El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Dom är ännu värdelösare, fråga Alex som har en med dåliga batterier, kyla halverar räckvidden.

Dessutom brukar elbilsförare elda fossiler för att hålla sig varma i sina glorifierade golfbilar.

När allt det är sagt så letade jag själv efter en elbil för ett par veckor sedan, hittade en i göteborg, likadan som Alex, men jag tyckte det var för långt att åka och hämta något man inte vet skicket på.
Däremot tipsade jag Alex om den, han är entusiastisk nog att ta sig an den tror jag.

Här kan du se vad DN's reporter tycker om att vara slav under räckviddsångest:
http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare

Jo kylan är inge bra helt klart för de flesta typer av batterier.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men en elmoped eller elmotorcykel till kortare turer till affären/jobbet hadde jag kunnat tänka mej

Jag skulle kunna tänka mig att jobbpendla med en elbil också, men då måste den vara billig.

Jag har så nära till jobbet att det skulle funka att ha en elbil ståendes med kupevärmare hemma, köra till jobbet och ställa den på värmare/ladd där.

Jag får väl bygga ett stenmagasin som håller värmen medans jag kör :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ville bara få dig att förstå att det går att ladda batterierna på en kvart så länge strömkablar är rätt dimensionerade och el i nätet finns

Det finns större celler i alla dess sorter. Sett upp till 300Ah i en enda cell]


Varför räknar du sådär igen? Vi kan fortfarande ladda batterierna under 15 minuter oavsett antal körda timmar då vi kan ladda 15C i förhållande till batteriernas kapacitet?

Det beror ju på hur man definierar "går att ladda på 15 min" Jag tycker inte det påståendet gäller när när man bara kan köra 15 min efter en sån laddning.

Jag tror säkert det finns andra lipoceller än dom jag sökte upp men energidensiteten lär vara densamma.

Anledningen att jag önskade 1h laddningstid var att jag enligt tidigare resonemang tyckte att efter 4h körning så kan det vara lagom med en matrast och man kan då tanka samitdigt under 1h.

Kanske blir lipo billigare vid massproduktion men jag tror snarare att priset på litium stiger och istället gör batterierna dyrare.

När man kör MC så kör man inte lika långa pass som med bil så på MC kan jag tänka mig 15 min kaffepaus efter 1h körning.

Visst kan du ladda med 15C, jag har inte gjort någon annan kalkyl heller. Snarare resonerar jag 15C in och men bara 4C ut i genomsnitt för annars klarar du inte långa körttider med korta laddningstider.

Väljer du istället batterier så att du ligger på gränsen 60C ut vid full last på en motor där du i genomsnitt nyttjar 25% av max så tar du i genomsnitt 15C(25% av 60C) ut ur batteriet. Och då kommer du få ladda 1h efter 1h körning. Eller i ditt fall med 15 min laddning så kommer du bara kunna köra 15 minuter.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det jag vill ha i elhojväg, det är en lätt enduro.
Kan inte tänka mig något bättre användningsområde än skogsåka.

Och att kunna köra nära stan eller på kvällarna...


Så för elbilsrevolutionen behövs bara: Bättre batterier, ökad elproduktion och kralligare eldistrubitionsnät.
Något som det arbetats med i över hundra år.
Utan att komma i närheten av behovet.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
1901 var elbilarna framtiden, bara batterierna och räckvidden bev lite bättre...

Hur kul är inte det såhär 110år senare, när elbilarna fortfarande har samma problem med batterier och räckvidd.

Elbilar är fortfarande framtiden, bara batterierna blir bättre.


Köpte du någon ny elbil?

Läggs det bara pengar på en sak så brukar utvecklingen gå snabbt, men om inte pengarna finns går det långsamt.
Jag var i testkörde leafen och den var väldigt trevlig, men har inte bestämt mig än.( tyvärr har jag redan en elbil så håller den bara ihop så gör jag inte samma "besparing".
Men jag ber dig, provkör en Nissan leaf och säg vad du tycker (tror de finns i stockholm, göteborg och malmö)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du svarade inte på min första fråga vilken var mest intressant eftersom du tyckte mitt föregående inlägg var så roligt.

Du tar dig alltså 6-10 mil på 9 timmar... Ja, kör man 6-10 km i timmen kan man ju skratta gott åt den som hånar långa laddningstider.

Det gör att du måste ha två fordon eftersom din elbil inte klarar vare sig långkörningar eller att dra släp. Men vad gör väl det när man befinner sig i framtiden mot jämfört med alla motsträviga trögskallar.

Nu har jag 500m till jobbet så jag promenerar men skulle jag haft 1 mil eller så skulle jag kanske kunnat tänka mig en elmoped eller elcykel. En elmotorcykel ser jag inte som rimlig heller, inte ens med lipo-batterier blir det någon vettig driftstid på den. Det blir inte många accelerationer innan man har tömt batteriet om man skulle ha en sporthoj med +100kW.

En eldriven crosshoj skulle jag kunna tänka mig om jag hadde tomt med egen crossbana. Då vore den ett alternativ för att inte störa grannarna samt så vore det ganska trevligt att kunna ta ett körpass varje dag även om det bara varar i 20 minuter innan jag måste ladda igen. Men att köra ut till en riktig crossbana med ett sånt fordon skulle jag inte vilja.
Tyvärr har jag inte de kunskaperna om vad som ligger i pipelinen i forskningen.
Mer än att den går framåt.
Jag tar mig 3,5mil på 30-40min (jobbar 8h, bilen laddar klart på ca 3-4h) sen åker jag hem , dvs 3,5mil till, sätter den på laddning som då tar 3-4h till.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Läggs det bara pengar på en sak så brukar utvecklingen gå snabbt, men om inte pengarna finns går det långsamt.
Jag var i testkörde leafen och den var väldigt trevlig, men har inte bestämt mig än.( tyvärr har jag redan en elbil så håller den bara ihop så gör jag inte samma "besparing".
Men jag ber dig, provkör en Nissan leaf och säg vad du tycker (tror de finns i stockholm, göteborg och malmö)

Eller köp en Opel Ampera.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Dom är ännu värdelösare, fråga Alex som har en med dåliga batterier, kyla halverar räckvidden.

Dessutom brukar elbilsförare elda fossiler för att hålla sig varma i sina glorifierade golfbilar.

När allt det är sagt så letade jag själv efter en elbil för ett par veckor sedan, hittade en i göteborg, likadan som Alex, men jag tyckte det var för långt att åka och hämta något man inte vet skicket på.
Däremot tipsade jag Alex om den, han är entusiastisk nog att ta sig an den tror jag.

Här kan du se vad DN's reporter tycker om att vara slav under räckviddsångest:
http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare
App app app hur vågar du klaga mina batteri, :lol

Jag tycker de presterar riktigt bra för att i år vara 17 år gammla....
Att elda bensin ger väl mest verkningsgrad av allt man kan göra med den vätskan

Och angående reportaget så var det pinsamt dåligt av författaren, då det dessutom ingår fri hämtning första året på en leaf, vad hade han att förlora?, fegis i mina ögon.
Jag var också orolig första gången jag körde elbil, 20mil senare var jag lugnare, jag visste hur långt det gick att köra.
Idag är jag inte orolig alls men o andra sidan har jag nog avverkat 2-3tusen mil med bilen
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Hela debatten om el kontra fossila bränslen är ju fullständigt snedvriden (som det mesta nuförtiden).
Alla skall åka tåg o elbilar men man får inte bygga några kärnkraftverk så strömmen skall komma från några fläktar i Öresund alt. importeras dyrt från Ignalina o Tjernobyl eller möjligen från kolkraftverk i Tyskland o Danmark..

Den dag då det står ett par feta kärnkraftverk på plats och allt stationärt går på el,typ uppvärmning av hus o fabriker, då kan dom börja snacka om elfordon, känns mer seriöst då.
Varför lägga allt krut på att uppfinna batterier som inte finns och är opraktiskt som fan när man kan plugga byggnader o verksamheter med kabel (om vi hade ström så det räckte)?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp

Det finns ju faktiskt. Till bil, du kopplar den i cigg-uttaget och rattar in rätt frekvens och kör det via radion.

Vet inte hur pass "verklighetstroget" det är men. Säkert en kul grej.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6

Riktigt skitsnack( länkarna) det är en inbiten bensinmänniska som skrivit det.
Och för 100000tusen extra så kan jag köpa dubbelt så mycket batteri till Leafen dvs nånstans mellan 20 och 40 mil i räckvidd...

Jag har kört en gammal renault express elbil med batteri som är äver 15 år gamla... så lite kött på benen har jag .
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tycker personligen att detta med elhojar är jäkligt intressant!! Om jag hade haft något bra ställe att ha en på så hade de nog blivit en pendlare för mig :tummenupp

Edit; någon som har kollat upp vad en gatlegal hoj från Mavizen skulle kosta? Om man läser om dom så verkar det faktiskt kunna vara någonting riktigt bra på g där!
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Riktigt skitsnack( länkarna) det är en inbiten bensinmänniska som skrivit det.
Och för 100000tusen extra så kan jag köpa dubbelt så mycket batteri till Leafen dvs nånstans mellan 20 och 40 mil i räckvidd...

Jag har kört en gammal renault express elbil med batteri som är äver 15 år gamla... så lite kött på benen har jag .

Riktigt skitsnack (ditt svar) det är en inbiten eltaliban som skrivit det.
Var skall du få 100000tusen ifrån?
Prisskillnaden är (jag förstår att du tangentbordssnubblade) 100 000 kr, vilket ger en bil användbar till alla sysslor som man nu använder sin ordinarie bil till.
Den går att köra på ren batterikraft till vardags.
Den går att köra lika långt mellan tankningarna som en vanlig bensinbil (först 6-7 mil på batteri om man vill det, sedan 0,6l/milen tills tanken är tom) och tankningarna går på enstaka minuter.

Jag har kört elbilar och hybrider tidigare (komunägda) och är inte imponerad.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En dag hoppas jag männskor kommer att säga " tänk förr körde man motorfordon som drevs på fossila bränslen.."

Men innan dess så kommer tekniken förfinas och att specifika "ljud" läggas till olika elfordon för säkerheten och snabbt igenkännande, vad jag tror ialla fall...Tror nog avsaknaden av ljud gör att eldrivna mc känns som de är ifrån en annan värld..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En dag hoppas jag männskor kommer att säga " tänk förr körde man motorfordon som drevs på fossila bränslen.."

Men innan dess så kommer tekniken förfinas och att specifika "ljud" läggas till olika elfordon för säkerheten och snabbt igenkännande, vad jag tror ialla fall...Tror nog avsaknaden av ljud gör att eldrivna mc känns som de är ifrån en annan värld..

Inte riktat mot dig specefikt, men varför resoneras det ofta om fossila bränslen kontra el?
Problemet med fossila bränslen är att de legat lagrade så länge att utsläppen när man frigör energin inte ingår i kretsloppet (jag räknar jorden som ett slutet system med energitillförsel från solen).
Bränslen framställda av växtråvara tillför inga föroreningar som inte redan ingår i kretsloppet.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top