Nisse, du kan köra 100 000A vilken kabel som helst, det är effekten som avgör hur mycket en ledare klarar inte strömmen.ladda med 7500A, den kabeln vill jag se..
Välkommen in i 2000 talet, no offense.
Du kan ladda den senaste lipo/lico nano generationen på mindre än en kvart.
De går att köpa redan till hobbybruk.
65C uttag och 15c ladd ex.
Nisse, du kan köra 100 000A vilken kabel som helst, det är effekten som avgör hur mycket en ledare klarar inte strömmen.
Han menar Amp inte Watt.Hur kan du räkna fram en effekt från ampere utan att definiera en spänning?
Det är för att den är anpassad efter en viss spänning.Varför tror du en säkrings styrka definieras i ampere då och inte i effekt?
Nisse, du kan köra 100 000A vilken kabel som helst, det är effekten som avgör hur mycket en ledare klarar inte strömmen.
Min tanke på det hela är att bensin är inte bra för miljön, men problemet ligger inte hos sportbilar eller motorcyklar utan den tunga trafiken som inte bara slurpar i sig bra mycket mer bensin per mil utan även kör runt flera tusentals om inte tiotusentals mil per år jämfört med en MC på 200-1000 mil per år (i Sverige).
Mopeder, lastbilar, bussar och vanlig biltrafik, där kan elmotorer förändra och rädda miljön.
Låt (super)sportbilar och motorcyklar ha nöjet med riktigt motorljud och (svindyr) bensin
Han menar Amp inte Watt.
Annars har olika tekniker olika spänning, drar det nedan...
NiMH/NiCd = 1,2V
LiFe (med tillhörande ämnen) = 3,2V
LiPO = 3,7V
De va inte de jag sa, men du uttryckte dig otydigt.men vadå ska du försöka driva en bil/hoj med 0,00001 volts batteri eller vadå?
Det är för att den är anpassad efter en viss spänning.
Vänta nu. Det är ju inte effekten du leder genom kabeln som får den att smälta utan värmeeffekten som bildas i kabeln pga dess resistans. P = R*I^2 = (U2-U1)^2/R.
Du kan inte ha spänning utan ström och tvärtom men I är konstant genom kabeln och motorn, dvs lätt att ange. Spänningsförlusten över en kabel med väldigt låg resistans är ju svår att mäta.
Så effekten du pratar om ska inte blandas ihop med den effekt som går till motorn.
Laddningstiden kommer aldrig kunna bli lika snabb som en tankning. Som jag tidigare skrev så tankar du bilen med en effekt av 15MW. dvs även om du har 15000 volt så behöver du 1000 ampere vilket kräver kopparkabel med diameter som en underarm.
Enda chansen är att ha flera batterier som man sedan byter.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|