Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Tyvärr har jag inte de kunskaperna om vad som ligger i pipelinen i forskningen.
Mer än att den går framåt.
Och bara utvecklingen av elfordon går framåt. Resten av världen står stilla och tittar på.
Tyvärr har jag inte de kunskaperna om vad som ligger i pipelinen i forskningen.
Mer än att den går framåt.
Känns som en rätt orättvis jämförelse när du pratar om framställningen och transport av bränsle i vätgasfallet...Precis, ska vi spåna vidare på det är det rätt intressant faktiskt...
Det är en rätt omfattande sk "Well to Wheel" kedja.
Det är många faktorer som bidrar till detta, delvis beror det på att vätgas inte existerar naturligt utan måste framställas. Detta kräver energi, tex elektricitet...
svarar på samma sätt igen
Koka bränsle på algsluring kräver inga stora odlingsarealer.
Förbränningsmotorer är inte något problem.
Material till elfordon (neodym) är problem.
Lägg på ett par kronor på skatten för alla så kunde all lokaltrafik vara gratis så kanske folk började åka mer lokalt som sägs vara mer miljövänligt. Men det är väl bara jag. I Göteborg höjer dem bara priserna och samtidigt säger att man skall åka med dem... HMmmEn annan sak som jag funderar en del över vad gäller detta med bränsle och miljö är hur sjutton det kan vara så dyrt som det är att åka kommunalt?? Jag har ca 35km till mitt jobb. Min bil som jag har drar i snitt runt 0,43 (lite mindre på sommaren och lite mer på vintern). Det ger strax över 900kr i månaden i rent bränsle. Ett busskort för mig kostar 1150kr per månad och tar ca 1,5h mer varje dag. Hur skall det motivera mig att åka kommunalt och vara mer miljövänlig? Saken är ju den att en bil måste jag ju ändå ha, till att handla med osv. Så om jag ändå har bilen med allt vad de kostnader innebär hur kan de då motivera att jag skall BETALA 3000kr varje år för att vara ytterligare 337h timmar borta frän min familj
Det är möjligt. Jag har inte satt mig in hur man framställer litium
Ja eller varför inte 14min efter 2 timmar som är helt möjligt redan idag.
Precis. 4c i genomsnitt eller så men möjlighet till 65c accerlationer.
och igen
Jaha. När slutade man producera litium?
. DETSAMMA FAKTISKT. Det är bara gnällgubberier och vilja att missförstå hela tiden. Men jag antar gärna en utmaning om du ger mig mer data. Vad är det jag skall kalkylera? mc/bil? distans? nöje? nytta? Storlek? Vikt?
Jag har redan räknat men du är inte nöjd med mina antaganden.
Sen börjar jag tycka det är ganska meningslöst att diskutera fysik med folk som tror på alkemi.
Jag håller mig till fysikaliska fakta och du spekulerar och då är jag alltså en gnällgubbe.
Du kan räkna på det vi sagt, du ska ladda på 15 minuter som du säger och sedan skall MCn köras i en tid som är acceptabel för en MC vilket jag tycker är 1h. Men du har som sagt var fria händer att välja. Nöje kan du ju glömma, men jag lyfter på hatten om du får fram en vikt som fortfarande ger en användbar MC.
Jag erkänner villigt att jag inte är insatt i litiumfrågan / bristen och det har jag redan sagt 2ggr. Men vad jag förstått efter snabb googling är att vi inte har problem ännu och att massa forskning är igång och kan mkt väl lösa det.
VI håller oss till ferrumbaserade batterier så är dem stabilare. Krockskydd och stabilisering kan vi i princip bortse ifrån även om det inte är helt sant. Vi behöver batterier för 11kw precis som du säger. V bör spontant inte övergå 1000v då vi lätt får problem med överslag och svårt att skapa kraftelektronik för ändamålet. Bör ändå hålla V tillräckligt högt för att dimension på kablar skall hållas ner.
100kg life batterier ger ungefär 13kwh
LiFePO4 pack: 320V 40Ah (100 cells) 345*560*280mm : 5400 $
~ 13kWh och 40000:-
5000 cycler.
Kan laddas med 10c. återkommer med mer data. Kommentera gärna om vilken data du saknar.
Kärnkraftverk i badkaret.Ok, då har vi ett fordon motsvarande en 125a men som väger ca 200kg, fine det kan ju fungera som transportfordon.
Men 10C laddning på 40Ah blir alltså 400A laddström? Var ska du hitta den strömmen?
...Ser ut som om jag ska behöva bevisa att det går att köra 2A igenom en 1A-kabel.
Strömmen skapar ingen värme i kabeln om spänningen är skitlåg eller obefintlig.
Eller rättare sagt, elhojen får ingen fart utan spänning i systemet. även om strömmen är på 1000000000000000000000000000000000000000000000000GAmp!
Jo visst, men Mr... (vem det nu var) sa att spänningen inte har någon vidare betydelse, alltså att en kabel märkt till 230V/1A lika väl kan kan gå upp i rök vid 12V/1A, vilken jag motsätter mig. Och likaså farsan som har varit lärare i ELteknik på Chalmers, men det är väl ingen merit att räkna med antar jag...Värmeeffekten i din kabel = P = R*I^2 = (U2-U1)^2/R
Kyler kabeln ordentligt så visst kan du köra högre ström än specat.
Eller rättare sagt så behöver du effekt i elhojen = P = U*I dvs har du låg spänning så kan du kompensera med en hög ström och tvärtom.
Jo visst, men Mr... (vem det nu var) sa att spänningen inte har någon vidare betydelse, alltså att en kabel märkt till 230V/1A lika väl kan kan gå upp i rök vid 12V/1A, vilken jag motsätter mig. Och likaså farsan som har varit lärare i ELteknik på Chalmers, men det är väl ingen merit att räkna med antar jag...
Själv har jag 3år på elprogramet i ryggen.
Ok, då har vi ett fordon motsvarande en 125a men som väger ca 200kg, fine det kan ju fungera som transportfordon.
Men 10C laddning på 40Ah blir alltså 400A laddström? Var ska du hitta den strömmen?
Börjar elfordon/plug-in hybrider bli vanligare så kommer stationer att upprättas..
Sannolikt är det så men då har hur ska vi fördubbla landets elförsörjning och vad kommer elen då kosta?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|