Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
Jag känner till lipo men vi behöver ändå en spänning och inte ens lipo kan som jag sa laddas saärskillt snabbt så det krävs rejäl överdimensionering om man ska kunna ladda sin bil på en någorlunda kort tid.
Säg att du tar en timma rast var 4e körtimme, så kanske vi kan komma fram till en storlek på liopbatteriet
HOLD on. Jag sa aldrig spänning för det är ointressant i mitt tycke. Batterierna kan laddas upp till 15 ggr sin kapacitet.
Det var det jag ville få fram. Tror du gjort en tankevurpa här någonstans. Det är skitsamma om du sitter och kör 15 eller 30 c av batterierna. Du laddar ju dem så fort det går sedan. Du kan alltid ladda 15ggr den Amperetimma du har sedan. Hänger du med? Du kan alltså oavsett tanka dem på en kvart utan problem... Det har hänt mkt på 2-3 år med batterierna. Självklart får du värmeförluster mm. Sedan går det att gå 95 verkningsgrad totalt om man får plats med ledarna.
500Ah var bara ett exempel för att räkna något. Vi kan säga vid 36v om du vill. 10-12 celler i serie.
Då får du tanka på 36v och 500*15 A.