El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Precis, ska vi spåna vidare på det är det rätt intressant faktiskt...
Det är en rätt omfattande sk "Well to Wheel" kedja.
Det är många faktorer som bidrar till detta, delvis beror det på att vätgas inte existerar naturligt utan måste framställas. Detta kräver energi, tex elektricitet...
Känns som en rätt orättvis jämförelse när du pratar om framställningen och transport av bränsle i vätgasfallet...
Med en hybridlösning tror jag absolut att bränslecellen är något som kan utnyttjas i framtiden. Med de nya teknikerna inom vätgaslagring och förutsatt att framställningen av vätgas sker med förnyelsebar energi ser jag ingen anledning att fortsätta på fossila bränslen. Ännu en sak är ju att vätgas är en relativt vanlig biprodukt vid kemiska processer vilket skulle kunna användas!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
svarar på samma sätt igen

Det beror ju på hur man definierar "går att ladda på 15 min" Jag tycker inte det påståendet
gäller när när man bara kan köra 15 min efter en sån laddning.
Förstår inte varför man bara skulle kunna köra 15 på en 15 minuters laddning. Förklara mera.

Jag tror säkert det finns andra lipoceller än dom jag sökte upp men energidensiteten lär vara densamma. Mnjaa... Beror på hur man ser det. Mindre vikt på packningsmaterialet men det blir ju inga enorma skillnader

Anledningen att jag önskade 1h laddningstid var att jag enligt tidigare resonemang tyckte att efter 4h körning så kan det vara lagom med en matrast och man kan då tanka samtidigt under 1h. Jaha. okej.

Kanske blir lipo billigare vid massproduktion men jag tror snarare att priset på litium stiger och istället gör batterierna dyrare.
Det är möjligt. Jag har inte satt mig in hur man framställer litium

När man kör MC så kör man inte lika långa pass som med bil så på MC kan jag tänka mig 15 min kaffepaus efter 1h körning.
Ja eller varför inte 14min efter 2 timmar som är helt möjligt redan idag.

Visst kan du ladda med 15C, jag har inte gjort någon annan kalkyl heller. Snarare resonerar jag 15C in och men bara 4C ut i genomsnitt för annars klarar du inte långa körttider med korta laddningstider. Precis. 4c i genomsnitt eller så men möjlighet till 65c accerlationer.

Väljer du istället batterier så att du ligger på gränsen 60C ut vid full last på en motor där du i genomsnitt nyttjar 25% av max så tar du i genomsnitt 15C(25% av 60C) ut ur batteriet. Och då kommer du få ladda 1h efter 1h körning. Eller i ditt fall med 15 min laddning så kommer du bara kunna köra 15 minuter. Det låter korrekt om jag fattat dig korrekt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Koka bränsle på algsluring kräver inga stora odlingsarealer.
Förbränningsmotorer är inte något problem.
Material till elfordon (neodym) är problem.

Neodym? Vart skall du ha det? Syftar du på permanentmagnetsmotorer så finns det andra vägar att gå. Möjligen om litium skulle vara ett problem som tidigare nämnts.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En annan sak som jag funderar en del över vad gäller detta med bränsle och miljö är hur sjutton det kan vara så dyrt som det är att åka kommunalt?? Jag har ca 35km till mitt jobb. Min bil som jag har drar i snitt runt 0,43 (lite mindre på sommaren och lite mer på vintern). Det ger strax över 900kr i månaden i rent bränsle. Ett busskort för mig kostar 1150kr per månad och tar ca 1,5h mer varje dag. Hur skall det motivera mig att åka kommunalt och vara mer miljövänlig? Saken är ju den att en bil måste jag ju ändå ha, till att handla med osv. Så om jag ändå har bilen med allt vad de kostnader innebär hur kan de då motivera att jag skall BETALA 3000kr varje år för att vara ytterligare 337h timmar borta frän min familj :3freak
Lägg på ett par kronor på skatten för alla så kunde all lokaltrafik vara gratis så kanske folk började åka mer lokalt som sägs vara mer miljövänligt. Men det är väl bara jag. I Göteborg höjer dem bara priserna och samtidigt säger att man skall åka med dem... HMmm
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är möjligt. Jag har inte satt mig in hur man framställer litium
Ja eller varför inte 14min efter 2 timmar som är helt möjligt redan idag.
Precis. 4c i genomsnitt eller så men möjlighet till 65c accerlationer.

Dom har slutat framställa litium sedan några år tillbaka
http://en.wikipedia.org/wiki/Litium

Och hur stort blir det litiumbatteriet som skall klara 2h körning med en MC och laddas på 15min? Du är inte dummare(tror jag) än att du kan räkna lite innan du skriver så slipper vi såna diskussioner.

4C i genomsnittsförbrukning, ska dvs på en MC kanske genomsnittsförbrukningen är 15kW dvs om du maximalt utnyttjar 65C av det batteriet så pratar vi 240kW i maxeffekt eller drygt 300hk, fast det kan ju förståss behövas med den storlek som kommer behövas på det batteriet. Och helt plötsligt kommer även genomsnittförbrukningen öka drastiskt för det vet vi alla att desto mer effekt man har tillgängligt desto hårdare accelrationer gör man.

Eller samma på en bil så kan du multiplicera snittet med två och därmed skulle bilarna ha 600hk.

Det är alltså inte uteffekten ur batteriet som begränsar någonting här så glöm dom där 65C. Det intressanta är laddströmmen och den genomsnittliga utströmmen samt storleken på dina batterier som ska klara de kraven.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Dom har slutat framställa litium sedan några år tillbaka
http://en.wikipedia.org/wiki/Litium
Jaha. När slutade man producera litium? Men om du är påläst kan du säkert informera mig om de nya försöken att producera litium går i olika former. Forskningen håller ju på inom området. Jag har inge aning om hur nära man är att knäcka nöten smidigt eller om det är longshots.
Och hur stort blir det litiumbatteriet som skall klara 2h körning med en MC och laddas på 15min? Du är inte dummare(tror jag) än att du kan räkna lite innan du skriver så slipper vi såna diskussioner. NEJ det blir ju ingen lätt smidig racer i detta fallet men det beror ju helt på hur man skall köra i kombination med detta.

4C i genomsnittsförbrukning, ska dvs på en MC kanske genomsnittsförbrukningen är 15kW dvs om du maximalt utnyttjar 65C av det batteriet så pratar vi 240kW i maxeffekt eller drygt 300hk, fast det kan ju förståss behövas med den storlek som kommer behövas på det batteriet. Och helt plötsligt kommer även genomsnittförbrukningen öka drastiskt för det vet vi alla att desto mer effekt man har tillgängligt desto hårdare accelrationer gör man.
NEJ NEJ NEJ. I den konfigurationen är det orimligt jag vet inte varför du hela tiden vill "INTE" förstå.

Eller samma på en bil så kan du multiplicera snittet med två och därmed skulle bilarna ha 600hk.

Det är alltså inte uteffekten ur batteriet som begränsar någonting här så glöm dom där 65C. Det intressanta är laddströmmen och den genomsnittliga utströmmen samt storleken på dina batterier som ska klara de kraven. Vad kul. Ytterligare en punkt vi är överens om. Dom är få, små men naggande goda
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jaha. När slutade man producera litium?

Tja, jag är inte fysiker men vi pratar väl om nåt antal sekunder efter big bang eftersom litium är ett grundämne. Visst, man kan framställa guld också i laboratorium men det är inte ekonomiskt försvarbart och hur det då ska kunna bli försvarbart att framställa litium för billiga batterier får du gärna förklara?

I övrigt tycker jag du kan sluta tycka och ge mig en kalkyl på ett batteripack så kanske jag tror dig. Du får fria händer ekonomiskt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Tja, jag är inte fysiker men vi pratar väl om nåt antal sekunder efter big bang eftersom litium är ett grundämne. Visst, man kan framställa guld också i laboratorium men det är inte ekonomiskt försvarbart och hur det då ska kunna bli försvarbart att framställa litium för billiga batterier får du gärna förklara? Som sagt här är ja inte ett dugg insatt så du får gärna upplysa mig. Men googla i ämnet så ser man rätt mkt olika försök i ämnet. Huruvida de försök är ekonomiskt försvarbara för produktion eller ej, eller om de är nära för en bra lösning har jag ingen aning om. Guld, diamanter. Ja allt går ju att producera men huruvida litium är lättare eller svårare, billigare eller dyrare jämfört är återigen något jag inte fördjupat mig i. I det fallet kan det på SIKT bli dyrt med litiumbatterier om man inte lyckats med något sådant.

I övrigt tycker jag du kan sluta tycka och ge mig en kalkyl på ett batteripack så kanske jag tror dig. Du får fria händer ekonomiskt. DETSAMMA FAKTISKT. Det är bara gnällgubberier och vilja att missförstå hela tiden. Men jag antar gärna en utmaning om du ger mig mer data. Vad är det jag skall kalkylera? mc/bil? distans? nöje? nytta? Storlek? Vikt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
. DETSAMMA FAKTISKT. Det är bara gnällgubberier och vilja att missförstå hela tiden. Men jag antar gärna en utmaning om du ger mig mer data. Vad är det jag skall kalkylera? mc/bil? distans? nöje? nytta? Storlek? Vikt?

Jag har redan räknat men du är inte nöjd med mina antaganden.

Sen börjar jag tycka det är ganska meningslöst att diskutera fysik med folk som tror på alkemi.

Jag håller mig till fysikaliska fakta och du spekulerar och då är jag alltså en gnällgubbe.

Du kan räkna på det vi sagt, du ska ladda på 15 minuter som du säger och sedan skall MCn köras i en tid som är acceptabel för en MC vilket jag tycker är 1h. Men du har som sagt var fria händer att välja. Nöje kan du ju glömma, men jag lyfter på hatten om du får fram en vikt som fortfarande ger en användbar MC.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har redan räknat men du är inte nöjd med mina antaganden.

Sen börjar jag tycka det är ganska meningslöst att diskutera fysik med folk som tror på alkemi.

Jag håller mig till fysikaliska fakta och du spekulerar och då är jag alltså en gnällgubbe.

Du kan räkna på det vi sagt, du ska ladda på 15 minuter som du säger och sedan skall MCn köras i en tid som är acceptabel för en MC vilket jag tycker är 1h. Men du har som sagt var fria händer att välja. Nöje kan du ju glömma, men jag lyfter på hatten om du får fram en vikt som fortfarande ger en användbar MC.

Jag erkänner villigt att jag inte är insatt i litiumfrågan / bristen och det har jag redan sagt 2ggr. Men vad jag förstått efter snabb googling är att vi inte har problem ännu och att massa forskning är igång och kan mkt väl lösa det.

VI håller oss till ferrumbaserade batterier så är dem stabilare. Krockskydd och stabilisering kan vi i princip bortse ifrån även om det inte är helt sant. Vi behöver batterier för 11kw precis som du säger. V bör spontant inte övergå 1000v då vi lätt får problem med överslag och svårt att skapa kraftelektronik för ändamålet. Bör ändå hålla V tillräckligt högt för att dimension på kablar skall hållas ner.

100kg life batterier ger ungefär 13kwh

LiFePO4 pack: 320V 40Ah (100 cells) 345*560*280mm : 5400 $
~ 13kWh och 40000:-
5000 cycler.
Kan laddas med 10c. återkommer med mer data. Kommentera gärna om vilken data du saknar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
...Ser ut som om jag ska behöva bevisa att det går att köra 2A igenom en 1A-kabel.

Strömmen skapar ingen värme i kabeln om spänningen är skitlåg eller obefintlig.

Eller rättare sagt, elhojen får ingen fart utan spänning i systemet. även om strömmen är på 1000000000000000000000000000000000000000000000000GAmp!
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag erkänner villigt att jag inte är insatt i litiumfrågan / bristen och det har jag redan sagt 2ggr. Men vad jag förstått efter snabb googling är att vi inte har problem ännu och att massa forskning är igång och kan mkt väl lösa det.

VI håller oss till ferrumbaserade batterier så är dem stabilare. Krockskydd och stabilisering kan vi i princip bortse ifrån även om det inte är helt sant. Vi behöver batterier för 11kw precis som du säger. V bör spontant inte övergå 1000v då vi lätt får problem med överslag och svårt att skapa kraftelektronik för ändamålet. Bör ändå hålla V tillräckligt högt för att dimension på kablar skall hållas ner.

100kg life batterier ger ungefär 13kwh

LiFePO4 pack: 320V 40Ah (100 cells) 345*560*280mm : 5400 $
~ 13kWh och 40000:-
5000 cycler.
Kan laddas med 10c. återkommer med mer data. Kommentera gärna om vilken data du saknar.

Ok, då har vi ett fordon motsvarande en 125a men som väger ca 200kg, fine det kan ju fungera som transportfordon.

Men 10C laddning på 40Ah blir alltså 400A laddström? Var ska du hitta den strömmen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Ser ut som om jag ska behöva bevisa att det går att köra 2A igenom en 1A-kabel.

Strömmen skapar ingen värme i kabeln om spänningen är skitlåg eller obefintlig.

Eller rättare sagt, elhojen får ingen fart utan spänning i systemet. även om strömmen är på 1000000000000000000000000000000000000000000000000GAmp!

Värmeeffekten i din kabel = P = R*I^2 = (U2-U1)^2/R

Kyler kabeln ordentligt så visst kan du köra högre ström än specat.

Eller rättare sagt så behöver du effekt i elhojen = P = U*I dvs har du låg spänning så kan du kompensera med en hög ström och tvärtom.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Värmeeffekten i din kabel = P = R*I^2 = (U2-U1)^2/R

Kyler kabeln ordentligt så visst kan du köra högre ström än specat.

Eller rättare sagt så behöver du effekt i elhojen = P = U*I dvs har du låg spänning så kan du kompensera med en hög ström och tvärtom.
Jo visst, men Mr... (vem det nu var) sa att spänningen inte har någon vidare betydelse, alltså att en kabel märkt till 230V/1A lika väl kan kan gå upp i rök vid 12V/1A, vilken jag motsätter mig. Och likaså farsan som har varit lärare i ELteknik på Chalmers, men det är väl ingen merit att räkna med antar jag...
Själv har jag 3år på elprogramet i ryggen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo visst, men Mr... (vem det nu var) sa att spänningen inte har någon vidare betydelse, alltså att en kabel märkt till 230V/1A lika väl kan kan gå upp i rök vid 12V/1A, vilken jag motsätter mig. Och likaså farsan som har varit lärare i ELteknik på Chalmers, men det är väl ingen merit att räkna med antar jag...
Själv har jag 3år på elprogramet i ryggen.

Räkna med rätt spänning då! Om du matar motorn med 380 volt och 50A hur mycket effekt blir då värme i kabeln som är 2m lång kopparkabel a 20mm^2 Mr Elektriker? Och vad blir värmeeffekten i kabeln om du drar ner kabelarean till 5mm^2? Visa helst hur du räknar med hjälp av spänningen istället för med strömmen så blir jag imponerad.

Lyckas du få 12V spänning över en kopparkabel så ska den vara djäkligt lång.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok, då har vi ett fordon motsvarande en 125a men som väger ca 200kg, fine det kan ju fungera som transportfordon.

Men 10C laddning på 40Ah blir alltså 400A laddström? Var ska du hitta den strömmen?

I dagsläget ingenstans jag personligen kommer åt. 100A har jag på jobbet och det går säkert att upprätta på fler ställen i krokarna så där skulle jag kunna ladda packet på 20min ca. Börjar elfordon/plug-in hybrider bli vanligare så kommer stationer att upprättas. Det kommer även med intelligens kunna "sno" ström från grannens bil osv. Du knappar helt enkelt in när du skall köra iväg igen och kommer kunna prutta över till fordon i närheten en klick.

Men återigen så en liten effektiv diesel i kombo som går på sin bästa verkningsgrad hade ju varit enklast och smidigast som det är i dagsläget.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sannolikt är det så men då har hur ska vi fördubbla landets elförsörjning och vad kommer elen då kosta?

JA antingen får väl vattenfall skärpa till sig så de kan starta en reaktor till som de faktiskt har rätt till och "slarvat" bort eller så kommer elen bli dyr... ;) Det är många om. Tyvärr.
Men att skapa plug-in hybrider är inget problem med dagens teknik. Volvo har ju en vettig på g men vi får väl se när vi får se den i affären och till vilket pris.
Pendlarfordon på bara el är möjligt även om det inte blir så lång räckvidd eller brist på snabbladdning.

Busfordon för kortare sträckor går också i viss mån. Men helst i kombo med effektiv liten förbränningsmotor. Då får vi dessutom användning av de där 15, 65c...
En Diesel på 50kw och batterier och elmotor som kan dra på 200kw till på en bil.
eller mc 30kw och elmotor och batteri på 100kw till.

plugin möjlighet så man kan köra en halvtimma på batterierna rakt av i lugn takt då... köer, rödlysen eller bara korta avstånd till affär eller jobb.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top