El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag känner till lipo men vi behöver ändå en spänning och inte ens lipo kan som jag sa laddas saärskillt snabbt så det krävs rejäl överdimensionering om man ska kunna ladda sin bil på en någorlunda kort tid.

Säg att du tar en timma rast var 4e körtimme, så kanske vi kan komma fram till en storlek på liopbatteriet

HOLD on. Jag sa aldrig spänning för det är ointressant i mitt tycke. Batterierna kan laddas upp till 15 ggr sin kapacitet.
Det var det jag ville få fram. Tror du gjort en tankevurpa här någonstans. Det är skitsamma om du sitter och kör 15 eller 30 c av batterierna. Du laddar ju dem så fort det går sedan. Du kan alltid ladda 15ggr den Amperetimma du har sedan. Hänger du med? Du kan alltså oavsett tanka dem på en kvart utan problem... Det har hänt mkt på 2-3 år med batterierna. Självklart får du värmeförluster mm. Sedan går det att gå 95 verkningsgrad totalt om man får plats med ledarna.

500Ah var bara ett exempel för att räkna något. Vi kan säga vid 36v om du vill. 10-12 celler i serie.
Då får du tanka på 36v och 500*15 A.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
För min del spelar inte motorljudet så stor roll, med öronpluggar i och god fart på hojen så
är det mest vindbrus som hörs.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det blir väl både enklast och överskådligast att basera beräkningarna på energin i batteriet. Då får man fram effekten som krävs direkt. Säg att batteriet i hojen har har 8kWh. Om det laddas med 15C krävs: 8*15 = 120kW ur eluttaget (+förluster). Om batteriet ska laddas på en kvart krävs 4C, vilket blir 32kW ur eluttaget.

Ett 3-fasuttag med 16A säkringar borde ge ungefär 11kW om jag inte räknar fel. Det tar då ca 45 minuter att ladda 8kWh (med 4/3C).
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Det jag vill ha i elhojväg, det är en lätt enduro.
Kan inte tänka mig något bättre användningsområde än skogsåka.

Och att kunna köra nära stan eller på kvällarna...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
HOLD on. Jag sa aldrig spänning för det är ointressant i mitt tycke. Batterierna kan laddas upp till 15 ggr sin kapacitet.
Det var det jag ville få fram. Tror du gjort en tankevurpa här någonstans. Det är skitsamma om du sitter och kör 15 eller 30 c av batterierna. Du laddar ju dem så fort det går sedan. Du kan alltid ladda 15ggr den Amperetimma du har sedan. Hänger du med? Du kan alltså oavsett tanka dem på en kvart utan problem... Det har hänt mkt på 2-3 år med batterierna. Självklart får du värmeförluster mm. Sedan går det att gå 95 verkningsgrad totalt om man får plats med ledarna.

500Ah var bara ett exempel för att räkna något. Vi kan säga vid 36v om du vill. 10-12 celler i serie.
Då får du tanka på 36v och 500*15 A.


36 volt funkar inte, om din motor ska ha 100kW, det skulle bli 2800A i kablarna. Säg 380 volt så kommer du ner till lite rimligare 260A vid fullt effektuttag. Då får du 100 celler i serie och i genomsnitt kanske du tar ut en fjärdedel 25kW eller 66A.

För 4h körning behöver du alltså 260Ah och 380 V, vad väger ett sånt lipo

Största lipot jag hittar lite snabbt.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._nano_tech_5000mah_10S_65_130C_Lipo_Pack.html
Du behöver alltså tio sådana i serie så är du uppe i 370 volt, sedan behöver du 52 st sådana parallelt för att komma upp i 260Ah.

10*52 = 520 st sådana lipoceller = 520*1.433 = 750 kg med lipoceller.

Men då kan du köra 4h och ladda 1h under förutsättning att din el-mack kan ge dig 380 volt med 260A.
Antag att man kan få ett sånt paket för 100000kr, sedan tror jag lipoceller brukar vara specade för 600 cykler, vilket ger en kostnad av ca 200kr per tankning utöver priset för elekriciteten som väl blir ca 100kr/tankning. Så 300kr/tankning skulle det väl bli för 4h bilkörning.

Men jag skulle inte vilja krocka i en bil med 750kg lipobatterier. Flyget knorrar för mindre än 1kg lipoceller i bagaget.

På en MC skulle man ju vilja skala ner batteriet till men effektförbrukningen är inte mycket lägre än på bilen och frågan är om en motorcyklist istället kanske tar 30 min rast efter 2h? Eller 15min varje timme?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett 3-fasuttag med 16A säkringar borde ge ungefär 11kW om jag inte räknar fel. Det tar då ca 45 minuter att ladda 8kWh (med 4/3C).

Och 11kW är väl ungefär din förbrukning i konstant motorvägsfart. Kan man gissa sig till av att en gammal 125a med 11kW klarar med nöd och näppe motorvägsfart.
Så det du laddar på 45 minuter förbrukar du på 45 minuter om man försummar verkningsgraden. Så du har bevisat vad jag sa för nån timme sedan, du får ladda lika lång tid som du kör med de förutsättningarna.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Och 11kW är väl ungefär din förbrukning i konstant motorvägsfart. Kan man gissa sig till av att en gammal 125a med 11kW klarar med nöd och näppe motorvägsfart.
Så det du laddar på 45 minuter förbrukar du på 45 minuter om man försummar verkningsgraden. Så du har bevisat vad jag sa för nån timme sedan, du får ladda lika lång tid som du kör med de förutsättningarna.

Jag har inte försökt "bevisa" något, och jag tvivlar inte på att det nämnts förut. Allt detta är ju grundskolematematik. Ändå finns det så många felaktiga fakta och orimliga antaganden i den här tråden att det skulle ta längre än 45 minuter att "bestrida" dem.

Det är ganska enkelt att förstå att ett elfordon inte går att pendla göteborg-stockholm med. Dom som har det behovet får använda fossilbil eller "påhängsmotor". Alla andra, som åker mindre än 10-15 mil per dag, klarar sig bra med elbil/elhoj.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Kalla mig bakåtsträvare etc, men nej tack. Tackar nej till elhoj! Ljudet är en del av upplevelsen för mig och känslan i motorn + hoj är det jag vill ha.

hur många här kör inte med Slipon för ljudet? :hihi jo tänkte väll det!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För tex bankörning kan det bli användbart pga "det låga ljudet." I trafiken är jag tveksam, mycket tveksam. Hur kommer "viltolyckorna" utvecklas. En släkting var vid elektrifieringen banvakt med ansvar för några km av spåret Östersund - Storlien. Första året efter elektrifieringen dödades på hans få km spår 18 älgar. Innan elektrifieringen med ånglok dödades inga älgar alls, tuff, tuff, tuff, tuff, tuff.
Elfordon är inget nytt. Farmor Ankas bil lär vara ritad efter en elbil från förra seklets början. Nackdelen med el är den dåliga räckvidden. Och de närmsta 500 åren (så länge räcker kolet) så kommer vi inte få oljebrist. För av kol gör man lätt bensin och diesel med Fischer-Tropsch process. Används idag i Sydafrika för dieselproduktion.

Jag har en vän som kolliderat med en älg när han körde hojen en höstnatt genom "mörkaste" Småland. Av de inblandade klarade sig hojen bäst, brutet styre och handtag (älgen har passerat över hojen), min vän sämre, blev liggande i ett vattenfyllt dike med "höstkallt" vatten och näsa mun över ytan. Det kalla vattnet räddade hjärnan för han kyldes ner. Vaknade upp 3 veckor senare.
Älgen gick det sämst för. Den dog på fläcken av en " dansk skalle" mot hjärtat. Så den låg i samma dike. Ungefär 30m från min vän.
Jag gissar att viltolyckorna kommer öka drastiskt med elhojar och elbilar. Pga av vad som hände när tåget elektrifierades. Så användningen av "ljudliga SlipOn" är för de som kör när viltet rör sig, kväll, natt, morgon en säkerhetsdetalj.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Fysiken såg likadan ut för 20 år sedan och kommer se likadan ut om 20 år så kan du förklara var jag har fel Mr Framtidsforskare?

Du kör ju själv på el, kan du berätta hur lång tid det tar att ladda ditt batteri samt hur långt du kommer på den laddningen? Jag gissar att jag skulle cykla till Stockholm snabbare än du tar dig dit med din bil.

Min elbil tar runt 8h att ladda fullt och jag kommer 6-10mil
Jag har 3.5mil till jobbet, jobbar 8h sen åker jag hem.
Stockholm skulle jag inte ens försöka köra med elbilen.
Och resan till jobbet gör jag 5 gånger i veckan... stockholm 1gång / 3 år?....

Jag kan heller inte dra hojsläpet med elbilen, men vad gör det?
 

Magnuse

#96
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
Ingen här som såg elhojsracet på Karlskoga i somras, inte direkt upphetsande, själv passade jag på att käka då för alla var ute och tittade, då det var något nytt, nej, tacka vet jag motorvrål när man kollar tävling!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur kul kommer detta inlägg inte vara om 20 år.... "internet är bara en fluga" "jorden är platt"

1901 var elbilarna framtiden, bara batterierna och räckvidden bev lite bättre...

Hur kul är inte det såhär 110år senare, när elbilarna fortfarande har samma problem med batterier och räckvidd.

Elbilar är fortfarande framtiden, bara batterierna blir bättre.

Köpte du någon ny elbil?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min elbil tar runt 8h att ladda fullt och jag kommer 6-10mil
Jag har 3.5mil till jobbet, jobbar 8h sen åker jag hem.
Stockholm skulle jag inte ens försöka köra med elbilen.
Och resan till jobbet gör jag 5 gånger i veckan... stockholm 1gång / 3 år?....

Jag kan heller inte dra hojsläpet med elbilen, men vad gör det?

Du svarade inte på min första fråga vilken var mest intressant eftersom du tyckte mitt föregående inlägg var så roligt.

Du tar dig alltså 6-10 mil på 9 timmar... Ja, kör man 6-10 km i timmen kan man ju skratta gott åt den som hånar långa laddningstider.

Det gör att du måste ha två fordon eftersom din elbil inte klarar vare sig långkörningar eller att dra släp. Men vad gör väl det när man befinner sig i framtiden mot jämfört med alla motsträviga trögskallar.

Nu har jag 500m till jobbet så jag promenerar men skulle jag haft 1 mil eller så skulle jag kanske kunnat tänka mig en elmoped eller elcykel. En elmotorcykel ser jag inte som rimlig heller, inte ens med lipo-batterier blir det någon vettig driftstid på den. Det blir inte många accelerationer innan man har tömt batteriet om man skulle ha en sporthoj med +100kW.

En eldriven crosshoj skulle jag kunna tänka mig om jag hadde tomt med egen crossbana. Då vore den ett alternativ för att inte störa grannarna samt så vore det ganska trevligt att kunna ta ett körpass varje dag även om det bara varar i 20 minuter innan jag måste ladda igen. Men att köra ut till en riktig crossbana med ett sånt fordon skulle jag inte vilja.
 
Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Som det är nu så lagrar en el mc 15kwh. En bensin mc lagrar 150kwh!
Då hjälper inte ens härliga 85% verkningsgrad mot dåliga 20%...
Både laddning & lagring är helt enkelt för dålig med dagens teknik.

Jag köper en elbike direkt när den räcker 20-30 mil, har sporthojprestanda och kan full-laddas på 10 min.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
1901 var elbilarna framtiden, bara batterierna och räckvidden bev lite bättre...

Hur kul är inte det såhär 110år senare, när elbilarna fortfarande har samma problem med batterier och räckvidd.

Elbilar är fortfarande framtiden, bara batterierna blir bättre.Köpte du någon ny elbil?
Det jag undrar hur elbilar är på vintern.Krävs ju värme i bilen o batterikapaciteten blir ju genast sämre vid kyla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag undrar hur elbilar är på vintern.Krävs ju värme i bilen o batterikapaciteten blir ju genast sämre vid kyla

Dom är ännu värdelösare, fråga Alex som har en med dåliga batterier, kyla halverar räckvidden.

Dessutom brukar elbilsförare elda fossiler för att hålla sig varma i sina glorifierade golfbilar.

När allt det är sagt så letade jag själv efter en elbil för ett par veckor sedan, hittade en i göteborg, likadan som Alex, men jag tyckte det var för långt att åka och hämta något man inte vet skicket på.
Däremot tipsade jag Alex om den, han är entusiastisk nog att ta sig an den tror jag.

Här kan du se vad DN's reporter tycker om att vara slav under räckviddsångest:
http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Får dela upp det här...

Se mitt svar i fet text:

36 volt funkar inte, om din motor ska ha 100kW, det skulle bli 2800A i kablarna. Säg 380 volt så kommer du ner till lite rimligare 260A vid fullt effektuttag. Då får du 100 celler i serie och i genomsnitt kanske du tar ut en fjärdedel 25kW eller 66A.
500Ah eller 36'v var enbart ett exempel. Ingen verkligehetsförankring. Ville bara få dig att förstå att det går att ladda batterierna på en kvart så länge strömkablar är rätt dimensionerade och el i nätet finns.

För 4h körning behöver du alltså 260Ah och 380 V, vad väger ett sånt lipo
NEJ!!! Det går inte ens trots dagens batterier. Antingen plug in hybrid eller möjligen statsfordon ala 2timmars maskin. Ingen Gööööööteborg Stockholms resa.

Största lipot jag hittar lite snabbt.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._nano_tech_5000mah_10S_65_130C_Lipo_Pack.html
Du behöver alltså tio sådana i serie så är du uppe i 370 volt, sedan behöver du 52 st sådana parallelt för att komma upp i 260Ah.
Det där är många celler i serie med hygglig kapacitet.
Det finns större celler i alla dess sorter. Sett upp till 300Ah i en enda cell.

10*52 = 520 st sådana lipoceller = 520*1.433 = 750 kg med lipoceller.
Ja som sagt var så 400kg batteri känns ju som max är min spontana tanke och så får man arbeta runt det

Men då kan du köra 4h och ladda 1h under förutsättning att din el-mack kan ge dig 380 volt med 260A. Är inte helt med på varför du vill ha 1timmas laddning
Antag att man kan få ett sånt paket för 100000kr.
med dagens mått av försäljning JA. Men det kommer ju ändras snabbt om man börjar massproducera celler anpassade efter fordon. Sedan är jag inne på hälften fortfarande ;)

sedan tror jag lipoceller brukar vara specade för 600 cykler, vilket ger en kostnad av ca 200kr per tankning utöver priset för elekriciteten som väl blir ca 100kr/tankning. Så 300kr/tankning skulle det väl bli för 4h bilkörning. Jag är mer inne på LiFePo4 som är både stabilare. Klarar i vissa fall upp till 2000 cykler. Det finns nya generationer som inte är ute ännu på marknade nsom klarar över 3000cykler och har en livslängd på över 6år.

Men jag skulle inte vilja krocka i en bil med 750kg lipobatterier. Flyget knorrar för mindre än 1kg lipoceller i bagaget. Jag tror mer på LiFePo4 som INTE har alls samma benägenhet att explodera och max 400kg som sagt.

På en MC skulle man ju vilja skala ner batteriet till men effektförbrukningen är inte mycket lägre än på bilen och frågan är om en motorcyklist istället kanske tar 30 min rast efter 2h? Eller 15min varje timme? Varför räknar du sådär igen? Vi kan fortfarande ladda batterierna under 15 minuter oavsett antal körda timmar då vi kan ladda 15C i förhållande till batteriernas kapacitet???

I all välmening.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Dom är ännu värdelösare, fråga Alex som har en med dåliga batterier, kyla halverar räckvidden.

Dessutom brukar elbilsförare elda fossiler för att hålla sig varma i sina glorifierade golfbilar.

När allt det är sagt så letade jag själv efter en elbil för ett par veckor sedan, hittade en i göteborg, likadan som Alex, men jag tyckte det var för långt att åka och hämta något man inte vet skicket på.
Däremot tipsade jag Alex om den, han är entusiastisk nog att ta sig an den tror jag.

Här kan du se vad DN's reporter tycker om att vara slav under räckviddsångest:
http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare
Men en elmoped eller elmotorcykel till kortare turer till affären/jobbet hadde jag kunnat tänka mej
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top