan att vara i närheten av att ha den kompetens som det egentligen borde kräva. Tack vare det så finns det nu småvägar runt storstäder, som bogan och bulten, där det faktiskt är befogat att behöva tänka till två gånger innan man ger sig ut där som trafikant. Så även om det gasades förr så var det inte jämförbart även om många tror det.
Idag är man också betydligt större grupper som kör och med en markant högre genomsnittsfart överlag, även om det har blåsts upp i media, och medan en eller två hojar passerar utan problem så kommer 25 hojar inte att passera obemärkt. Körs det sedan fort i gruppen så är givetvis problemet mångdubblat. Jag gillar gruppåkandet själv, det skulle vara urtrist att åka ensam jämnt, men allmänheten är nog inte lika förtjust som vi. Förr var det ett 10-tal hojar i en grupp, nu är det mellan 25 och 50, dessutom följs den första gruppen (som förr var den enda) av en till, och av en till, osv
Idag lever vi dessutom ett liv som är mindre anonymt som också har påpekats tidigare. Vi syns och exponeras mer i media än vad som vore önskvärt, t.ex på internet, som för tio år sedan inte var något alla hade eller visste var eller hur man skulle använda. Idag vet man det och kan läsa om vad vi tycker på en massa forum som det här. Att lägga ut och visa upp en del av vad vi gör/tycker på egna hemsidor är för länge sedan passerat av den yngre generationen som numera lägger ut hela sina liv på Facebook, BDB mm, och sedan kryddar det hela med att slänga upp filmer på allt man gör på exempelvis Youtube. Saker som vi förr hade skämts för i efterhand verkar på något sätt dessutom ha blivit extra kul att lägga upp, gud vet varför, men det kom väl med att man lärde sig gilla förnedringsteve kanske. Från början var det väl bara dom egna som trafikerade sådana sidor, så då var det ju lugnt, men så är det ju inte utan dom besöks idag av både föräldrar, myndigheter osv.
Kan som exempel ta kompisens grabb som tar studenten i år. Han och ett par kompisar bestämde sig väl för att fira lite i förväg, så man skippade förstås skolan en dag, köpte med sig ett par kalla, och spenderade dagen i en park istället. Inget konstigt egentligen, det hände på vår tid med.
Men... så gick dom ju hem och la ut det hela på BDB, varpå grannens flickvän såg det hela och nämne det för mamma i huset, som kontaktade pappa som då givetvis redan visste om vad som hade hänt redan innan han kom hem från jobbet. Varken kul eller smart när man som enda villkor för att få bilen av farsan hade lovat att inte missa en timma i skolan. Det hände aldrig på vår tid, läs före mobiltelefoner och internet. Dels kanske för att vi inte hade något internet, men mestadels för att vi begrep att det var läge att hålla en lägre profil överlag, och vi var smarta nog att inte visa upp alla dumheter som om dom vore någon form av troféer...
Men idag är det som sagt ok, och ju värre/dummare filmer desto bättre, och man bör nog rannsaka sig själv och tänka till lite innan på vad man vill och inte vill att andra ska veta om en själv som person innan man lägger ut det till åskådan för allmänheten. Hur som helst, oavsett om man gillar hojfilmer där det körs åt h-vete för fort på allmän väg eller inte, så kan man inte bortse ifrån att det skapar opinion mot oss i alla fall, så speciellt smart är det inte. Det är stor skillnad på att lägga det på privata sidor för tankning och helt öppet...
Nu är det inte bara så att vi har tillgång till media, för det är idag är det möjligt att kontakta exemplvis UG som gör ett reportage, vilket ger allmänheten en egen klagokanal i etern. Så dom som retar sig redan när två hojar kommer har nu möjligheten att i fortsättningen ringa till UG när det kommer ett större gäng, vilket blir deras motsvarighet till Youtube. Kan dom dessutom hänvisa till en massa idiotiska klipp så har dom ju direkt ett case som är intressant.
Så jo, vi gjorde dumheter vi med! Men för det första var det i mindre skala, hastigheterna var överlag lägre, och det var inte många som var korkade nog att försvara det när det blev problem när vi gjorde dumheter och/eller misstag. Utvecklingen går tack och lov inte att stoppa, och internet, forum, Facebook, BDB osv är här för att stanna i någon skepnad. Då är det kanske dags att ni lär er att använda det lite mer med omsorg, och inse att allt man idag gör, säger eller visar upp i beteenden online snabbt får ett genomslag hos allmänheten och inte bara i sin egen krets, och att om det uppfattas negativt så får alla i kretsen lida kollektivt.
Så vad gör man åt problemen då?
Det finns ju en risk att vi redan nu kommer att få sota för det här, kollektivt son vanligt, och ni som trafikerar bogan och bulten får nog lära er att hålla igen där och hittta andra vägar att åka på. Så då är det kört då? Fast det tror jag inte, och jag tror att sunt förnuft räcker väldigt långt, vilket inte borde vara så svårt att fatta...
Kör som folk och visa hänsyn där det finns boende/trafikanter! Vilket gäller både höga hastigheter på landsbygden som att visa hänsyn och släppa av i stan även om man själv gillar när det ekar mellan kåkarna, för alla andra gör inte det.
Ta bort dom värsta avvarterna i beteendet på allmän väg, och var trevlig och tillmötesgående mot alla som inte åker själva eller har förståelse för oss som åker hoj! För det blir inte bättre av att vi alltför ofta framstår som kriminella empatilösa idioter som skiter i vad andra tycker...
Välj tid och plats för gasande och lekande med omsorg! Man buskör ta mig f-n inte där man riskerar att utsätta andra för fara eller stör dom till den milda grad att dom blir förbannade på oss. Det finns tillräckligt mycket tomma vägavsnitt och industriområden att välja på, så det är bara att masa sig dit. Det här trodde man var självklart, och jo, det gjorde vi redan när vi var unga, i alla fall betydligt oftare än vad man gör idag.
Kommer man i grupp så sköter sig hela gruppen! Ju större grupp desto mer låter vi och ju mer skrämmande framstår vi hos allmänheten, vilket gör att man måste tänka ännu mer då än om man åker ensam.
Filma gärna, men håll det värsta för er själva. Lika rädd som er morsa blir av att se era dumheter, lika förbannade blir grannen som aldrig åkt hoj två kvarter bort. Lägg gärna upp filmer som ni kan stå för på Youtube, men tänk till först, allt passar inte för det.
Inse att vi är en rätt utsatt grupp och att allt man gör och säger kommer att drabba alla inom kollektivet! Vi kan aldrig omvända alla till att gilla eller förstå vår hobby, så det enda vi kan göra om vi vill fortsätta att kunna åka hoj är att i alla fall inte reta upp dom som inte förstår vad vi ser i det här, och hålla en så pass låg profil att vi kan samexistera med familjen som gillar att koppla av i sommarstugan vi nyss åkte förbi.
Kort sagt, tänk först och använd vanlig hyfs! Hur svårt kan det vara?...
Ha nu en riktigt skön hojsommar allihopa!
Kör med insidan av huvudet så slipper vi inte bara en massa arga medmänniskor och en uppföljning i UG till hösten, utan också massa trådar med tända ljus, ledsna familjer, kamrater osv. Det vore rikgit kul om vi alla som är på forumet nu kunde fortsätta den här diskussionen i höst. Lyckliga och glada över att ha fått njuta den gångna hojsäsongen, och både lite mognare och klokare. Men framförallt förhoppningsvis utan någon av oss då fattas oss...