Egentillverkad "låsklump" ?

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Med dem här verktygen så lossar jag era sabbade muttrar och lirkar loss SKaD´s till synes dåliga svetsar :tungan

Dessa tänger rår inte på de här muttrarna!
http://www.locex.se/
2st-Locex.jpg

Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Jag funderade på motsvarande konstruktion förut, men det var svårt att hitta bygellås med tillräckligt lång ögla, samt att i min konstruktion så var låset ingjutet i betongen så att det bara gick att få loss bygeln.

men jag kom fram till att det behövdes två lås per betongblock för att tjuvar inte kunde komma åt att kapa bygeln, samt även att de inte ska kunna rulla ut hojen tillräckligt långt ut för att kunna komma åt hjulaxeln, m.a.o ta hojen och lämna kvar det fastlåsta hjulet.

Så när jag räknade på det blev det rätt så dyrt, så jag tog och byggde en hel bur i stället

Bifogat

• 100_0593_liten.JPG
    100_0593_liten.JPG
    92.2 KB · Visningar: 161

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
Jag funderade på motsvarande konstruktion förut, men det var svårt att hitta bygellås med tillräckligt lång ögla, samt att i min konstruktion så var låset ingjutet i betongen så att det bara gick att få loss bygeln.

men jag kom fram till att det behövdes två lås per betongblock för att tjuvar inte kunde komma åt att kapa bygeln, samt även att de inte ska kunna rulla ut hojen tillräckligt långt ut för att kunna komma åt hjulaxeln, m.a.o ta hojen och lämna kvar det fastlåsta hjulet.

Så när jag räknade på det blev det rätt så dyrt, så jag tog och byggde en hel bur i stället

schysst bur:tummenupp vad blev materialkostnaden för den? är det krångligt att backa in hojen i den? vad har den för mått ungefär?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
NX650 och FS1?

Är de så stöldbegärliga då i Motala?

Annars räcker det ju som sagt med nåt skivbromslås och styrlås bara för försäkringens skull.
Tror oftast det ska till riktigt nya och fina hojar för att de ska börja kapa sönder fälgar o sån skit för att stjäla eländet.

Men visst finns det de som gjutit fast stålögglor och skit o betong för att ingen ska kunna lyfta bort hojen för dem, vilket ju fortfarande är risken om man bara har vanliga lås på hojen.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Efter att ha läsa lite i tråden så verkar det som en del glömmer bort den "svagaste länken"
Har du världens bästa kassakåp men låter nyckeln ligga framme så är det skyddet inte så bra.

Likaså så skrev någon i tråden om att man bultar fast en ögla.
Men för det första.
Du måste ha något att fästa i öglan.
sen måste du fästa själva öglan.
Och sist men inte minst ett lås på kedjan.

Om tjuven kommer och vill låna hojen så tittar han inte på den specialltillvekade öglan från nasa, utan på den lilla kedjan med massa goda ord i mc tidningarna.
Rätt verktyg och sen rullas hojen ut ut garaget.

Det jag vill säga är att hur mycket man än gör så gäller det att gör så svårt för tjuven som möjligt.
Sätt 100ögglor från jula och när du ändå är där så köp lite grövre kedja med ett grovt lås.
Ser tjuven att hojen är så "förankrad" så har han minst 100st kedjor att knäcka.
=jobbigt och tidskrävande
Och förhoppnings vis låter han den vara...

Dessa tänger rår inte på de här muttrarna!
http://www.locex.se/
2st-Locex.jpg

Skrattretande.. borra ett hål rakt igenom och sen e den ett minneblott

Last edited:
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
schysst bur:tummenupp vad blev materialkostnaden för den? är det krångligt att backa in hojen i den? vad har den för mått ungefär?

Buren är tänkt för min endurohoj, så den är väldigt enkel att backa in, bra mycket krångligare med LC8:an på bilden :tungan

Måtten är: 2500 x 1500 x 1000 mm
Och om jag tolkar min anteckningar rätt så kostade stålet ca: 4500 kr med moms.

Sen tillkommer visserligen låsen, samma som sitter i stålgrindar på företag.
Kostnaden för att svetsa osv.

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Nu blir det amatörtimmen här, hur vore det att ha en bur gjord på aluminiumprofiler? Lätt att kapa?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu blir det amatörtimmen här, hur vore det att ha en bur gjord på aluminiumprofiler? Lätt att kapa?

Alu är ingenting man använder för att göra inbrottssäkra grejjer direkt. Alu är ju mjukt, du kan ju typ böja skiten för hand. Alu är även väldigt dyrt!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alu är ingenting man använder för att göra inbrottssäkra grejjer direkt. Alu är ju mjukt, du kan ju typ böja skiten för hand.
Jupp, en vinkelkap går genom aluminium som om det var gjort av smällt smör. T.o.m. bågfil kapar aluminium ganska snabbt och utan särskilt mycket ansträngning.

Man vill ju helst ha något som kräver lite mer arbetsinsats än en laddbar Dremel för att bryta sig in i. :fakta

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Gör som jag ....

Köp en massa trampminor och göm de runt hojen så är det klart....:hihi

Dark_Messenger

Guest
För länge sedan var det någon som startade en tråd om att ha en fjärrstyrd bomb gömd på hojen. Kan det vara något för er paranoida människor kanske? Ett dynamitknippe som man kan fjärrutlösa i lugn o ro innanför sitt köksfönster när tjyyven åker iväg på sin nystulna hoj..

Ka-BOOM!

:tomten

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
För länge sedan var det någon som startade en tråd om att ha en fjärrstyrd bomb gömd på hojen. Kan det vara något för er paranoida människor kanske? Ett dynamitknippe som man kan fjärrutlösa i lugn o ro innanför sitt köksfönster när tjyyven åker iväg på sin nystulna hoj..

Ka-BOOM!

Har faktiskt tänkt tanken många gånger. :gnissla

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför inte ett rejält tryckluftshorn som sitter lite diskret monterat kombinerat med en liten brytare under stödet och ett brytande relä. Så kopplar man det så att när hojen står på plats går det ström till reläet som bryter strömen till tutan. Om någon flyttar hojen eller klipper av sladdarna så sluts kretsen till tutan som avger en diskret signal på 120dB. Borde kännas lite stressande tycker jag.

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Jag har verktyg hemma som jag kan lossa "allt" med spelar ingen roll om muttrarna skulle vara rundsvarvade och polerade till en glashal yta :D det skulle gå endå att få den dem med dom verktygen jag har!

Edit: Tog en bild på nycklarna!

Sa dom på TV-shop, ja..

Det här är iaf mitt tips:
En låsmina! Du ställer framhjulet på en tryckkänslig mina som direkt känner av ifall trycket ändras. Då säger en sexig men bestämd kvinnlig röst: "Ställ tillbaka motorcykeln eller dö med den i handen" (kan ställas in för olika språk däribland spanska, italienska, tyska och engelska)
Du stänger av minan med den medföljande handkontrollen (batterier ingår ej) genom ett enkelt knapptryck och gör du inte detta inom 5 sekunder efter att minan apterats så får du ångra dig länge. Explosionsradien ligger på ca. 5 meter i sommarvärme, ev. något kortare i vinterkyla men bör räcka för att eliminera eventuella hot. Instruktionsmanual ingår.
Priset kan variera beroende på tillgång och efterfrågan men skulle tippa på www.ebaybaghdad.com eller www.blocketrussia.rus

Lycka till!

Bifogat

• Låsmina.JPG
    Låsmina.JPG
    14.9 KB · Visningar: 49
Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Alu är ingenting man använder för att göra inbrottssäkra grejjer direkt. Alu är ju mjukt, du kan ju typ böja skiten för hand. Alu är även väldigt dyrt!
Självklart, det enda som finns i överflöd på jobbet är oanvändbart.. Tänkte i min enfald att det var både lätt, hållfast och stryktåligt. :gråta

Dominator-Rocks

Guest
Sa dom på TV-shop, ja..

Lycka till!

Vad dem sa på Tv-shop har jag ingen aning om, jag fick dem i present och dem är rätt så finurliga faktiskt! :fakta

Jag har typ alla fasta ring/blocknycklar och spärrskaftssatser rörtänger å skiftnycklar å shit men jag har ändå använt dem ett par gr och då har dem funkat bra, 4st olika storlekar vare i satsen jag fick :tummenupp

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Skrattretande.. borra ett hål rakt igenom och sen e den ett minneblott

Allt går att bryta med rätt verktyg. Men med denna mutter kanske man kan fördröja eller avstyra en stöld av något (inte nödvändigtvis motorcyklar) en stund!
Jag har köpt dessa till mina Xenonextraljus och frontbåge på vår Caravelle. Och så har jag en på fästklamret på Akrat på GSX:en.

Har provat att borra i hylsan utanpå muttern vilket går men det är jävligt pilligt då den snurrar iväg hela tiden... dessutom är den väldigt hård, legerad aluminium.

Men med tanke på din brutalsågning av denna låsmutter antar jag att du testat att ta loss en själv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år