EL-Mito

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
[URL="www.launchpnt.com[/URL] Jag hade fel som vanligt. Den stora motorn var på 150hk, vägde 15kg och var 18tum bred.

Vill man göra en lämplig för ett bakhjul är det bara att dimensionera ner den till t ex 16tum och vill man fortfarande ha den lika stark så kan man bygga på ett lager. Då lär man nog få ut runt 200hk kontinuerligt och kanske uppemot 300-400hk i toppeffekten. -Vi pratar givetvis bakhjulshästar.

Tror du verkligen det skulle gå att få ut så pass mycket effekt ur en navmotor med rimlig vikt (den lär ju inte snurra mer än max ca 2500rpm)?
Nu tror jag ändå inte riktigt på att ha ett bakhjul som väger runt 20-30kg på en prestandahoj ändå iofs.

Hur skulle start/lågfartsegenskaperna se ut på den här typen av motor om man designade för ca 200hk kontinuerligt?
Jag såg att den lilla motorn hade 1/4 av max vrid vid stillastående men det är nog mest pga värmeproblem förmodligen.

Intressant teknik är det ju iaf, jag är ju ingen höjdare på elektronik iofs men har iaf ett visst intresse om man säger så.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den kan nog snurra snabbare än 2500rpm, det tror jag definitivt, men vi ska komma ihåg att 2500rpm på bakhjulet inte är så pjåkigt... (pi * hjulets ytterdiameter i meter * rpm på bakhjulet * 60) / 1000 = teoretiska hastigheten i km/h, alltså ca 235km/h om man räknar med att bakhjulet är 50cm brett(har ingen aning om höjden på ett sh-däck).

Jag kan inte säga med 100% att jag är säker hur starter blir men en sak är iaf säker, du får garanterat 100% vrid från noll. Dessa motorer är inte designade för att sitta på fordon men med hall-sensorer löser man det. Ett lämpligt fartreglage är också en god idé.
Skulle tvivlar på att det handlar om någon större värmeutveckling vad det gäller sådana här motorer. De ända som kan "bilda" värme i denna motor är egentligen kullagerna i och med att de är det ända i motorn som bildar friktion. Kablarna kan nog bli lite varma men det är nog inte så farligt.

För er som inte fattar ett skvatt så kan jag säga att det hela handlar om BLDC, borstlösa DC-motorer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den kan nog snurra snabbare än 2500rpm, det tror jag definitivt, men vi ska komma ihåg att 2500rpm på bakhjulet inte är så pjåkigt... (pi * hjulets ytterdiameter i meter * rpm på bakhjulet * 60) / 1000 = teoretiska hastigheten i km/h, alltså ca 235km/h om man räknar med att bakhjulet är 50cm brett(har ingen aning om höjden på ett sh-däck).
2500rpm på hjulet ger en toppfart på ca 300 km/h på en sporthoj, det var därför jag tog det som exempel. Min poäng var att du nog vill varva mer för att kunna ta ut så pass mycket effekt.


Jag kan inte säga med 100% att jag är säker hur starter blir men en sak är iaf säker, du får garanterat 100% vrid från noll. Dessa motorer är inte designade för att sitta på fordon men med hall-sensorer löser man det.
Då så, en motor som lämnar uppåt 300hk lär ha ett vridmoment på 700-900Nm på bakhjulet vilket ger en rätt hygglig knuff. Någon som är bra på fysik får gärna fundera på vad det krävs för vrid för att ett sporthojsekipage på 270kg ska hota att slå runt, i det läget blir det rätt onödigt med mer vrid (och vi slipper fundera på om vi ska ha växellåda). Min lekmannagissning är ca 1300Nm.

Skulle tvivlar på att det handlar om någon större värmeutveckling vad det gäller sådana här motorer. De ända som kan "bilda" värme i denna motor är egentligen kullagerna i och med att de är det ända i motorn som bildar friktion. Kablarna kan nog bli lite varma men det är nog inte så farligt.

Även under de mest gynnsamma förhållanden (effektivitet 95%) så kommer det vid full gas bli tiotals kW spillvärme på en väldigt liten volym material i motorn, det är inte helt lätt att bli av med kan jag säga av erfarenhet. Även motorstyrningen lär kräva rejäl kylning vid dessa effektuttag.

edit: Spekarn, du får gärna klaga om du tycker vi går för långt OT i din tråd. Det handlar ju inte direkt om Miton längre utan mer allmänt elhojsnörderi.
 
Last edited:

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
edit: Spekarn, du får gärna klaga om du tycker vi går för långt OT i din tråd. Det handlar ju inte direkt om Miton längre utan mer allmänt elhojsnörderi.

skriv på bara, alltid lär man sig nåt ;)
nån frågade om priset på enbart batterierna förut o de var 1,25usd/Ah
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
nån frågade om priset på enbart batterierna förut o de var 1,25usd/Ah
Tänk på en grej, skriv aldrig priset i usd/Ah, skriv det i usd/Wh istället.
Det är nämligen så att t ex NiMH batterier har har väldigt mycket högre strömkapacitet (Ah) än litiumbatterier, men mycket lägre cellspänning. Det är därför lite missvisande att skriva usd/Ah. :)
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
en mellanupdate..
Kåporna är på lack, drev ska beställas i veckan, diodlampor borde komma snart. Har plockat ur batterierna o mätt alla celler som alla var exakt 3.31V, verkar bra =)

byggt nåt halvdant ramair till motorn för kylning
1329077328_resized.jpg

1329076696_resized.jpg


plastskydd för undre batterilådan
1329077076_resized.jpg


o så en ny innerstänkskärm
1329077100_resized.jpg


1329077071_resized.jpg


1329077561_resized.jpg


1329078277_resized.jpg


fått dit ampere och voltmätare =)
1329078303_resized.jpg


förvaringslådan blir faktiskt lite större nu än original, bra att ha vid långa dagsturer ;)
1329078320_resized.jpg


1329078336_resized.jpg


1329078711_resized.jpg
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Nästan klar!!

Nu har jag fått hem drivpaket o nylackade kåpor.

O kört ca. 10 mil. längsta resan 4 mil hittills. Har inte provat hur långt jag kommer än, men efter 4 mil stod voltmätarn på 51V så det bådar gott. Måste utvärdera detta riktigt efter en 50 mil.

Men jävlar va roligt detta är.. Accet är riktigt bra, visst man kommer säkert o vänja sej efter ett tag, eller när man kört en riktig hoj innan.. men skitsamma!

Nu toppar den bara 85, kommer nog o dreva om han så den varvar ut nånstans vid 100.

Man måste bara älska ljudet av en ilsken elmotor :p

EL-börnisar är inget problem! =) ryker satan!! ;)

Nu är det kvar lite estetiskt jobb o diverse, en amperemätare som paja, regbesiktning ska förberedas.. o just de packboxarna läcker..

Här kommer bilder, kanske nån film efter helgen.

1332099876_resized.jpg


1332099925_resized.jpg


1332099942_resized.jpg


1332099958_resized.jpg


1332099995_resized.jpg


1332100010_resized.jpg


1332100073_resized.jpg


1332100090_resized.jpg


1332100117_resized.jpg


1332100132_resized.jpg


1332100145_resized.jpg


jag citerar Roy o Roger.. Hej då macken ;)

1332186626_resized.jpg
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Lätt mc som innan fast en liten ändring till eldrift. Eva Håkansson gick de ju bra för så jag hoppas att det ska gå bra för mej med på bilprovningen.. :p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lätt mc som innan fast en liten ändring till eldrift. Eva Håkansson gick de ju bra för så jag hoppas att det ska gå bra för mej med på bilprovningen.. :p

Tja, du lär ju inte ha ökat antalet KW eller minskat vikten, så varför inte.

Annars åker du på en propp skulle jag tro...
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Tja, du lär ju inte ha ökat antalet KW eller minskat vikten, så varför inte.

Annars åker du på en propp skulle jag tro...

Ja precis, man får hoppas att den håller sig inom viktgränserna bara. Om dom nu ens har en våg på bilprovningen?

Det e mkt elrelaterade ordvitsar i den här branschen har ja märkt.. ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja precis, man får hoppas att den håller sig inom viktgränserna bara. Om dom nu ens har en våg på bilprovningen?

Det e mkt elrelaterade ordvitsar i den här branschen har ja märkt.. ;)

Jo spänningen är olidlig på besikningen...

Ordvitsar har jag inte märkt av några, men men jag kanske är en trög-propp?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ta det lugnt när du är ute och testar, mycket grus på vägarna och väldigt lätt att få "sladd". :rofl



Väldigt imponerande bygge. :tummenupp
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad häftigt! El är framtiden. Tänk om man själv hade kunskap, då hade jag lätt byggt pendlarhoj. Säger det igen, detta är framtiden. Elfordon kräver ju ingen service o är mindre komplexa (menar inte detta bygge) så reparationer blir lättare.

Undrar för vilken peng man kan bygga om en r6a (krashad) till elpendlarhoj?
Toknice bygge!!! :tummenupp
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Fan va hård den blev :D

Så jävla cool hoj :) Kanske skulle göra likadant med min 125:a :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han måste nog sätta lågnivåfilter på den här tråden, eller köra trådlöst...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top