Jag försöker visserligen vara miljövänlig i största möjliga mån, och jag gillar cool teknik, men samtidigt är jag lite för ekonomisk för att kasta bort pengar på en spretans bil, dels kör jag för lite och dels är det alldeles oavsett väldigt dyra mil i början. Sen kör jag antingen till lokala Biltema/Byggmax/Jula och handlar tunga saker, eller så kör jag 20 mil rakt ut i ingenstans, eller bilsemester. Pendlar till jobbet gör jag aldrig någonsin med bil. Så i min värld vinner fortfarande förbränningsmotorn, även om jag också inser att det är lite amish över den. Men om man har andra behov, tex pendlar några mil varje dag så är det definitivt ett alternativ!
Så fort det finns en elbil som går 60 mil och tar en kvart att tanka för 60 till, då börjar vi snacka
Jepp, där har vi andra sidan av användarna. För din del håller jag absolut med om att det ännu inte är ett alternativ.
För egen del däremot så lägger jag strax över 3k i skattade pengar på leasingen. Kör ca 10 mil om dagen. Skatt och försäkring är försumbara i sammanhanget(mycket billigare än bensin/diesel-alternativ). Elkostnader för drivmedel kan jag enkelt kvitta bort mot att göra snik service varje år, årsförbrukning av elen är duktigt billigare än standard service av fossilen. Så det jag betalar extra är värdeminskning. Pengar jag annars skulle bränt upp (pun intended) på bensin..
Mitt alternativ hade varit en 10-plus år gammal skrotbil med låg införskaffningskostnad och minimal värdeminskning. Jag kör hellre en splajsans ny elbil för samma pengar, varje dag i veckan. Men det är ju mest för att en elbil passar mina behov som fisken i vattnet..
Om du som jag pendlar ca 10-15 mil om dagen går du hyfsat jämnt skägg med en äldre bensinbil i månadskostnad, troligen sparar du pengar i slutändan. Ju mer du kör dagligen desto mer ekonomiskt blir det.
Om du bara kör enstaka resor på 60 mil plus, några gånger om året, är det iaf inte ett ekonomiskt alternativ.
Om du däremot har en kombination av båda alternativen ovan, hade det nog fan ändå varit billigare att hyra en bil för de där enstaka långresorna med pengarna du sparar på att ha elbil, alternativt ha en skrotbil ståendes, avställd när den inte används.
Vi är mer eller mindre tvingade till två bilar i vårt hushåll i dagsläget p.g.a dagis, så jag har fossilbackup för långsemester med bil. (Den går bara mellan hus/dagis/tågstation normalt)
Mitt råd är att räkna ordentligt på totalkostnad (på verkligen allt) och väga för- och nackdelar. Elbil är inte för alla, men jag skulle rekommendera att fundera på det åtminstone.