El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ang ljud till el bilar så finns det faktiskt redan stora städer som har lagfört att om en elbil skall framföras måste den ha ett ljud som gör att den märks :)

En annan sak som jag funderar en del över vad gäller detta med bränsle och miljö är hur sjutton det kan vara så dyrt som det är att åka kommunalt?? Jag har ca 35km till mitt jobb. Min bil som jag har drar i snitt runt 0,43 (lite mindre på sommaren och lite mer på vintern). Det ger strax över 900kr i månaden i rent bränsle. Ett busskort för mig kostar 1150kr per månad och tar ca 1,5h mer varje dag. Hur skall det motivera mig att åka kommunalt och vara mer miljövänlig? Saken är ju den att en bil måste jag ju ändå ha, till att handla med osv. Så om jag ändå har bilen med allt vad de kostnader innebär hur kan de då motivera att jag skall BETALA 3000kr varje år för att vara ytterligare 337h timmar borta frän min familj :3freak
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Det enda idag som fixar ladd & lagringsbegränsningarna vid eldrift är väl vätebränslecellsbatterihybrider. Men då behöver man kunna tanka väte... och få fart på bränclecellstekniken.

ENV är cool:
http://www.intelligent-energy.com/products_and_services/fuel_cells/power_systems/motive_systems/

Det blir nog att köra med förbränningsmotorer/hybrider och tjata om etanolgasdiesel-biobränslealternativ en stund till.
Det tråkiga är att både biobränslen & förbränningsmotorer känns som ett nödvändigt ont mellansteg innan eldrift/ ellagring/elproduktion/elframställning är fixad. 100 års oljebränning ersätter man inte i första taget :D

Med eldrift finns det knappt några rörliga delar kvar i drivningen. Dagens förbränningsmotorer är fint utvecklade men innehåller mycket delar.

Jag tror jag väntar på materia/antimateriamotorn http://science.howstuffworks.com/antimatter2.htm
300ggr effektivare än kärnfusion

Snacka om skrevraket!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Varför måste de alltid vara så äckligt fula för :död
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det enda idag som fixar ladd & lagringsbegränsningarna vid eldrift är väl vätebränslecellsbatterihybrider. Men då behöver man kunna tanka väte... och få fart på bränclecellstekniken.

ENV är cool:
http://www.intelligent-energy.com/products_and_services/fuel_cells/power_systems/motive_systems/

Det blir nog att köra med förbränningsmotorer/hybrider och tjata om etanolgasdiesel-biobränslealternativ en stund till.
Det tråkiga är att både biobränslen & förbränningsmotorer känns som ett nödvändigt ont mellansteg innan eldrift/ ellagring/elproduktion/elframställning är fixad. 100 års oljebränning ersätter man inte i första taget :D

Med eldrift finns det knappt några rörliga delar kvar i drivningen. Dagens förbränningsmotorer är fint utvecklade men innehåller mycket delar.

Jag tror jag väntar på materia/antimateriamotorn http://science.howstuffworks.com/antimatter2.htm
300ggr effektivare än kärnfusion

Snacka om skrevraket!

Vad anser du vara felet med förnyelsebara energikällor då?
Utsläppen binds i nästa generation grödor, förutom biogas som innebär att man förbränner utsläpp som annars bara skulle släppas rakt ut?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur skall de se ut då? Som en "vanlig" mc med fejkad motor och massa krom?
Det är väl kul att vi får se nåt nytt? Man måste bara vänja sig lite :)

Den kan ju iaf likna en mc istället för att se ut som en korsning av en epilator och en cykel

braun-7681.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den kan ju iaf likna en mc istället för att se ut som en korsning av en epilator och en cykel

Hur skulle du vilja att epilatorn såg ut istället då?

v8chainsaw.jpg

I just elcykelfallet kanske den faktiskt är mer lik en epilator+cykel än en MC i prestanda....
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Vad anser du vara felet med förnyelsebara energikällor då?
Utsläppen binds i nästa generation grödor, förutom biogas som innebär att man förbränner utsläpp som annars bara skulle släppas rakt ut?

Inget fel med dom. Det är bara att de flesta fortfarande är tilltänkta för förbränningsmotorer. Det hade varit kul att gå direkt till enklare/effektivare drivning såsom elmotor. Jag är inte så insatt i ämnet men kan inte begränsade odlingsarealer på jorden bli ett problem i matförsörjningen globalt sett?

När det gäller väte så går väl ca 30% energi bort i tillverkning/hantering men vid användningen i bränslecelleldrift så är det hög verkningsgrad.
Elnätet är redan utbyggt till folks hem så kanske är det enkelt att alla har sin egen vätehembränningsapparat som man sedan tankar sitt fordon från

Men visst, löser man batteribegränsningarna direkt så kan man hoppa över vätebränslecellkrånglet också :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inget fel med dom. Det är bara att de flesta fortfarande är tilltänkta för förbränningsmotorer. Det hade varit kul att gå direkt till enklare/effektivare drivning såsom elmotor. Jag är inte så insatt i ämnet men kan inte begränsade odlingsarealer på jorden bli ett problem i matförsörjningen globalt sett?

När det gäller väte så går väl ca 30% energi bort i tillverkning/hantering men vid användningen i bränslecelleldrift så är det hög verkningsgrad.
Elnätet är redan utbyggt till folks hem så kanske är det enkelt att alla har sin egen vätehembränningsapparat som man sedan tankar sitt fordon från

Men visst, löser man batteribegränsningarna direkt så kan man hoppa över vätebränslecellkrånglet också :banana

Koka bränsle på algsluring kräver inga stora odlingsarealer.
Förbränningsmotorer är inte något problem.
Material till elfordon (neodym) är problem.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Biogas & biobränslen kan man få fram på mycket grejer och sedan driva fordon.
Men är det inte vettigare att redan från början förbereda för att generera el av de "lättåtkomliga" biobränslena och köra ut den på existerande elnätet?

Man ska nog tänka sig för så man inte bygger in sig i en förbränningsmotorbränsledistribution...

Att göra vätgas lokalt med egen apparat inkopplat i väggutaget hemma eller på macken blir kanske enkelt i väntan på bättre ellagring/laddmöjligheter.

Vätgas kan användas både i förbränningsmotorer och i elfordon med bränsleceller :tummenupp
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
En bränslecell har en verkningsgrad på ca 50% vid låg belastning beroende på konstruktion, vid högre belastning så sjunker verkningsgraden pga höga interna förluster. Vid körcyklarna som EU använder för blandad körning har en verkningsgrad på 36% uppnåtts, nu är vi ungefär nere i en väldigt modern och välutvecklad dieselmotor. Ett fordon som enbart går på el med elmotor har en verkningsgrad på 90%, det är rätt stora skillnader.
Men den stora fördelen med en bränslecell som är kopplad till en elmotor som tex går på vätgas är ju att det tar 5minuter att fylla upp tanken, medan det tar generellt kan ta 5 timmar för ett batteripack.
Sedan beror det ju självklart på om man har vätgasen kyld eller trycksatt, väte blir till vätska vid 253- celsius. Man kan som sagt också förvara den trycksatt, men detta ger lite lägre energitäthet per volym. Det ena alternativet är alltså att ha en kylanordning som stjäl effekt och därmed minskar den totala verkningsgraden eller så har man trycksatt med sämre prestanda som följd.

Vätgas med bränslecell är absolut ett bra alternativ, precis som jag sa så går det snabbt att tanka upp och det bästa med en bränslecell som går på vätgas är restprodukterna. Du får ut vatten efter den kemiska processen som sker i bränslecellen.
Det finns fler fördelar, flytande väte har väldigt mycket högre energitäthet, ca 40 kWh/kg, det är mycket mer än de mest effektiva batterierna som finns på marknaden idag. Det är med andra ord både bättre volym och viktmässigt, något som gör att ett fordon inte behöver vara utrustade med batterier som väger flera hundra kg.

Men som mycket annat har det nackdelar också, tyvärr får man nog säga för det är en väldigt bra teknik annars.
Själva bränslecellen är extremt dyr. När vätgasen leds in i bränslecellen så flödar den till anoden, anoden använder platina som katalysator för att få vätet att dela sig i joner och elektroner. Platina är som många vet en utav världens dyraste metaller.
Det är elektronerna som ger den elektriska strömmen som kan driva en elmotor, men protonerna måste passera ett membran efter anoden när de är på väg till katoden för att reagera med elektronerna och syre igen. Detta membran är ju såklart inte heller det billigaste som finns här på jorden.
Det är med andra ord ingen billig teknik, som krydda på allt är systemet väldigt skört också.


Personligen tror jag att det måste ske ett genombrott i framtagningen av antingen batterier till elfordon eller själva bränslecellstekniken.
Jag tror nog nästan att rena elfordon med batterier som energikälla är det som kraft kommer att läggas på, just därför att de går att producera till humana priser, att de sedan är mycket mer effektiva är bara en bonus.
 
Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Koka bränsle på algsluring kräver inga stora odlingsarealer.
Förbränningsmotorer är inte något problem.
Material till elfordon (neodym) är problem.

Det finns flera biobränslen som kan utvinnas utan odlingsarealer. Nuförtiden ska det kokas bränsle av allting. Men som jag har fattat det så framställs mycket av biobränslet idag på odlingsmark?

Det jag är ute efter är att komma förbi förbränningsmotorn som oftast har dålig verkningsgrad och mycket rörliga delar. Jag är inte insatt i den totala verkningsgraden/miljöpåverkan men jag gillar idén att kunna använda det existerande elnätet för att driva en enkel elmotor. Kanske måste man även i framtiden krångla till det med ett energibärarmellansteg för att lyckas med eldrift. Och rätta vägen dit nu är kanske är el/förbränningshybrider och alternativa biobränslen.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
En bränslecell har en verkningsgrad på ca 50% vid låg belastning beroende på konstruktion, vid högre belastning så sjunker verkningsgraden pga höga interna förluster. Vid körcyklarna som EU använder för blandad körning har en verkningsgrad på 36% uppnåtts, nu är vi ungefär nere i en väldigt modern och välutvecklad dieselmotor..

Oj är det så dåligt på en bränslecell...?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Oj är det så dåligt på en bränslecell...?

Precis, ska vi spåna vidare på det är det rätt intressant faktiskt...
Det är en rätt omfattande sk "Well to Wheel" kedja.
Det är många faktorer som bidrar till detta, delvis beror det på att vätgas inte existerar naturligt utan måste framställas. Detta kräver energi, tex elektricitet.
Nästa steg är att kyla ner eller trycksätta vätgasen för att kunna lagra den, vilket kräver ytterligare energi.

Till sist måste vätgasen omvandlas tillbaka till elektricitet i bränslecellen, denna process säger ju sig självt att den inte är ideal. Energi i form av elektricitet framställer vätgas som sedan går över till elektricitet....
Slutprodukten (Elektricitet) är alltså densamma som från början, den har bara tagit form av kemisk energi ett tag för att sedan bli elektricitet. Denna process är långt ifrån ideal då man efter varje energiomvandling får en viss energiförlust som påverkar den totala verkningsgraden för hela bränslecellssystemet.

Så är det inte nog med att motorn har en verkningsgrad på ca 50% vid låg belastning som sjunker drastiskt vid ökad belastning så är hela cykeln för en bränslecellssystem som omvandlar energi till elektricitet igen väldigt inneffektiv. Sanningen är att efter alla förluster i tillverkningen är ett sådant system ej så effektivt som man kan tro.
Vi tar ett räkneexempel:
I fabriken framställs vätgas, verkningsgraden på detta ligger på ca 70%.
Från fabriken måste vätgasen fraktas, antingen nedkylt eller trycksatt i en pipeline, verkningsgraden på detta ligger på 85%. (Detta är dock en helt ok fördel då man slipper transport på väg som med petroleumbaserade produkter.)
Till sist har vi bilen som ska använda vätgas i sin bränslecell, vi antar denna gång att Svensson med sin bränslecellsdrivna bil kör precis enligt en perfekt körcykel inom EU-normen med högsta uppmätta värde. Han får då en verkningsgrad på 36% i sin bil.


När man ska räkna ut den totala verkningsgraden så ska man multiplicera alla steg i kedjan, verkningsgraden anges mellan 0 till 1. Vilket även blir 0 - 100%.
En stark fördel med vätgas här är att det är relativt få steg i kedjan jämfört med tex Bensin.
Detta betyder att vi gör en enkel multiplikationsuträkning:
0,7 X 0,85 X 0,36 = 0,2142.

I slutänden är den totala verkningsgraden på ca 21,4%.
Detta betyder att i dagsläget är att den totala verkningsgraden inte är mycket högre jämfört med vanliga konventionella fordon...

Det man däremot ska tänka på är att det inte alltid den högsta totala verkningsgraden är den bästa för miljön. En del bränslen kan tack vare att det kan vara förnyelsebart eller ha andra starka fördelar vara ett mer miljövänligt alternativ.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Fyra cylindrar som i sin tur matas med fossilt bränsle via fyra förgasare där allt slutligen pressas samman och orsakar en explosion som letar sig ut i ett ljudligt avgassystem kan ingen eldrift i världen ersätta känslan av.Det är bara att passa på så länge det varar.Framtidens mc åkare kommer att se på oss med avund som ett gäng vettvillingar som färdades på bensinmatade monster där vi halvlåg över en tank full med flytande och explosivt bränsle.Det är få förunnat och ni som redan kör behöver förmodligen ingen ytterligare förklaring i ämnet.Ni vet redan precis vad det handlar om och den känslan kan inget ord eller eldrift i världen ersätta. :crash

 
Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
I slutänden är den totala verkningsgraden på ca 21,4%.
Detta betyder att i dagsläget är att den totala verkningsgraden inte är mycket högre jämfört med vanliga konventionella fordon...

Bra info! Ja det verkar som den totala verkningsgraden blir ca 15% på bensin resp. ca 35% på el.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top