El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kanske ger mig i frågan, har nog inte kollat upp det här med farsan på rätt sätt, sitter och kollar på mina gamla formelsamlingar och det ser onekligen skumt ut.

En ledares resistans beräknas med följande formel: R = p * l / A
p = Ωmm²/m
l = längden på ledaren
A = ledarens area
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i

Neodym? Vart skall du ha det? Syftar du på permanentmagnetsmotorer så finns det andra vägar att gå. Möjligen om litium skulle vara ett problem som tidigare nämnts.
Neodym (NdFeB) är i nuläget ett måste om du ska ha starka BLDC-motorer, Halbach array-motorerna som jag länka till (tror jag) bygger ju på dom magneterna och dessa motorer har mellan 95-97% verkningsgrad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kanske ger mig i frågan, har nog inte kollat upp det här med farsan på rätt sätt, sitter och kollar på mina gamla formelsamlingar och det ser onekligen skumt ut.

En ledares resistans beräknas med följande formel: R = p * l / A
p = Ωmm²/m
l = längden på ledaren
A = ledarens area

Ifall du vill ha hjälp att fortsätta kalkylen så är ditt p = 0,0175 ohm mm² / m för koppar
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Med risk för att jag går käpprätt in i väggen, så är ju P = U² * R också = effekten.

Sen är det ju inte så svårt att räkna ut värme-effekten i kabeln utan att blanda in strömmen.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med risk för att jag går käpprätt in i väggen, så är ju P = U² / R också = effekten.

Sen är det ju inte så svårt att räkna ut värme-effekten i kabeln utan att blanda in strömmen.

Nej, p är inte samma som P.

Precis, du behöver strömmen i kabeln alternativt spännigsfallet över kabeln vilket är ganska litet och i praktiken svårt att mäta. Däremot så kan du räkna ut spännigsfallet över kabeln med de formler du har i denna tråd.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
R = 0,0175 * 2 / 0,2 = 0,175Ω
P = 380^2 / 0,175 = 825142,8W :hihi :glömdet

I kan ersättas av U/R i effektformeln P = U * I
...och R = p * l / A
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Neodym (NdFeB) är i nuläget ett måste om du ska ha starka BLDC-motorer, Halbach array-motorerna som jag länka till (tror jag) bygger ju på dom magneterna och dessa motorer har mellan 95-97% verkningsgrad.

Jotack jag vet att permanentsmagnetsmotorer är en bra kompromiss och ger bra verkningsgrad och sätter inte allt för mkt problem till kraftelektroniken. MEN det finns alternativ som inte ligger allt för långt därifrån som inte kräver pemanentmagneter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
R = 0,0175 * 2 / 0,2 = 0,175Ω
P = 380^2 / 0,175 = 825142,8W :hihi :glömdet

I kan ersättas av U/R i effektformeln P = U * I
...och R = p * l / A

Som jag tidigare sa, använd rätt spänning.

I är som sagt var 50A och U = R*I så då blir ditt P = R*I*I = 0.175*50*50 = 440W

Och rätt spänning är spänningsfallet över kabeln, dvs U2-U1 = 0.175*50 = 8.75 volt

Och vi kan väl konstatera att jag valde en allt för klen kabel, den kommer ju inte smälta av 440W men det är onödigt mycket förluster.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som jag tidigare sa, använd rätt spänning.
Isf sa du inte vilken rätt spänning va! Jag använde mig av 380Volt för det var det du nämnde senast.

Mixa runt i formlerna mer! U = R * I mycket riktigt och då är I = U / R och om I = U / R så kan vi ersätta I med U / R i effektformeln så att P = U * U / R = 380 * 380 / 0,175 = Absurda strömmar. Men som sagt, jag räknade nog inte ut värme-effekten med den formeln.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Isf sa du inte vilken rätt spänning va! Jag använde mig av 380Volt för det var det du nämnde senast.

Mixa runt i formlerna mer! U = R * I mycket riktigt och då är I = U / R och om I = U / R så kan vi ersätta U / R med I i effektformeln så att P = U * U / R = 380 * 380 / 0,175 = Absurda strömmar. Men som sagt, jag räknade nog inte ut värme-effekten med den formeln.

Ja, spänningen på motorn är 380 volt men spänningsfallet över kabeln är alltså 8.75 volt och det är den spänningen som skapar värme i kabeln. Som sagt var, räkna med rätt spänning.

Nej, det blir inte absurda strömmar, strömmen är 50A i kabeln, det ser motorn till. Det är i motorn den verkliga resistansen sitter. Nu räknade vi på kabeln vars motstånd brukar försummas.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, spänningen på motorn är 380 volt men spänningsfallet över kabeln är alltså 8.75 volt och det är den spänningen som skapar värme i kabeln. Som sagt var, räkna med rätt spänning.

Nej, det blir inte absurda strömmar, strömmen är 50A i kabeln, det ser motorn till. Det är i motorn den verkliga resistansen sitter. Nu räknade vi på kabeln vars motstånd brukar försummas.
Då är jag med! :) Frågan är vad jag fick fram, för något fel på formeln ser jag inte.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur som helst, jag ger mig! :Bugar Jag borde nog inte hålla på med EL överhuvudtaget :död
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Sannolikt är det så men då har hur ska vi fördubbla landets elförsörjning och vad kommer elen då kosta?

Kanske är så att det behöver sparas.. en besparing är att glödlamporna åker bort.( under förutsättning att man värmen med annat än elelement)
En annan besparing är att det ställs lite mer krav på isolering på nya bostäder..
lite utbyggnad, lite besparing, lite nytt synsätt
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top