El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
För mig ser min ideal- fordonsflotta ut så här:

El-hoj: Gärna med offroad stuk: Användning: Pendla till och från jobbet och korthållstransporter det varma halvåret.
Räckvidden räcker. Energikostnad 50 öre milen, Nästan inget sevice behov. Bra framkomlighet i Stockholmstrafiken.

Vanlig hoj: Användning: Längre nöjesturer Bättre prestanda och räckvidd.

Banhoj.

Herrgårdsvagn med krok Användning: Vinterpendling och transporter. En hoj löser inte alla problem tyvärr.

Ett rejält garage. Användning: Se ovan

Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Finns enligt mitt gammalmodiga tycke ingen själ i eldrivna prylar. El är jäkligt lurigt och mysko, liksom ingen förvarning eller känsla, allt bara finns där mer eller mindre synligt.

Bränsledrivet har ljud, doft och är ärligt på ett skönt sätt.
Tänk människor kontra hubotar eller vad de kallas.

Tror nog att el är framtidens slentrianfordon iaf, bränsledrivet som livsstil och hobby.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag skulle säga att det är en stor fördel, tänk om fler banor kan byggas och nuvarande banor kan förlänga sina körningstider med begränsningen att man måste köra elhoj.
Som det är nu så kan ju grannar som byggt sitt hus långt efter att banan byggdes klaga på oljuden och få öppettiderna begränsade rätt rejält.

Det som kommer låta mest från crossbanorna är när folk skriker för dom brutit benen, det skulle nog grannarna t.o.m uppskatta. :D

Indeed! Kunde inte sagt det bättre själv.
Tänk att ha en crossbana i villaområdet där man kunde åka i princip dygnet runt... Wohoooo.

När jag höll på med RC-hobby gick jag från glödstift till el och blev helt fast.
Bara köra, inget pillande med annat än detaljer som lät en köra fortare i kurvorna.
Jag köpte en glödstiftare nu på gamla dar.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Pendlarhoj som el: Absolut!!

Nöjeskörning: Nej tack.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag som tävlar lite med RC-bilar ser vad elmotorerna har för kraft. En rc-bil som väger ca 3,5kg kan trycka ut nästan 4000 watt ungefär 4-5hästar.

Om de bara går att skala upp det så vore det galet nice :) Och du har fullt tryck från 1 rpm

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag spinner vidare på det här. Det finns naturligtvis en massa fel här jag spånar som sagt.
Jag har ingen fysisk skolning.
Jag använder ordet förbrukning när det handlar om energianvändning och vet att det är fel.
Om 1kg bensin är 1liter och man kommer 2 mil på den mängden bränsle så förbrukar man 43MJ och 15kronor.
Om man kör en elhoj på 110kw=150hp på fullt effektuttag så förbrukar man 110 000ws=Joule varje sekund. 1kwh innehåller 3,6MJ och kostar för mig ca 1kr så för mina 15kr får jag 54MJ. Nu delar jag mina 54MJ med den energiförbrukningen jag har i elhojen/sek och får fram att 54MJ räcker i 490s=8min. Inga hänsyn har här tagits till förluster i batteri,mekanik och räknefel/tankefel. Hur långt kommer man på 8 min med ett effektuttag på 150hp? Vilka fel har jag gjort och vet någon vad energin i dag kostar per mil med en elhoj?

Jag orkar inte kolla om du har gjort nåt fel som du frågar efter utan jag tror nog du räknat rätt. Men du har glömt inköp av batteri som bara kan laddas ett visst antal cykler.

Samt så undrar jag om du funderat på hur stort ditt batteri blir? Du får nog montera släpvagn på din hoj skulle jag gissa.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv kan jag mycket väl tänka mig en elhoj... men laddningstiderna MÅSTE ned innan det är intressant, jag vill kunna köra till Gelleråsen och sen köra där också, jag vill kunna ta en onsdagsrunda på 30-35mil utan att behöva mellanladda på 4h.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag som tävlar lite med RC-bilar ser vad elmotorerna har för kraft. En rc-bil som väger ca 3,5kg kan trycka ut nästan 4000 watt ungefär 4-5hästar.

Om de bara går att skala upp det så vore det galet nice :) Och du har fullt tryck från 1 rpm

Nej, det går inte att skala upp. Skillnaden är att en glödstiftsmotor har en verkningsgrad kring 1-2% vilket gör den betydligt lättare att konkurera ut än en bilmotor som kanske snittar kring 15-20%.

Men jag tycker mig se att det är helt klart att elmotorerna kommer nerifrån och uppåt. Nästa steg där elmotorerna kommer har vi redan börjat se, och det är cyklar med hjälpmotorer för kortare transporter. Samt även mopeder har börjat komma som nästa steg. Det är alltså fordon för korta transporter som kan ställas på laddning till nästa dags körning på 10-15 minuter. Kanske nästa steg blir att 125-kubikare ersätts av eldrivna modeller. Dessa körs sällan heller några längre sträckor.

För bilar kommer endast hybrider vara konkurrenskraftiga under öveskådlig tid pga batteriernas låga energitäthet samt långa laddningstid.

En annan detalj med rc-bilarna som du nog inte gillar på din bil är att det tar minst 2 gånger så lång tid att ladda batteriet som att köra slut på det. Och det kan fort bli uppåt 10 gånger så lång tid.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Själv kan jag mycket väl tänka mig en elhoj... men laddningstiderna MÅSTE ned innan det är intressant, jag vill kunna köra till Gelleråsen och sen köra där också, jag vill kunna ta en onsdagsrunda på 30-35mil utan att behöva mellanladda på 4h.

Laddningstiden kommer aldrig kunna bli lika snabb som en tankning. Som jag tidigare skrev så tankar du bilen med en effekt av 15MW. dvs även om du har 15000 volt så behöver du 1000 ampere vilket kräver kopparkabel med diameter som en underarm.

Enda chansen är att ha flera batterier som man sedan byter.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Jag orkar inte kolla om du har gjort nåt fel som du frågar efter utan jag tror nog du räknat rätt. Men du har glömt inköp av batteri som bara kan laddas ett visst antal cykler.

Samt så undrar jag om du funderat på hur stort ditt batteri blir? Du får nog montera släpvagn på din hoj skulle jag gissa.
Jag funderade bara på om det med dagens bensinpriser skulle vara en så pass stor skillnad i bränsleekonomi med alternativet elbränsle så det blev intressant även om man som jag gillar bensinmotorn (ogillar bensinpriset). Jag förstår att det i dag är opraktiskt med kort actionsradie, långa laddningstider och att det i princip bara är att skrota hojen när batteriet är slut (för dyrt att bytabatteri). Men visste vore det bra om något snille kunde konstruera batterier som var betydligt lättare billigare och mer snabbladdade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag funderade bara på om det med dagens bensinpriser skulle vara en så pass stor skillnad i bränsleekonomi med alternativet elbränsle så det blev intressant.

Om du läser mina övriga inlägg så kan du tolka det som att svaret är ja, under förutsättning att du bara kör korta sträckor och inte utnyttjar allt för mycket effekt. Därav blir det i princip ja men bara för mopeder.

Tycker/tror/anser jag.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bensin innehåller 43MJ/kg och man tankar väl kanske 0.5 liter i sekunden dvs ca 15MJ/s = 15 MW

Säg mig ett batteri som kommer i närheten av 43MJ/kg
Hur grov kopparkabel behöver sen för att ladda batteriet med den effekten, 15 MW?
Du glömmer bort en sak! En elmotor behöver inte 15MW för att köra lika långt på samma effekt som en bensinmotor behöver. Nej, det räcker med ca 5MW för att en elcykel ska få samma krut i tanken.

Sen förstår jag inte vad du vill komma fram till, en kopparkabel kan leda jävligt stor effekt beroende på area. Men som sagt en elcykel behöver inte alls lika mycket energi för att komma lika långt.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du glömmer bort en sak! En elmotor behöver inte 15MW för att köra lika långt på samma effekt som en bensinmotor behöver. Nej, det räcker med ca 5MW för att en elcykel ska få samma krut i tanken.

Sen förstår jag inte vad du vill komma fram till, en kopparkabel kan leda jävligt stor effekt beroende på area. Men som sagt en elcykel behöver inte alls lika mycket energi för att komma lika långt.

Har ni tänkt på att räkna med att verkningsgraden på en förbränningsmotor är ca en fjärdedel av vad en elmotor har? (Att 75% av bensinen rinner jämte s.a.s)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har ni tänkt på att räkna med att verkningsgraden på en förbränningsmotor är ca en fjärdedel av vad en elmotor har? (Att 75% av bensinen rinner jämte s.a.s)
Det var det jag mena. En fjärdedel kanske va å ta i men en tredjedel är det iaf.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
elkenneth skrev:
Jag spinner vidare på det här. Det finns naturligtvis en massa fel här jag spånar som sagt.
Jag har ingen fysisk skolning.
Jag använder ordet förbrukning när det handlar om energianvändning och vet att det är fel.
Om 1kg bensin är 1liter och man kommer 2 mil på den mängden bränsle så förbrukar man 43MJ och 15kronor.
Om man kör en elhoj på 110kw=150hp på fullt effektuttag så förbrukar man 110 000ws=Joule varje sekund. 1kwh innehåller 3,6MJ och kostar för mig ca 1kr så för mina 15kr får jag 54MJ. Nu delar jag mina 54MJ med den energiförbrukningen jag har i elhojen/sek och får fram att 54MJ räcker i 490s=8min. Inga hänsyn har här tagits till förluster i batteri,mekanik och räknefel/tankefel. Hur långt kommer man på 8 min med ett effektuttag på 150hp? Vilka fel har jag gjort och vet någon vad energin i dag kostar per mil med en elhoj?

Du har gjort det mesta fel.

Först och främst kan du inte förbruka energi, så energiförbrukning/energianvändning = energiomvandling. Således kan du inte heller förbruka Joule, bara omvandla energin till andra former.

En liter bensin väger 0,75kg inget annat! Sen vet jag inte vad du menar när du skriver "110 000ws=Joule varje sekund", va noga med dina enheter! Menar du 110 000W/s = J/s, isf vad är: "=J/s"? :va

Det är nu du börjar röra till det rejält. Du kan aldrig, aldrig, aldrig få ut 43MJ på bakhjulet och inte heller på kolven! Så för dina 15kr så får du kanske ut 10MJ i motorn varav 70% går ut som värme.

Du kan varken köra en elmotor eller en bensinmotor på fullt effekt i 8min. För elmotorer brukar den siffran ligga på ca 5sek och det är ungefär det samma för förbränningsmotorer.

Jag orkar inte fullt ut sätta mig in i hur du tänkte, men en sak är säker, det stämmer inte!

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Laddningstiden kommer aldrig kunna bli lika snabb som en tankning. Som jag tidigare skrev så tankar du bilen med en effekt av 15MW. dvs även om du har 15000 volt så behöver du 1000 ampere vilket kräver kopparkabel med diameter som en underarm.

Enda chansen är att ha flera batterier som man sedan byter.

Hur kul kommer detta inlägg inte vara om 20 år.... "internet är bara en fluga" "jorden är platt"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så för dina 15kr så får du kanske ut 10MJ i motorn varav 70% går ut som värme.

Nja, nu var det din tur att slarva med beräkningarna. Du kan bara räkna bort förlusterna 70% ytterligare en gång så av blir 10MJ vad han får ut på bakhjulet. Men man kanske för enkelhetens skull skulle hålla sig till att räkna på J/kr på bakhjulet.

Sen vet jag inte varför man inte skulle kunna köra en normal förbränningsmotor på full effekt en längre tid. Vissa specialfall finns det ju men en bilmotor är inga problem att köra timtals på full effekt. givetvis får du kortare livslängd än om du kör den på fjärdedels last.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Absolut, men en kopparkabel grov som en underarm kanske skapar lite viktproblem på din hoj även om den är kort.

Sen har du ju rätt i att elmotorn har bättre verkningsgrad, jag försummade verkningsgraden.

Vem har sagt att jag skulle ha den på hojen? Tro mig, om några år finns det så bra supraledare att det inte är något problem att leda den strömmen.

Jag kan lätt vänta en kvart på en tankning och ta en kaffe och gotta mig i solen under tiden, fast jag föredrar saft. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning