El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag är väldigt kluven här. Personligen tycker jag att det dödar typ 75% av känslan i att köra motorcykel.

Det ända som jag känner att de kan skryta om är deras prestanda men ändå... Behöver vi mer av det eller :va

Visst ska man tänka på miljön men tror ändå de är fel på det. Har fått för mig att den stora boven i det hela är överkonsumtion och allt vad det innebär.

Är jag den ända som känner att jag dör lite där inne i själen när jag ser vart framsteg och skryt att nu klarar elhojarna av att spöa oss på det o dat?

Vill inte stå ivägen men jag kommer också försvara min värld av hojlivet med näbbar o klor för det är trotts det jag lever på.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag skulle gärna prova en elhoj. Ljudet spelar ingen roll. Det är känslan genom böjarna som gör hojåkningen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Självklart förlorar det en stor del av sin charm iom avsaknaden av motorljud men samtidigt är det kanske elfordonen som RÄDDAR motorintresset.

Om alla som bara använder sina fordon som bruksmaskiner börjar köra på el så kommer ju oljan räcka längre åt alla andra.

Och miljömaffian kanske lugnar ner sej lite eller åtminstonde lägger krutet på något annat så bensinen slutar stiga så inihelvete i pris.

Edit: Jag kan dessutom tycka att vissa elmotorers vinande har sin egen charm när man hör hur fort dom varvar upp.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Självklart förlorar det en stor del av sin charm iom avsaknaden av motorljud men samtidigt är det kanske elfordonen som RÄDDAR motorintresset.

Om alla som bara använder sina fordon som bruksmaskiner börjar köra på el så kommer ju oljan räcka längre åt alla andra.

Och miljömaffian kanske lugnar ner sej lite eller åtminstonde lägger krutet på något annat så bensinen slutar stiga så inihelvete i pris.

jo det tänker jag med men hugger de inte lite i fel stock då? Motorcyklar är ju allt mer än oftast ett hobbyfordon. Iaf i mitt fall. Skulle mycket hellre köra en Honda CR-Z till jobbet eller en miljö-diesel bara de lät min motorcykel hobby va.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Att dom är häftiga. Det är en cykel med motor.. Kan det bli bättre? De kommer utvecklas vidare och en vacker dag undrar vi varför vi åkte runt med det vi har idag.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag skulle gärna prova en elhoj. Ljudet spelar ingen roll. Det är känslan genom böjarna som gör hojåkningen.

Så du kommer inte sakna känslan av alla möjliga motorkonfigrationer och karaktärer? Kan hålla med att kurvtagningen är stor del men den påverkas ju minst sakt av hur en kolvmotor dunkar på eler ylar igenom den. Fast det är kanske bara min synvikel i det hela (som kanske är en aning vinklad)

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Tummen upp för el! Väldigt skön effekt och de är underbara mekaniskt. Väldigt enkelt att få en bild över systemet.

Det tråkiga är att de inte brummar och luktar, men men....

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Att dom är häftiga. Det är en cykel med motor.. Kan det bli bättre? De kommer utvecklas vidare och en vacker dag undrar vi varför vi åkte runt med det vi har idag.

det blir nog en dag då inte jag lever. Har växt upp med att köra motorcyklar från så tidigt som 1920 talet. och har en stor förkärlek till det nästentill levande konstverken men både hjärtslag och puls :kär

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag som blir lite till mig när gammeltrucken åker förbi bara för att det luktar båtdiesel kommer nog sakna det mekaniska.
Men visst är det coolt.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Ljudet är ju en sjukt viktig detalj. varför kör alla med slip-on? Inte lär det vara för hästarna iaf eftersom majoriteten kör omappat. LJUDET såklart!!!!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det finns ju knappt något bättre än att trycka in startknappen och höra motorn dundra igång.

Men som sagt vi får väl hoppas nuvarande motorer finns kvar ändå.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag skulle säga att det är en stor fördel, tänk om fler banor kan byggas och nuvarande banor kan förlänga sina körningstider med begränsningen att man måste köra elhoj.
Som det är nu så kan ju grannar som byggt sitt hus långt efter att banan byggdes klaga på oljuden och få öppettiderna begränsade rätt rejält.

Det som kommer låta mest från crossbanorna är när folk skriker för dom brutit benen, det skulle nog grannarna t.o.m uppskatta. :D

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Att bruksfordonen skulle växla till el bara för att vi ska kunna behålla bensinen längre låter rent utsagt skitkorkat!

Är det verkligen bensinen eller dieseln som ni kommer sakna? Skulle inte vätgas funka lika bra t ex?

Nej, jag tror att väte och eldrift är framtiden och det är väl för guds skull inte växlingen eller motorljudet som är det viktigaste med hojåkning, utan att ha kul!

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Att bruksfordonen skulle växla till el bara för att vi ska kunna behålla bensinen längre låter rent utsagt skitkorkat!

Är det verkligen bensinen eller dieseln som ni kommer sakna? Skulle inte vätgas funka lika bra t ex?

Nej, jag tror att väte och eldrift är framtiden och det är väl för guds skull inte växlingen eller motorljudet som är det viktigaste med hojåkning, utan att ha kul!

Personligen är det en vackert konstruerad förbräningsmotor med en växlande effektkurva beroende på varvtal. Sen att den pratar med en genom ljud.

Vi har alla olika synvinklar på hojåkning och min passar inte in med elmotorns meriter och personlighet. Mer komplicerat är det inte.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Thorped

Hade detta varit det jag sysslat med när jag varit ute och avnjutit en vacker dag så kanske jag inte varit så emot elmotor+två hjul. Men detta är så långtifrån det jag vill göra när motorcykelnerven klämmer där inne i centrala nervsystemet

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Nej det är inte det viktigaste. Men just ljudet tycker jag är en stor del.

Men sen precis som dina filmer visade kan nog dom flesta har riktigt skoj på elhojar också.
Jag har dock ingen koll på hojsidan vilken prestanda och vilket pris elhojarna ligger på.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Thorped

Hade detta varit det jag sysslat med när jag varit ute och avnjutit en vacker dag så kanske jag inte varit så emot elmotor+två hjul. Men detta är så långtifrån det jag vill göra när motorcykelnerven klämmer där inne i centrala nervsystemet
...Utan du vill ut och skrämma vettet ur ungarna på dagis, jag hajar. :tummenupp

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
...Utan du vill ut och skrämma vettet ur ungarna på dagis, jag hajar. :tummenupp

Hur kunde du gissa ;) Nä men det är mycket stort arv i motorcykelvärlden som kommer dö ut just när vi lämnar de underbara karaktärsdragen en kolvmotor kan förmedla.

Fast allt som har en början måste ha en slut tyvärr:fyllisar.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som jag skrev i en annan tråd så finns det elmotorer som kan lämna en effekt på 200-300hk på bakhjulet och som uppskattningsvis väger ca 25kg. Det som kostar i dagsläget är ju batterierna, så pass mycket att jag rekommenderar er att köra på bensin några år till.

Flytande Väte längtar jag allt bra mycket efter. Enda "avgasen" är då vattenånga.

Jag gillar också när det låter men jag brukar säga att antingen ska det låta asmycket eller så ska det vara knäpptyst.

Edit: DET GÅR ALLTSÅ ALLDELES UTMÄRKT ATT BEHÅLLA ERA MOTORER NÄR NI TANKAR VÄTGAS OCH DET KOMMER NOG LÅTA ÄNNU MER ÄN FÖRBRÄNNINGEN AV BENSIN.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...