El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Och bara utvecklingen av elfordon går framåt. Resten av världen står stilla och tittar på. :va

förbränningsmotorn har väl sen den ersatte elmotorn forskats och förbättrats och är nu uppe i 20-40% verkninggrad.

Elbilen glömdes bort och har nu börjat synas igen och har en verkningsgrad som spöarskiten ur förbränningsmotorn.
Det är ren fakta.

hur hade det sett ut idag om vi körde elbilar med ett utbyggt elnät och man skulle ställa om till förbränningsmotorn?
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
El-motorn har alltid haft större verkningsgrad än förbränningsmotorn. Den förbränningsmotor/varmluftsmotor/otto-mottor framställer framförallt värme (och friktion, som i sin tur genererar mer värme), sen blir det ju kanske runt 1/4-1/3-rörelseenergi (den energin man har nytta av).

Frågan är vad som är bäst att driva el-motorn med, batteri eller bränslecell, dilemmat med en motorcykel är ju att man vill ha den relativt lätt, och att det inte finns å mycket plats. För att förvara vätgas i flytande form krävs ju ett visst tryck, och då behöver man en behållare som palla det trycket, vilket tyvärr nog utesluter denna teknik för motorcyklar. Batteridrivna elmotorcyklar finns ju redan, men kemiska och fysiska förutsättningar kommer hindra dessa från att få lika varierande arbetsområden som de konventionella varmluftsmotorcyklar vi använder idag.

En varmluftsmotor kan ju drivas på annat än bensin, t.ex. alkohol eller kanske metangas. Metangas kan man ju själv utvinna om man tar vara på sitt eget hushållas biologiska avfall (matrester, trädgårdsavfall, din egen avföring) och samlar detta i en syrefattig behållare.

Det jag tror är att man kommer fortsätta använda varluftsmotorer, men att el-motordrivna motorcyklar med kommer bli en norm, dock möjligen mer för pendling och tävlingar....inget man väljer om man ska på lång touring ut i världen.

Alltid kul att spekulera om sådant här, men man behöver ju inte göra en höna av en fjäder, bara å vänta å se....Ingen kommer ta era nuvarande motorcyklar ifrån er iaf
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
...Min tanke var att Grafén skulle lösa det där med förvarandet av flytande väte (kallas inte gas i flytande form).


Mitt nuvarande delämma är om man ska satsa på att trimma hojen eller spara till ett elhojsbygge... :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske är så att det behöver sparas.. en besparing är att glödlamporna åker bort.( under förutsättning att man värmen med annat än elelement)
En annan besparing är att det ställs lite mer krav på isolering på nya bostäder..
lite utbyggnad, lite besparing, lite nytt synsätt

....och en jävla massa nya kärnkraftverk.

Vindkraften är snart uppe i 5% av vad vi förbrukar, och då tycker jag att man ser dom där jävla vindmöllorna överallt.

Ska vi börja ladda elbilar också är snart vindkraften nere på 2% av vad vi förbrukar, trots att vi fortsätter att bygga vindmöller...

Men det är nog ingen fara än på ett tag, Chevrolet har erbjudit sig att köpa tillbaka alla sålda Volt, inte för att dom har sålt speciellt bra, men ändå.
Frågan är bara varför inte Opel gör samma sak med Ampéran, det är ju samma bil.

Renault har lärt sig av sitt misstag med batterier från SAFT (eller sylt eller vad företaget hette), på deras nya elbilar får man bara hyra batteriet, till en årskostnad som du tankar en vanlig Clio för ungefär...

Hur fan tänkte dom där???

I övrigt ljuger elbilstillverkarna som vanligt om räckvidden, varje gång någon som inte är skolad elbilsmupp får köra en så som dom skulle köra en vanlig bil så visar sig räckvidden var 20% mindre än utlovat.

Senast i dag var det 5th Gear som testade nya renaulten och fick ta bärgare hem... :huvet

Räckvidden i dag på en full laddad elbil motsvarar vad man får ut på en modern bil när tanklampan tänds, har man då förbrukat 20% av det så är det inte dags att ladda, men i praktiken tar man sig ingenstans utan att ladda?

För den fasta körningen tilll och från jobbet där man vet att en dag = 20% förbrukning kan man välja att köra 4 dagar och en sväng förbi affären på vägen så är det dags att ladda sen, alternativt chansa på att det räcker 5 dagar, för det varierar ju alltid lite och sista dagen kan man ju krypköra sista kilometernför att spara ström...

Näe, det tilltalar nog väldigt få människor, och dom det tilltalar cyklar redan så korta sträckor som jobbpendlingen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Att hyra batteri känns som som ett moment 22 men dock en säkerhet, (finns det dem som hyr sin bostad så kommer det finnas folk som hyr sina batteri...)


Varför skulle de köpa tillbaka bilarn?

Ang räckvidden så är elbilarna inte bättre att ange sina siffror än någon annan bil men det får större konsekvenser.

I en inte allt för avlägsen framtid så ska det finnas lite smarthet i elnätet så i de fallet men kör 1 mil o sen ställer bilen till nästa dag så pluggar man i den.
Elnätet får info om när du vill köra igen och laddar då bilen när det är mindre belastning på nätet.

Har du provkört mercas elbil? eller leafen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Cheva skulle köpa tillbaka Voltarna för att batterierna är för brandfarliga, det var visst någon krockade bil som spontant tog eld långt efteråt och amerikaner är så känsliga för sånt..

Norrmän också sedan en elbil tog eld ombord på en färja...

Näe jag har inte tagit mig iväg än, men jag ska göra det nästa lediga lördag har jag tänkt.

Hur tyckte du att Leaf var?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
....och en jävla massa nya kärnkraftverk.

Inte säkert att det krävs så mycket mer energi.

Vi kan ju räkna hur mycket energi det skulle gå åt om vi skulle gå över till elbilar helt. Enligt statistiken kör medelsvensken ungefär 700 mil/år. Totalt kör 10 miljoner svenskar alltså omkring 7 miljarder mil per år. En elbil förbrukar kring 2 kWh/mil. Elbilskörningen kommer alltså förbruka omkring 14 TWh/år. Sverige producerar 150 TWh el per år.

Bilkörningen i hela Sverige kommer alltså motsvara ungefär 10% av produktionen, om all bilkörningen blir eldriven, och om vi kommer köra lika mycket bil som vi gör idag. Detta kan en nybyggd kärnreaktor ta hand om, eller så kan vi klara oss helt utan utbyggnad, om vi snålar in på grejer som drar el i onödan.

Vad den tunga trafiken skulle förbruka har jag inte räknat på, men det skulle vara intressant att se.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Cheva skulle köpa tillbaka Voltarna för att batterierna är för brandfarliga, det var visst någon krockade bil som spontant tog eld långt efteråt och amerikaner är så känsliga för sånt..

Norrmän också sedan en elbil tog eld ombord på en färja...

Näe jag har inte tagit mig iväg än, men jag ska göra det nästa lediga lördag har jag tänkt.

Hur tyckte du att Leaf var?



Gissar att dessa kastas , jejj.. nä jag e inte bitter:4skrika

Jo jag provade Leafen
Och spontant gillade jag den väldigt mycket, tyvärr körde jag bara 30min så det är inte så lång test men den hade inga svårigheter att komma upp till 140kmh
Min egna kan ibland komma upp i 100...

ska se om jag kan skriva lite mer ikväll
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Efter att provkört en leaf så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Regenereringen(motorn bromsar genom att generara energi till batteriet) liknar mer en förbränningsbilsmotorbroms när man släpper på gasen dvs inte så mycket men det verkar också som att när man trycker lätt på bromsen så regenererar den mer innan den mekaniska bromsen kickar in.
( Jag som kört en Renault express är van vid att regenereringen är så kraftig att jag knappt behöver bromsa när jag kör till jobbet annat än inne i stan när någon annan bromsar framför mig)

I övrigt så verkade den helt okej i acceleration. och 140km/h var inga större bekymmer att få upp den i och det utan hämlängtan och nerförsbacke

Den hade dessutom rattvärme... och det var hur gött som helst.

Undertill fanns inte mycket att se förutom stora täckplåtar.

Motorutrymmet kunde varit bensin, diesel, etanol eller elmotor. dvs utmärkte sig inte så mycket.

Värmen verkade ok i +5grader från "kall bil"

Något som dock jag upplevde som lite störande var att bilen rullar iväg om man lägger i drive, dvs som en automat.
Man måste trycka på bromsen för att den ska stå still!
Men jag misstänker att de gjort så för att fosilmänniskor ska känna sig som hemma.

Backkamera finns som standard.
Laddluckan kändes dock lite knepig, man måste nämligen ha den halvöppen under laddning( dock så ska den gå att låsa i det läget) men det kan bli mindre kul om det snöar ordentligt, o andra sidan så är det inte mycket roligare att plugga ur motorvärmaren på en fosilbil.

Den har en värmepump som både skapar värme och kyla.
och det går att kommunicera med bilen via internet och mobil för att tex starta vämen och liknande eller varför inte kolla hur laddad den är`!

Köper jag en så ligger nog tyvärr nya framlampor på inköpslistan då jag inte gillar när det sticker upp... (Dagens ilandsproblem)
 

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
....och en jävla massa nya kärnkraftverk.

Vindkraften är snart uppe i 5% av vad vi förbrukar, och då tycker jag att man ser dom där jävla vindmöllorna överallt.

Ska vi börja ladda elbilar också är snart vindkraften nere på 2% av vad vi förbrukar, trots att vi fortsätter att bygga vindmöller...

Men det är nog ingen fara än på ett tag, Chevrolet har erbjudit sig att köpa tillbaka alla sålda Volt, inte för att dom har sålt speciellt bra, men ändå.
Frågan är bara varför inte Opel gör samma sak med Ampéran, det är ju samma bil.

Renault har lärt sig av sitt misstag med batterier från SAFT (eller sylt eller vad företaget hette), på deras nya elbilar får man bara hyra batteriet, till en årskostnad som du tankar en vanlig Clio för ungefär...

Hur fan tänkte dom där???

I övrigt ljuger elbilstillverkarna som vanligt om räckvidden, varje gång någon som inte är skolad elbilsmupp får köra en så som dom skulle köra en vanlig bil så visar sig räckvidden var 20% mindre än utlovat.

Senast i dag var det 5th Gear som testade nya renaulten och fick ta bärgare hem... :huvet

Räckvidden i dag på en full laddad elbil motsvarar vad man får ut på en modern bil när tanklampan tänds, har man då förbrukat 20% av det så är det inte dags att ladda, men i praktiken tar man sig ingenstans utan att ladda?

För den fasta körningen tilll och från jobbet där man vet att en dag = 20% förbrukning kan man välja att köra 4 dagar och en sväng förbi affären på vägen så är det dags att ladda sen, alternativt chansa på att det räcker 5 dagar, för det varierar ju alltid lite och sista dagen kan man ju krypköra sista kilometernför att spara ström...

Näe, det tilltalar nog väldigt få människor, och dom det tilltalar cyklar redan så korta sträckor som jobbpendlingen.

Har du tolkat din info alldeles korrekt tror du? http://www.expressen.se/motor/arets-...issa-modellen/
Kämpa inte emot stömmen, led den istället.
Ibland e de kul att få sladd..

Alltid HojSugen nu blev det mer rätt..:tummenupp:tummenupp
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Den ackade försäljningen av bensin är på årsbasis nu ung 1 791 400 m3. Allt det skall väl inte ersättas med El då men det mesta gissar jag.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag var som sagt och körde el gokart. Lovade att rapportera om detta tidigare i tråden. De va slöare än förväntat. 14hk skulle de ha, men det kändes inte.
Vridet skulle ligga på 40Nm. Och alla snackar ju om elmotorns enroma vrid från stillastående. Icke då.
Sen fick man givetvis byta kart mellan de olika passen (turnering). För de måste ju laddas.

En bra bensinmotor har ju en platt vridkruva. Då kan man designa alla komponenter efter just detta vridmoment som är "konstant".

En elmotor har väl max vrid vid 0 rpm och inget vrid vid maxvarv. Då måste man biffa upp divlinan onödigt mycket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Så, vann han totalen?

Eller var det bara roligt att visa dom delar av filmen där han inte blev ifrånåkt?

Att han tog starten var ju föga förvånande, det hade han nog gjort även om han inte hade fått starta på den torra remsan på sidan om.

Att han "körde om" bensinhojar som hade kört fast/omkull var ju inte heller förvånande, men jag såg inga klipp där han körde ifrån bensinhojar på fullgas, men det måste ha varit en film-editeringsmiss va?

För visst blev han totalvinnare med sin totalöverlägsna elhoj?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tror att elhojar kan vara konkurrenskraftiga inom tävling till att börja med.
Elmotorn har som sagt ohyggligt mycket större effektivitet, och det är inga större problem att få själva motorn att leverera tillräckligt med effekt.
Problemet är att ha ett batteri som kan mata vad som behövs. Laddbara batterier blir ofta en kompromiss mellan livslängd, pris, kapacitet och maximal urladdningsström.
Går man däremot över på Aluminium-luft eller Zink-luft-batterier kan man göra batterier med hög kapacitet och hög urladdningsförmåga. Nackdelen är förståss att hela batteriet måste återvinnas vilket lär ge högt pris.
För tävling är det av mindre intresse plus att man vinner på andra punkter, t.ex. låga underhållskostnader samt att hojen kan användas i tätbefolkade områden utan ljudbuller.

Framöver kan vi se fram emot billigare batteritekniker med högre kapacitet vilket lär implementeras först i pendlarhojar som körs sträckor <10 mil enkel resa.
Elfordonshatarnas dagar är räknade. Som tur är.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Var inte så totalt "svenskt" trångsynta nu! El hojarna kommer ta över, jag kan knappt bärga mig :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top