Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Hybrider har jag redan talat positivt för.
Neodym (NdFeB) är i nuläget ett måste om du ska ha starka BLDC-motorer, Halbach array-motorerna som jag länka till (tror jag) bygger ju på dom magneterna och dessa motorer har mellan 95-97% verkningsgrad.
Neodym? Vart skall du ha det? Syftar du på permanentmagnetsmotorer så finns det andra vägar att gå. Möjligen om litium skulle vara ett problem som tidigare nämnts.
Jag kanske ger mig i frågan, har nog inte kollat upp det här med farsan på rätt sätt, sitter och kollar på mina gamla formelsamlingar och det ser onekligen skumt ut.
En ledares resistans beräknas med följande formel: R = p * l / A
p = Ωmm²/m
l = längden på ledaren
A = ledarens area
Inte riktat mot dig specefikt, men varför resoneras det ofta om fossila bränslen kontra el?
Med risk för att jag går käpprätt in i väggen, så är ju P = U² / R också = effekten.
Sen är det ju inte så svårt att räkna ut värme-effekten i kabeln utan att blanda in strömmen.
Neodym (NdFeB) är i nuläget ett måste om du ska ha starka BLDC-motorer, Halbach array-motorerna som jag länka till (tror jag) bygger ju på dom magneterna och dessa motorer har mellan 95-97% verkningsgrad.
Vad jag räknade ut var nog maximala effekt i kabelnR = 0,0175 * 2 / 0,2 = 0,175Ω
P = 380^2 / 0,175 = 825142,8W
I kan ersättas av U/R i effektformeln P = U * I
...och R = p * l / A
R = 0,0175 * 2 / 0,2 = 0,175Ω
P = 380^2 / 0,175 = 825142,8W
I kan ersättas av U/R i effektformeln P = U * I
...och R = p * l / A
Isf sa du inte vilken rätt spänning va! Jag använde mig av 380Volt för det var det du nämnde senast.Som jag tidigare sa, använd rätt spänning.
Isf sa du inte vilken rätt spänning va! Jag använde mig av 380Volt för det var det du nämnde senast.
Mixa runt i formlerna mer! U = R * I mycket riktigt och då är I = U / R och om I = U / R så kan vi ersätta U / R med I i effektformeln så att P = U * U / R = 380 * 380 / 0,175 = Absurda strömmar. Men som sagt, jag räknade nog inte ut värme-effekten med den formeln.
Då är jag med! Frågan är vad jag fick fram, för något fel på formeln ser jag inte.Ja, spänningen på motorn är 380 volt men spänningsfallet över kabeln är alltså 8.75 volt och det är den spänningen som skapar värme i kabeln. Som sagt var, räkna med rätt spänning.
Nej, det blir inte absurda strömmar, strömmen är 50A i kabeln, det ser motorn till. Det är i motorn den verkliga resistansen sitter. Nu räknade vi på kabeln vars motstånd brukar försummas.
Då är jag med! Frågan är vad jag fick fram, för något fel på formeln ser jag inte.
Hur som helst, jag ger mig! Jag borde nog inte hålla på med EL överhuvudtaget
Jag föredrog biljardbordet.Jag har läst 6 poäng el. I den gamla skolan, dvs 1 poäng = 1 vecka.
Sannolikt är det så men då har hur ska vi fördubbla landets elförsörjning och vad kommer elen då kosta?
Och varför nämns inte med ett ord att elen är tillverkad av fossila bränslen?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |