El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
en schysst elmotor kan låta ganska ballt också. Man får jacka lagrena lite så det viner snyggt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Välkommen in i 2000 talet, no offense.

Du kan ladda den senaste lipo/lico nano generationen på mindre än en kvart.
De går att köpa redan till hobbybruk.
65C uttag och 15c ladd ex.

Om vi bara tar den informationen så räcker det egentligen för att göra kalkylen, Om du dimensionerar dina acc så att bilmotorn ger full effekt vid 65C strömuttag från ditt batteri, antag då att du nyttjar 15C i genomsnitt. Vilket är exakt samma siffra som din maximala laddström.
Då betyder det att du måste ladda din bil lika längs som du kör bilen om vi försummar verkningsgraden. Efter en timmes körning måste du sitta en timme och vänta på laddning. Jag cyklar kanske inte ifrån dig men långsamma resor blir det.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Min tanke på det hela är att bensin är inte bra för miljön, men problemet ligger inte hos sportbilar eller motorcyklar utan den tunga trafiken som inte bara slurpar i sig bra mycket mer bensin per mil utan även kör runt flera tusentals om inte tiotusentals mil per år jämfört med en MC på 200-1000 mil per år (i Sverige).

Mopeder, lastbilar, bussar och vanlig biltrafik, där kan elmotorer förändra och rädda miljön.
Låt (super)sportbilar och motorcyklar ha nöjet med riktigt motorljud och (svindyr) bensin :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är som allt annat.. man ska vara negativ och skeptisk som f*n i början,, sen går tiden, 10 år senare så är det det som gäller, då ska man sakta börja vända kappan efter vinden och bortförklara sin tidigare skeptiska inställning :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min tanke på det hela är att bensin är inte bra för miljön, men problemet ligger inte hos sportbilar eller motorcyklar utan den tunga trafiken som inte bara slurpar i sig bra mycket mer bensin per mil utan även kör runt flera tusentals om inte tiotusentals mil per år jämfört med en MC på 200-1000 mil per år (i Sverige).

Mopeder, lastbilar, bussar och vanlig biltrafik, där kan elmotorer förändra och rädda miljön.
Låt (super)sportbilar och motorcyklar ha nöjet med riktigt motorljud och (svindyr) bensin :)

Tycker du således också att bara för att Sverige är ett relativt litet land så ska inte vi behöva ta ansvar för utsläppen i lika stor utsträckning som t ex USA?

Det låter lite så. Minoriteter i trafiken ska få använda bensin men inte andra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han menar Amp inte Watt.
Annars har olika tekniker olika spänning, drar det nedan...

NiMH/NiCd = 1,2V
LiFe (med tillhörande ämnen) = 3,2V
LiPO = 3,7V

Jag känner till lipo men vi behöver ändå en spänning och inte ens lipo kan som jag sa laddas saärskillt snabbt så det krävs rejäl överdimensionering om man ska kunna ladda sin bil på en någorlunda kort tid.

Säg att du tar en timma rast var 4e körtimme, så kanske vi kan komma fram till en storlek på liopbatteriet
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
men vadå ska du försöka driva en bil/hoj med 0,00001 volts batteri eller vadå? :huvet
De va inte de jag sa, men du uttryckte dig otydigt.

Jag lämnar denna röran nu tror jag, skicka ett PM om ni undrar något.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
100 000A är alltid just det oavsett spänning då det är en del av ett förhållande. kräver en monsterkabel under alla förhållanden vid lågspännings applikationer. Supra ledare undantaget som jag ej vet vilka effekter det har.
Bara räkna på vilka kabelareor(koppar) du får gå upp i på 12V om du skall ta ut 10A på en tjugo meters kabel. Alltså enbart 120W i detta fallet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är för att den är anpassad efter en viss spänning.

Vänta nu. Det är ju inte effekten du leder genom kabeln som får den att smälta utan värmeeffekten som bildas i kabeln pga dess resistans. P = R*I^2 = (U2-U1)^2/R.
Du kan inte ha spänning utan ström och tvärtom men I är konstant genom kabeln och motorn, dvs lätt att ange. Spänningsförlusten över en kabel med väldigt låg resistans är ju svår att mäta.

Så effekten du pratar om ska inte blandas ihop med den effekt som går till motorn.
 
Last edited:

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Det låter som om du är en sådan där -"det var bättre förr".

1. Känslan
Du mlär få mer känsla i sjävla körningen om du inte störs av ljud och vidrationer från förbränningen.

2. Miljön
Byter du ut alla fordon med förbränningsmotorer - tror du inte det blir bättre luft och mindre växthusgaser då kanske?

Tänk dig alla fördelar - banracing nära storstäder utan miljömuppar som klagar:banana

Visst har det gamla sin charm men man kan inte jämföra elhojar mot förbränningshojar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vänta nu. Det är ju inte effekten du leder genom kabeln som får den att smälta utan värmeeffekten som bildas i kabeln pga dess resistans. P = R*I^2 = (U2-U1)^2/R.
Du kan inte ha spänning utan ström och tvärtom men I är konstant genom kabeln och motorn, dvs lätt att ange. Spänningsförlusten över en kabel med väldigt låg resistans är ju svår att mäta.

Så effekten du pratar om ska inte blandas ihop med den effekt som går till motorn.

Korrekt! :tummenupp Bra att någon hajar! :)

Edit: Resistansen för koppar är 0,000000172Ohm/mm2 om jag inte minns helt fel, rätta mig gärna!
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Laddningstiden kommer aldrig kunna bli lika snabb som en tankning. Som jag tidigare skrev så tankar du bilen med en effekt av 15MW. dvs även om du har 15000 volt så behöver du 1000 ampere vilket kräver kopparkabel med diameter som en underarm.

Enda chansen är att ha flera batterier som man sedan byter.

Verkningsgraden har redan tagits fram men samtidigt är det en grej till... du utgår ifrån dagens komponenter... vem är det som säger att vi leder fram strömmen med koppar när det är dags och att batterierna består av de komponenter de gör idag?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Angående elförbrukning finns en del data på bilen Nissan Leaf:
http://postimage.org/image/6toajirz3/

Den drar alltså ungefär 2kWh/mil i 120 km/h, vilket motsvarar ungefär 0,2l bensin/mil. I 50-60 km/h drar den 1kWh/mil, d.v.s ca 0,1l/mil.

"Vanlig körning" verkar dra omkring 1,5 kWh/mil enligt den här bilden:
http://www.abel-it.co.uk/range.jpg

Det man kan se är att elbilar är extra snåla i låga hastigheter i jämförelse med fossilbilar. Leaf är som snålast i 20-30 km/h, medan en fossilbil är extra törstig i den farten, och är som som snålast omkring 80km/h. Det beror på att elmotorn nästan inte har någon inre friktion, medan en fossilmotor har både en hel del friktion och andra förluster, samt drar energi vid tomgång.

Jag uppskattar att en hoj kommer ha ungefär halva förbrukningen av Leaf, eller kanske ned mot 1/3-del, i samma körcykel.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top