El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Som jag skrev i en annan tråd så finns det elmotorer som kan lämna en effekt på 200-300hk på bakhjulet och som uppskattningsvis väger ca 25kg. Det som kostar i dagsläget är ju batterierna, så pass mycket att jag rekommenderar er att köra på bensin några år till.

Flytande Väte längtar jag allt bra mycket efter. Enda "avgasen" är då vattenånga.

Jag gillar också när det låter men jag brukar säga att antingen ska det låta asmycket eller så ska det vara knäpptyst.

Edit: DET GÅR ALLTSÅ ALLDELES UTMÄRKT ATT BEHÅLLA ERA MOTORER NÄR NI TANKAR VÄTGAS OCH DET KOMMER NOG LÅTA ÄNNU MER ÄN FÖRBRÄNNINGEN AV BENSIN.

Jo det har jag dock uppmärksammat och då är jag med på spåret igen :crash
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Edit: DET GÅR ALLTSÅ ALLDELES UTMÄRKT ATT BEHÅLLA ERA MOTORER NÄR NI TANKAR VÄTGAS OCH DET KOMMER NOG LÅTA ÄNNU MER ÄN FÖRBRÄNNINGEN AV BENSIN.

Wohooo :fyllisar

Kan man inte ha en liten miljövänlig motor som låter men knappt drar något bränsle och sen en elmotor som sköter driften?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bensin innehåller 43MJ/kg och man tankar väl kanske 0.5 liter i sekunden dvs ca 15MJ/s = 15 MW


Säg mig ett batteri som kommer i närheten av 43MJ/kg
Hur grov kopparkabel behöver sen för att ladda batteriet med den effekten, 15 MW?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Som sagt det ska låta också när man kör.

Men kommer jag i slutändan bli tvungen att köra elhoj så får jag väl bara gilla läget och åka på dem ändå.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp

"Idag vill jag nog köra....ducce twin tror jag. click click.."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kul på eldrivna hjul?
FILM

Nämen! Blir inte S1000RR P I S K A D?
Film!


Jo, det är fullt möjligt att bygga elmotorcyklar som kör ifrån bensindrivna diton, men den enda tävlingsform dom har en chans i är dragracing, eftersom batterierna tar slut innan målgång i alla längre tävlingsformer.

Sen ska fanskapen stå på laddning, även efter en dragracingrepa.

Det är helt enkelt inte möjligt att ha med sig så mycket energi att det räcker och fortfarande bygga så lätta motorcyklar att dom går att tävla med.

När elhojen går lika långt på en laddning som bensinhojen går på en tank under samma hårda körcykel och elhojen går att ladda full på mindre än en kvart (helst under fem minuter) DÅ kan den konkurera.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ja sen en glödjad hårfön som matas med syntetlukt bara för att gå alla rätt.

Från en sak till en annan. Det var ju rätt het på tapeten för ett tag sen att yamaha hade en diesel hoj på ingång. men har försökt hitta hur det ligger till med det men den verka ha försvunnit på radarn :(
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
När jag kör min hoj på 90-vägar och snabbare så hör jag mest vindbrus medan motorn hörs knappt förutom när jag drar på hårt trots att jag inte har orginalsystem. Så för den delen så skulle elhoj vs bensinhoj inte spela så stor roll ljudmässigt.

Frågan är hur köregenskaperna kommer att förändras. Lättare eller tyngre hojar?, mer bottenvrid? kommer växellådan behövas/saknas? Ändrad gyroverkan?

Ser fram emot utvecklingen i vilket fall som helst även om man kan vara nostalgisk över bensinmotorn.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
28 mil igår, vart ute lite sent så de vart inte läge för ett gäng till. Inge elhoj för mig i detta läge. Ett sådant miljösvin man är! Förbrukat 16 liter soppa bara för jag ville ha kul:rodnar. Ett jävla dilemma, sundt förnuft mot glädje! Toyman
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp


precis o samtidigt som man ställer in ljudet så ställs effektkurvan in så dom passar ihop.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ett scenario:
El fordonen kom först (det har funnits elmotorer väldigt länge).
Ottomotorer har blivit så effektiva (2000-talets början) att man testar dom i olika fordon.

Hadde vi då varit mindre intresserade av att köra mc fram till nu därför att det bara funnits tråkiga elmotorer?

eller/och

Skulle vi nu tycka att mc-åkandet inte är som förr då vi fick köra med elmotor. Skulle vi därför ogilla att köra med de här nya bullriga och vibrerande bensinmotorerna?

Jag gillar också känslan i dagens och gårdagens bensin/diesel-motorer.
Hur många mer olyckor blir det pga tystnaden i framtidens eldrivna fordon?
Kan man få till olika karaktärer i en elmotor med de tekniker som finns för att styra elmotorer.
Hur fungerar det med växellåda till en elmotor, det behövs inte men för känslan/körbarheten (hjärnsläpp??:confused:).
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kört en med dagens mått mätt hyffsat vass elhoj på bana. Den har en bit kvar innan den kan konkurrera både fart och rolighetsmässigt men potensialen är enorm. 100% fokus på att optimera spårval, bromsning och gaspådrag. Inga ryckiga växlingar mitt i kurvor, inga nerväxlingar inför kurvor som stör både förare och chassie. 100% fart.

När batterierna blir lätta nog så kommer jag inte att sakna förbränningsmotorn speciellt mycket. iaf inte i hojen.

Min förkärlek till ångmaskiner, tändkulor, wankel, racepreppade 2-taktare, stora dieslar och till viss del boxertwinar kommer att bestå men dom ballaste motorerna passar ändå inte speciellt bra i hojar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur många mer olyckor blir det pga tystnaden i framtidens eldrivna fordon?
Kan man få till olika karaktärer i en elmotor med de tekniker som finns för att styra elmotorer.
Hur fungerar det med växellåda till en elmotor, det behövs inte men för känslan/körbarheten (hjärnsläpp??:confused:).

Antagligen blir det inte fler olyckor än vanligt om folk SER sig för.

Olika tekniker låter och beter sig på olika sätt och det går alldeles utmärkt att sätta en växellåda på för att få bättre acc/toppfart.

El-motorer har fullt vrid från noll!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top