Jag njuter av att åka hoj. För mig är det lika härligt att softa i lugnt tempo som att dra på när det är ok utefter omständigheterna. Jag säger aldrig att man ska köra långsamt bara för att, men att man ska köra med omdöme. För mig innebär det inte bara att tänka på ett sätt som gör att jag själv överlever utan även att andra inte ska utsättas för fara eller problem, som tex ett jävla oväsen, som en del tycker. Det låter kanske pretto men det är rätt naturligt för många hojåkare att tänka att det man gör på hojen kastar ljus eller skugga över andra som också gillar att åka hoj.
Reportaget tyckte jag delvis var bra. Det lyfte fram en problematik som för mig är helt uppenbar. Jag håller med om att det finns "grader i helvetet" på samma sätt som det självklart finns grader av överträdelser i alla andra sammanhang. Vi är nog alla då och då över fartgränsen, men olika mycket beroend på vem vi är, vågar jag påstå. Däremot håller jag absolut inte med de inlägg som osar av arrogans mot det faktum att en del, och det är ett fåtal, överträder trafikreglerna så överdrivet (lite - kolla mig jag är värst) och att det självklart innebär att en skugga faller över företeelsen motorcyklism. Jag tar helt klart avstånd från det och dem som håller på med den typen av körning. Jag pratar om det alla kan leta fram på youtube, bland annat Ghostriderfenomenet. Men jag gillar skarpt att köra på bana och kolla på när andra gör det.
Det jag kan tycka är lite synd när det gäller reportaget är att de motorcyklister som trots allt har en mogen syn och skulle kunna uttrycka sig utan att framstå som ett bottenskrap i IQ-ligan inte riktigt får plats i reportaget. Sen tror jag alla vet att hur man klipper i intervjuer har en stor betydelse för hur någon eller något framstår. Sånt manipulerande blir jag totalt less på. I mitt sätt att se det handlar det inte egentligen om motorcyklister i sig, utan om människor som uppvisar total avsaknad av empati eller respekt mot andra, och en del av dessa har motorcykel. Det är inget unikt. Dessa finns i alla kretsar i samhället, även bland politiker, poliser, bussförare, journalister och så vidare. Dessa syns tyvärr i vissa fall så tydligt, och tenderar otroligt nog att bli en betydande influens i generaliserande uttalanden av folk som försöker förstå sig på.
En kommentar till de som hävdar att alla eller den överhängande majoriteten motorcyklister kör som galningar är att jag själv inte alls ser det på det sättet. Majoriteten av alla jag har sett eller kört med kör kontrollerat och lugnt, inte alltid inom ramen för hastighetsbegränsningarna men inom ramen för grundregeln att anpassa sin körstil efter omständigheterna och att visa respekt mot övriga i trafiken och mot omgivningen. Men självklart har jag även sett och kört med folk som leker väl mycket och tänjer på gränserna så att det luktar testosteron lång väg, men ändå gör det på ett säkert sätt.
Mina två cent är att köra med gott omdöme.
/C