El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kul kommer detta inlägg inte vara om 20 år.... "internet är bara en fluga" "jorden är platt"

Fysiken såg likadan ut för 20 år sedan och kommer se likadan ut om 20 år så kan du förklara var jag har fel Mr Framtidsforskare?

Du kör ju själv på el, kan du berätta hur lång tid det tar att ladda ditt batteri samt hur långt du kommer på den laddningen? Jag gissar att jag skulle cykla till Stockholm snabbare än du tar dig dit med din bil.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vem har sagt att jag skulle ha den på hojen? Tro mig, om några år finns det så bra supraledare att det inte är något problem att leda den strömmen.

Jag kan lätt vänta en kvart på en tankning och ta en kaffe och gotta mig i solen under tiden, fast jag föredrar saft. :)

Ja, det behövs nog lite kabel mellan battericellerna och laddningsuttaget.

Kanske kommer det kanske supraledare så småningom men att det kommer sitta supraledare i fordon under vår livstid tvivlar jag starkt på.

Tanka på en kvart? Vilket batteri tror du tål att laddas med så hög ström även om vi antar att du har supraledare och någon slagsdirektkopplingar av laddningskabeln direkt till alla batteripolerna?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nja, nu var det din tur att slarva med beräkningarna. Du kan bara räkna bort förlusterna 70% ytterligare en gång så av blir 10MJ vad han får ut på bakhjulet. Men man kanske för enkelhetens skull skulle hålla sig till att räkna på J/kr på bakhjulet.

Sen vet jag inte varför man inte skulle kunna köra en normal förbränningsmotor på full effekt en längre tid. Vissa specialfall finns det ju men en bilmotor är inga problem att köra timtals på full effekt. givetvis får du kortare livslängd än om du kör den på fjärdedels last.

Ja där sjabbla jag till det :hihi

Nja, en förbränningsmotor går bara på full effekt när den accelererar eller när luftmotståndet har blivit så stort att det inte går att köra snabbare. Dessutom så måste den hålla sig på toppen av "kurvan" för att ha full effekt.
...Lite bökigt det där.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nja, nu var det din tur att slarva med beräkningarna. Du kan bara räkna bort förlusterna 70% ytterligare en gång så av blir 10MJ vad han får ut på bakhjulet. Men man kanske för enkelhetens skull skulle hålla sig till att räkna på J/kr på bakhjulet.

Sen vet jag inte varför man inte skulle kunna köra en normal förbränningsmotor på full effekt en längre tid. Vissa specialfall finns det ju men en bilmotor är inga problem att köra timtals på full effekt. givetvis får du kortare livslängd än om du kör den på fjärdedels last.

Yes .Redan 1940 kördes en sabre motor ett 100 h fullgas/belastningstest = +2000 hk
se http://www.hawkertempest.se/NapierSabre1.htm

citat ifån http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre:"Development continued, and the later Sabre VII delivered 3,500 hp (2,600 kW) with a new supercharger; the final test examples delivered 5,500 hp(4.100 kW) at 45 lb/in2 boost."
Detta i 100 timmar .... Rätt imponerande för en kolvmotor på 36 liter, visserligen utan ventiler men ändå

Troligen kan vilken elmotor som helst göra om det ,,,, men det behövs säkert en stödig kabel,,,,för att inte tala om batteri...

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Lösningen, inbyggd:

images

Jobbigt med härdsmälta på bulten bara..

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i

Kanske kommer det kanske supraledare så småningom men att det kommer sitta supraledare i fordon under vår livstid tvivlar jag starkt på.

Tanka på en kvart? Vilket batteri tror du tål att laddas med så hög ström även om vi antar att du har supraledare och någon slagsdirektkopplingar av laddningskabeln direkt till alla batteripolerna?
Forskarvärlden sa, runt 2010, att dom trodde att vi skulle ha fungerande rumstemperatur-supraledare inom 10år.

Det finns batterier till mobiler som sägs kunna laddas på 5sek och man hade då räknat med att ett bilbatteri skulle ta ca 2min att ladda. Men att få ut den effekten ur nätet är mer eller mindre omöjligt i dagens läge. Så en kvart låter väl rätt lagom kanske?
Det ska sägas att det inte rör sig om några kommersiella batterier än så länge.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja där sjabbla jag till det :hihi

Nja, en förbränningsmotor går bara på full effekt när den accelererar eller när luftmotståndet har blivit så stort att det inte går att köra snabbare. Dessutom så måste den hålla sig på toppen av "kurvan" för att ha full effekt.
...Lite bökigt det där.

Ok, då missförstod jag dig. På full effekt har en modern diesel närmare 40% verkningsgrad och en ottomotor drygt 30% och nåt sånt har ingen av oss kalkylerat med ännu. Förutom lite mellan raderna när jag tidigare hävdade att hybrider var lösningen för bilar och elmotorer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Forskarvärlden sa, runt 2010, att dom trodde att vi skulle ha fungerande rumstemperatur-supraledare inom 10år.

Det finns batterier till mobiler som sägs kunna laddas på 5sek och man hade då räknat med att ett bilbatteri skulle ta ca 2min att ladda. Men att få ut den effekten ur nätet är mer eller mindre omöjligt i dagens läge. Så en kvart låter väl rätt lagom kanske?
Det ska sägas att det inte rör sig om några kommersiella batterier än så länge.

Om det finns fungerande i ett lab om 10 år så får du nog vänta ytterligare 10 år innan du ser det i någon riktigt producerad applikation och då kommer det endast vara för nåt enstaka specialändamål från början.

Nu tycker jag det spekuleras allt för mycket. Ska jag börja spekulera i förbränningsmotorer med 60% verkningsgrad? http://www.nyteknik.se/nyheter/ford...ce?service=mobile&content=main&commentsPos=45

Även om 50% verkningsgrad redan finns i fartygsdieslar så betraktar jag det som utopier, förhoppningar och fantasier.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Du har gjort det mesta fel.

Först och främst kan du inte förbruka energi, så energiförbrukning/energianvändning = energiomvandling. Således kan du inte heller förbruka Joule, bara omvandla energin till andra former.

En liter bensin väger 0,75kg inget annat! Sen vet jag inte vad du menar när du skriver "110 000ws=Joule varje sekund", va noga med dina enheter! Menar du 110 000W/s = J/s, isf vad är: "=J/s"? :va

Det är nu du börjar röra till det rejält. Du kan aldrig, aldrig, aldrig få ut 43MJ på bakhjulet och inte heller på kolven! Så för dina 15kr så får du kanske ut 10MJ i motorn varav 70% går ut som värme.

Du kan varken köra en elmotor eller en bensinmotor på fullt effekt i 8min. För elmotorer brukar den siffran ligga på ca 5sek och det är ungefär det samma för förbränningsmotorer.

Jag orkar inte fullt ut sätta mig in i hur du tänkte, men en sak är säker, det stämmer inte!

Nej det stämmer naturligtvis inte. Jag funderade så här att 100kw (i elhojen) är 100 000w, när man använder den fulla effekten så används effekten 100 000w varje sekund vilket då blir energin 100 000ws=100 000J. Ja jag vet också att man inte använder full effekt hela tiden det var för att få något att räkna på jag vet inte hur stor del av effekten som används i genomsnitt när man kör. Vad man däremot vet är att om man tankar 1kg bensin så brukar iaf jag komma ca 2o km på den mängden som innehåller 43 MJ och hur mycket av det som blir rörelseenergi det vet jag inte heller.Jag vet också att man inte förbrukar energi, jag tror jag skrev det också. Jag erkänner att jag trasslade till det inte riktigt min branch.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du vill ha en förbränningsmotor med hög effektivitet så rör det sig inte om jätte svår teknik, fullt uppdaterbart på era 3cylindriga motorer! http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article263974.ece :)

Ja, och artikeln är 3 år gammal, konceptet ännu äldre än så men varför har du inte hört nåt mer om det? Har du sett några forskningsartiklar där dom kört motorn? Jag gissar att dom nu fått in lite forskningsbidrag för att "utveckla" motorn och nu kommer det vara tyst på den där fronten ett bra tag.

Downsizing är ju iofs inget nytt.

Ser du några likheter med supraledarna? Eller kanske italienarna med sin fusion?

Man ska inte svälja allt man läser med hull och hår.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Liksom en del älskar 2taktare fortfarande trots att det blir allt ovanligare kommer det finnas folk som saknar ottomoroten. Jag skulle vilja haft en hybrid. effektiv diesel på 50hk och elmotor på 50hk och en avancerad koppling/växellåda så att du får ut 100kusar över nästan hela registret när du behöver det.
Batteri för ca 5 mil utan dieseln går in om man vill. Dvs plug in hybrid.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Ja, och artikeln är 3 år gammal, konceptet ännu äldre än så men varför har du inte hört nåt mer om det? Har du sett några forskningsartiklar där dom kört motorn? Jag gissar att dom nu fått in lite forskningsbidrag för att "utveckla" motorn och nu kommer det vara tyst på den där fronten ett bra tag.

Ser du några likheter med supraledarna? Eller kanske italienarna med sin fusion?

Har lite polare på utvecklingssidan inom fordonsindustrin... Att skapa en snål motor rakt av är inga problem.
Att samtidigt klara dagens och framtidens miljökrav är svårt. Undrar vad motorn i artikeln spottar ut?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Liksom en del älskar 2taktare fortfarande trots att det blir allt ovanligare kommer det finnas folk som saknar ottomoroten. Jag skulle vilja haft en hybrid. effektiv diesel på 50hk och elmotor på 50hk och en avancerad koppling/växellåda så att du får ut 100kusar över nästan hela registret när du behöver det.
Batteri för ca 5 mil utan dieseln går in om man vill. Dvs plug in hybrid.

Simple as that! Eller kanske ännu bättre med ca 30-35hk dieselmotor och 65-70 hk elmotor. Då går dieseln på maxlast där den har bäst verkningsgrad och producerar ungefär din genomsnittliga förbrukning och elmotorn tar hand om transienterna.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i

Haha, det ligger nått i det!

...Jaja, bensin luktar gott några år till.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj

Välkommen in i 2000 talet, no offense.

Du kan ladda den senaste lipo/lico nano generationen på mindre än en kvart.
De går att köpa redan till hobbybruk.
65C uttag och 15c ladd ex.

Dvs har du 500Ah kan du laddadet med 500Ah*15C=7500A
Även om det inte är helt sant i praktiken då det ofta är upp till 90% av kapaciteten så klarar man en kvart lätt.
Alternativt bara ladda 90% av kapaciteten på 7min tex.

Du kan alltså ta ut laster på ett motsvarande: 500Ah*65C=32500w

Batterierna finns, motorerna finns, kraftelektroniken finns.
Vem vill och har råd att uteckla resten?
Hur får vi nätet att klara av att vi laddar 100 fordon samtidigt i en stadsdel?

OK! Batterierna måste kapslas på rätt sätt för brand och explosion. samtidigt som dem måste kylas och balanseras. Såvida inte LiFe men då har vi inte riktigt lika bra C tal men väl för 20min ladd. 5C 50C finns ju att köpa Life eller Lifepo4

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Simple as that! Eller kanske ännu bättre med ca 30-35hk dieselmotor och 65-70 hk elmotor. Då går dieseln på maxlast där den har bäst verkningsgrad och producerar ungefär din genomsnittliga förbrukning och elmotorn tar hand om transienterna.

Japp. Jag drog till med något men det räcker nog gott med 30hk för att köra inspirerat i snitt.
Om man ändå hade mer fritid och pengar... Hade gjort ett direkt ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har lite polare på utvecklingssidan inom fordonsindustrin... Att skapa en snål motor rakt av är inga problem.
Att samtidigt klara dagens och framtidens miljökrav är svårt. Undrar vad motorn i artikeln spottar ut?

Det är väl i princip en downsizad ottomotor, med egr. Direktinsprutning tyder på att dom vill köra magert vilket inte NOx-katalysatorn gillar. Och andra sidan kanske dom får ner NOx med mager körning och rejäl dos EGR och EGR ger i sin tur ger mer partiklar. Och andra sidan finns det ju inte mycket till lagkrav beträffande partiklar från ottomotorer.... ännu...

Ser inga direkt fel på den, tvärtom en downsizad motor konstruerad för att kunna gå magert kommer ju ge en effektiv motor. Men några 40% bränslebesparingar finns knappast att hämta någonstans.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Det är väl i princip en downsizad ottomotor, med egr. Direktinsprutning tyder på att dom vill köra magert vilket inte NOx-katalysatorn gillar. Och andra sidan kanske dom får ner NOx med mager körning och rejäl dos EGR och EGR ger i sin tur ger mer partiklar. Och andra sidan finns det ju inte mycket till lagkrav beträffande partiklar från ottomotorer.... ännu...

Ser inga direkt fel på den, tvärtom en downsizad motor konstruerad för att kunna gå magert kommer ju ge en effektiv motor. Men några 40% bränslebesparingar finns knappast att hämta någonstans.

Mjä inga 40% men dieslar som drar ~ 4dl milen går att få ner till 3dl milen med ganska små modifikationer på befintlig motor om man kan ge blanka fan i vad avgasreningen blir och med högre serviceintervaller. Jag har ingen större kunskap inom ämnet utan återberättar vad lite polare håller på med hos en känd svensk bilfabrikant... *host*

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Välkommen in i 2000 talet, no offense.

Du kan ladda den senaste lipo/lico nano generationen på mindre än en kvart.
De går att köpa redan till hobbybruk.
65C uttag och 15c ladd ex.

Dvs har du 500Ah kan du laddadet med 500Ah*15C=7500A
Även om det inte är helt sant i praktiken då det ofta är upp till 90% av kapaciteten så klarar man en kvart lätt.
Alternativt bara ladda 90% av kapaciteten på 7min tex.

Du kan alltså ta ut laster på ett motsvarande: 500Ah*65C=32500w

Batterierna finns, motorerna finns, kraftelektroniken finns.
Vem vill och har råd att uteckla resten?
Hur får vi nätet att klara av att vi laddar 100 fordon samtidigt i en stadsdel?

OK! Batterierna måste kapslas på rätt sätt för brand och explosion. samtidigt som dem måste kylas och balanseras. Såvida inte LiFe men då har vi inte riktigt lika bra C tal men väl för 20min ladd. 5C 50C finns ju att köpa Life eller Lifepo4

Hur kan du räkna fram en effekt från ampere utan att definiera en spänning?

Du har inte riktigt räknat klart... Hur grov blir en kopparkabel som ska leda 7500A? Och vilken spänning ska du ha? Batteriet du snackar om klarar alltså en faktor 4 högre utström än laddström. Då måste du ha kabel mellan batteri och motor som tål 32000A?

Bränsletanken på en normal bil rymmer 80 liter => 43MJ/kg*80l*0.75kg/l = 2580MJ
Säg att ditt batteri ska innehålla 1000MJ

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...