Se mitt svar i fet text:
36 volt funkar inte, om din motor ska ha 100kW, det skulle bli 2800A i kablarna. Säg 380 volt så kommer du ner till lite rimligare 260A vid fullt effektuttag. Då får du 100 celler i serie och i genomsnitt kanske du tar ut en fjärdedel 25kW eller 66A.
500Ah eller 36'v var enbart ett exempel. Ingen verkligehetsförankring. Ville bara få dig att förstå att det går att ladda batterierna på en kvart så länge strömkablar är rätt dimensionerade och el i nätet finns.
För 4h körning behöver du alltså 260Ah och 380 V, vad väger ett sånt lipo
NEJ!!! Det går inte ens trots dagens batterier. Antingen plug in hybrid eller möjligen statsfordon ala 2timmars maskin. Ingen Gööööööteborg Stockholms resa.
Största lipot jag hittar lite snabbt.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._nano_tech_5000mah_10S_65_130C_Lipo_Pack.html
Du behöver alltså tio sådana i serie så är du uppe i 370 volt, sedan behöver du 52 st sådana parallelt för att komma upp i 260Ah.
Det där är många celler i serie med hygglig kapacitet.
Det finns större celler i alla dess sorter. Sett upp till 300Ah i en enda cell.
10*52 = 520 st sådana lipoceller = 520*1.433 =
750 kg med lipoceller.
Ja som sagt var så 400kg batteri känns ju som max är min spontana tanke och så får man arbeta runt det
Men då kan du köra 4h och ladda 1h under förutsättning att din el-mack kan ge dig 380 volt med 260A.
Är inte helt med på varför du vill ha 1timmas laddning
Antag att man kan få ett sånt paket för 100000kr.
med dagens mått av försäljning JA. Men det kommer ju ändras snabbt om man börjar massproducera celler anpassade efter fordon. Sedan är jag inne på hälften fortfarande
sedan tror jag lipoceller brukar vara specade för 600 cykler, vilket ger en kostnad av ca 200kr per tankning utöver priset för elekriciteten som väl blir ca 100kr/tankning. Så 300kr/tankning skulle det väl bli för 4h bilkörning.
Jag är mer inne på LiFePo4 som är både stabilare. Klarar i vissa fall upp till 2000 cykler. Det finns nya generationer som inte är ute ännu på marknade nsom klarar över 3000cykler och har en livslängd på över 6år.
Men jag skulle inte vilja krocka i en bil med 750kg lipobatterier. Flyget knorrar för mindre än 1kg lipoceller i bagaget.
Jag tror mer på LiFePo4 som INTE har alls samma benägenhet att explodera och max 400kg som sagt.
På en MC skulle man ju vilja skala ner batteriet till men effektförbrukningen är inte mycket lägre än på bilen och frågan är om en motorcyklist istället kanske tar 30 min rast efter 2h? Eller 15min varje timme?
Varför räknar du sådär igen? Vi kan fortfarande ladda batterierna under 15 minuter oavsett antal körda timmar då vi kan ladda 15C i förhållande till batteriernas kapacitet???
I all välmening.