Josef
Blicken framför allt!
- Gick med
- 20 Dec 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
[URL="www.launchpnt.com[/URL] Jag hade fel som vanligt. Den stora motorn var på 150hk, vägde 15kg och var 18tum bred.
Vill man göra en lämplig för ett bakhjul är det bara att dimensionera ner den till t ex 16tum och vill man fortfarande ha den lika stark så kan man bygga på ett lager. Då lär man nog få ut runt 200hk kontinuerligt och kanske uppemot 300-400hk i toppeffekten. -Vi pratar givetvis bakhjulshästar.
Tror du verkligen det skulle gå att få ut så pass mycket effekt ur en navmotor med rimlig vikt (den lär ju inte snurra mer än max ca 2500rpm)?
Nu tror jag ändå inte riktigt på att ha ett bakhjul som väger runt 20-30kg på en prestandahoj ändå iofs.
Hur skulle start/lågfartsegenskaperna se ut på den här typen av motor om man designade för ca 200hk kontinuerligt?
Jag såg att den lilla motorn hade 1/4 av max vrid vid stillastående men det är nog mest pga värmeproblem förmodligen.
Intressant teknik är det ju iaf, jag är ju ingen höjdare på elektronik iofs men har iaf ett visst intresse om man säger så.