EL-Mito

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Lycka till!!! Hoppa att du slipper L.A bara.......:fakta

Jodå jag fick Lars Almqvist, men får säga att han är jäkligt trevlig med inställningen fan va kul! =) Sen visst kan de va petigt o slå ner på blinkersena efter allt (dom lyste svagt) annars gick det toppenbra!! =D

Men jag har inte fått hem dom nya papprena än ;) men betalat och godkänt är det :)
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
100 milaservice och ny display

Kört runt 100 mil nu och tänkte göra 100 milaservice, men kedjan var smörjd, så jag skippade den :p

Milkostnaden ligger runt 1kr/milen =)

Såhär står de i regpapprena nu.


Tjänstevikt, kg: 145 (original 135kg)
Drivmedel 1: EL
Motoreffekt, kw: 10,0

T31A MOTORN UTBYTT
MOTOR: TYP DC, MOTENERGY ME0708
BATTERIER: GBS-LFMP60AH 16 CELLER OM 3,2 VOLT,
TOTALT 51,2 VOLT OCH 60 AMPERE.

Monterat en Cycleanalyst display som håller koll på strömförbrukning och en massa annat. Riktigt bra
pryl o inte farligt dyr heller.

1336414680_resized.jpg


EL-Miton på laddning ~ 1 kr / milen =)

1336415107_resized.jpg


1336415123_resized.jpg


Nu väntar jag på ett nytt framdrev så jag kan testa hur den är med lite högre toppfart... Annars finns det inte mycket o pilla med förutom o att jag ska lära mej funktionerna i cycleanalysten.

Så skönt o va klar me hojen o bara KÖRA =)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jävligt kul att den är godkänd och att du kan börja köra den.

Men i fortsättningen hoppas jag att du räknar ärligt när du räknar milkostnaden, för batterierna tar slut och ska ersättas, på samma sätt som innehållet i en bensintank tar slut och ska ersättas.

Själva laddströmen är en försumbar del av milkostnaden på ett elfordon, det vet alla redan.
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Jävligt kul att den är godkänd och att du kan börja köra den.

Men i fortsättningen hoppas jag att du räknar ärligt när du räknar milkostnaden, för batterierna tar slut och ska ersättas, på samma sätt som innehållet i en bensintank tar slut och ska ersättas.

Själva laddströmen är en försumbar del av milkostnaden på ett elfordon, det vet alla redan.

Jamen laddströmmen är det man påpekar när nån rolig filur ska kräva en pengar för att man tjuvat ström :p

jag har inte orkat o räkna på den totala kostnaden, mest med tanke på att batterierna ska hålla 1500 fulla laddningar enligt spec, 1500 * 6 mil = 9000 mil. Hur många hojar rullar sålångt?
Jag menar hojen har nu gått 3000 mil dom senaste 20 åren..

Men det ska det väl bli ändring på förhoppningsvis ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jamen laddströmmen är det man påpekar när nån rolig filur ska kräva en pengar för att man tjuvat ström :p

jag har inte orkat o räkna på den totala kostnaden, mest med tanke på att batterierna ska hålla 1500 fulla laddningar enligt spec, 1500 * 6 mil = 9000 mil. Hur många hojar rullar sålångt?
Jag menar hojen har nu gått 3000 mil dom senaste 20 åren..

Men det ska det väl bli ändring på förhoppningsvis ;)

Då har du dessutom räknat på hur mycket ström dina batterier rymmer, inte hur mycket ström laddaren har tagit ur vägguttaget...

Hur många batteripackar har klarat 1500 fulla laddningar hittils? Ingen, utom den dom hade i laboratorium möjligen.

Hur många "jag har ungefär halva batterierna och det räcker nog, men jag laddar en stund extra innan jag åker" laddningar klarar dom?

Hur många urladdningar till cutoff och sedan vila lite och köra lite till för att slippa knuffa hem skrotet klarar dom?

Fförresten räknade du på 6 mil per laddning, du kommer alltså alltid att köra lugnt och precis den sträckan innan du kommer hem och laddar?

Med nuvarande drevning, för drevar du om för högre toppfart lär du ju få räkna ned räckvidden...

Som sagt, försök vara ärlig istället för att strö drömsand över projektet.

Teori och verklighet tenderar att diffa en hel del i elfordonsbranchen.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du va mig en bitter en, har du ställt en fråga där som ingen svarat på eller;-)

Om tråden jag startade inte har fått ett svar på 2år och fortfarande ligger topp10 på förstasidan så är det inte speciellt stor omsättning på frågorna, så jag är nog inte ensam om att tycka att det är värdelöst. :fakta

Edit: Okej, det kanske var lite överdrivet, men kompetensvidden är bredare på EF än på Elbil och om du ursäktar AleX(Jag vet att du är trogen Elbilare) så är EF-folket något klokare.

Grattis spekarn! Ser snyggt ut!
 
Last edited:

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Då har du dessutom räknat på hur mycket ström dina batterier rymmer, inte hur mycket ström laddaren har tagit ur vägguttaget...

Hur många batteripackar har klarat 1500 fulla laddningar hittils? Ingen, utom den dom hade i laboratorium möjligen.

Hur många "jag har ungefär halva batterierna och det räcker nog, men jag laddar en stund extra innan jag åker" laddningar klarar dom?

Hur många urladdningar till cutoff och sedan vila lite och köra lite till för att slippa knuffa hem skrotet klarar dom?

Fförresten räknade du på 6 mil per laddning, du kommer alltså alltid att köra lugnt och precis den sträckan innan du kommer hem och laddar?

Med nuvarande drevning, för drevar du om för högre toppfart lär du ju få räkna ned räckvidden...

Som sagt, försök vara ärlig istället för att strö drömsand över projektet.

Teori och verklighet tenderar att diffa en hel del i elfordonsbranchen.

jag tycker det är lite synd o säga att jag strör drömsand över projektet,

Laddkostnaden är räknad på hur mkt laddarn förbrukar. Jag har använt samma mätare som vi har till o kolla hur mycket luftvärmepumpen på jobbet drar.

Elitepowersolutions.com är distributören i USA för GBSystem batterier och dom anger 2000 laddningar ner till 80% , så skriver jag 1500 borde jag väl ha ganska goda marginaler på min sida :p

Hur många mil tror du att batterierna kommer hålla? Jag tycker att 9000 mil ner till 80% är en ärlig siffra.. eller?
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Underbart tråd, älskar projekt som denna :tummenupp Har själv varit i dessa tankar men har tyvärr fastnat i peng och tid. Hur gick det med besiktningen, kunde du regga den som lätt mc ?
Var kommer el motorn ifrån ?
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Underbart tråd, älskar projekt som denna :tummenupp Har själv varit i dessa tankar men har tyvärr fastnat i peng och tid. Hur gick det med besiktningen, kunde du regga den som lätt mc ?
Var kommer el motorn ifrån ?

Tackar så mycket ;) den går som lätt mc nu, på besiktningen tyckte dom att det var jäkligt skoj bara. Elmotorn är beställd från USA, men är tillverkad i kina antagligen av några som heter motenergy.com
Motorn heter ibland ETEK också, tror att briggsostratton har tillverkat föregångarn för längesen. Ska tydligen ha samma bultmönster som en briggs-stratton iaf :p
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Om tråden jag startade inte har fått ett svar på 2år och fortfarande ligger topp10 på förstasidan så är det inte speciellt stor omsättning på frågorna, så jag är nog inte ensam om att tycka att det är värdelöst. :fakta

Edit: Okej, det kanske var lite överdrivet, men kompetensvidden är bredare på EF än på Elbil och om du ursäktar AleX(Jag vet att du är trogen Elbilare) så är EF-folket något klokare.

Grattis spekarn! Ser snyggt ut!

Jag tror att det finns mer erfarenhet hos Elbil men mer kunskap hos EF. EF är lite mer dom här grabbarna som förstår hur komponenter funkar i detalj och kan räkna en jävla massa, medans grabbarna på Elbil har mera bygga och leva med elbil-kunskap.
Men det är bara min magkänsla :p
Kan rekommendera http://www.elmoto.net/ där finns mkt om man har tid.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tror att det finns mer erfarenhet hos Elbil men mer kunskap hos EF. EF är lite mer dom här grabbarna som förstår hur komponenter funkar i detalj och kan räkna en jävla massa, medans grabbarna på Elbil har mera bygga och leva med elbil-kunskap.
Men det är bara min magkänsla :p
Kan rekommendera http://www.elmoto.net/ där finns mkt om man har tid.
Nu skall vi inte smutskasta din fina tråd med sånt här, men jag håller med dig och jag tror att vi menar ungefär samma sak.

Konceptet "elbil" eller "elfordon" finns det definitivt kunskap om hos Elbils medlemmar.
Dock är frågan hur många av dom som verkligen vet hur en elbil funkar, vad en MOS-FET är för något och vad är skillnaden på en kondensator och ett batteri. Kan man grunden så blir fortsättningen lättare och, framförallt, rättare. Nu säger jag inte att det är så, men jag tror att det är lätt hänt att man inte lär sig tillräckligt på ett forum som Elbil.

Jag vill understryka att det bara är min uppfattning, motbevisa mig gärna!
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Nu skall vi inte smutskasta din fina tråd med sånt här, men jag håller med dig och jag tror att vi menar ungefär samma sak.

Konceptet "elbil" eller "elfordon" finns det definitivt kunskap om hos Elbils medlemmar.
Dock är frågan hur många av dom som verkligen vet hur en elbil funkar, vad en MOS-FET är för något och vad är skillnaden på en kondensator och ett batteri. Kan man grunden så blir fortsättningen lättare och, framförallt, rättare. Nu säger jag inte att det är så, men jag tror att det är lätt hänt att man inte lär sig tillräckligt på ett forum som Elbil.

Jag vill understryka att det bara är min uppfattning, motbevisa mig gärna!

Jo vi menar ungefär samma. Dock tycker jag inte det viktiga är att veta vad en MOS-FET är för något, det häftiga är när dom lägger ner massa arbete o pengar och faktiskt bygger en elbil.
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
tog lite bilder ikväll i trädgårn.

tog lite bilder ikväll i trädgården.

1336508220_resized.jpg


1336508883_resized.jpg


1336508907_resized.jpg


1336509042_resized.jpg


1336509400_resized.jpg


1336509533_resized.jpg


nu får det va nog me bilder ett tag :p

jag har filmat me gopro kamera förra veckan men nu sitter jag på lite slött internet...
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Film med goprokamera, dock har jag lyckats fördärva kvaliten fullständigt.. men å andra sidan e filmen 40 min lång nånting.
Har en till film med stadskörning som jag oxå ska lägga upp nån dag men med förhoppningsvis bra kvalite på renderingen.

http://www.youtube.com/user/MilleMotoEV/videos
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
50-70km & 85km/h På så lite batterier är jäkligt bra, det var inte vad jag hade räknat med! Men det är bra att jag har fel. Troligtvis gör du inte av med mer än 2hk vid bibehållen hastighet, jag visste att det var lite men så lite var en överraskning. :)

Faktum är att det kanske går snabbare att gå om du ska köra i en timme... 48v * 60ah = ca 2,3kWh - 300W i förluster = Att han måste köra med en snitt effekt på 2kW (2,72hk).

Blir nog inte jätteroligt att köra den där timmen men jag måste säga att jag tycker att det är ett jätte bra initiativ! :)
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
50-70km & 85km/h På så lite batterier är jäkligt bra, det var inte vad jag hade räknat med! Men det är bra att jag har fel. Troligtvis gör du inte av med mer än 2hk vid bibehållen hastighet, jag visste att det var lite men så lite var en överraskning. :)

När jag ligger o pendlar i 70kmh är det inga som helst problem o ligga under 2 kw enligt cycleanalysten. Kraftig motvind är en annan sak dock.

Förbrukningen sjunker väldigt mycket tycker jag när man ligger på tanken.
Jag undrar hur långt det går att köra om man ligger på tanken i säg 60 kmh, ska bara orka göra det testet :p

Ligga i 85kmh konstant full gas tills batterierna storknar har jag inte provat, vet inte om det e så bra ide heller..

Idag var det medvind till jobbet då toppade han nog 92kmh.
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
problem inte ett problem

Nu kommer en rätt härlig update! tycker jag iaf

Trodde att jag hade fel på batterierna.. ICKE!

Köpte en singlecell-laddare på ebay, och laddade upp alla batterierna en o en på hojen. Så var räckvidden tillbaks i forna dagar.

Men, varför visar CA att jag bara förbrukat 35Ah när batterierna ligger på 60Ah.

När man gasar ur hojen krämar man ur 160A ur batterierna. Och det e väl helt ok när "discharge rate" var 3C. (180A) Måste ju skiten stämma tycker jag..

ICKE! beskrev mitt problem på el-moto.net och fick till svar att jag kan ha en annan shunt. Min shunt var märkt 200A 50mV och 0.5

Trodde att 0.5 var 0.5 Ohm och min CA var kalibrerad för det från fabrik.
Men så var det ju inte. 50mV = 200A * .25 mOhm

Kalibrerad för 0.25 Ohm o nu går hojen dubbelt så bra! Mätarn iaf :tungan

Nu kan man förbruka lite drygt 60Ah istället. Skönt att batterierna håller vad dom lovar och lite till =)

Max A ligger nu på 300A, o det beror väl på att min controller är specad till det.

Så har jag lärt mej att 3C är max konstanta urladdningen. GBS cellerna kan laddas ur med 10C i ett antal sekunder.

Hojen är reggad som 10Kw men det är för lite i dagsläget, ja eller det har det vart hela tiden:)

Slänger in bild från hojrock där jag ställde ut hojen.

full
 

Bifogat

  • hojrock elhoj.jpg
    hojrock elhoj.jpg
    270 KB · Visningar: 119
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top