Elbil eller inte?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…


Mvh
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Går ju att mentalt tänka att noll inte är vid noll utan vid -2 eller vad det nu kan vara. Fast då måste man veta vad som gäller för just din bil vilken nästan innebär att köra tills den stannar och då ha tillgång till något som laddar och hoppas att de bryter totalt innan batteriet tar skada (vilket de ska om de har minsta vett). Min far gjorde det med alla sina bilar men det är ju en lite mindre operation att ha med en 5l reservdunk med bensin, redan dieselbilar kan det vara svårstartat efter torsk.

Vet inte heller hur det blir på bilar med LFP batterier, de har svårt att mäta exakt energistatus under ~95% utan kör död räkning, men de kanske på samma sätt börjar kunna mäta strax under nollan så man verkligen vet säkert. Död räkning brukar funka bra om man laddar över 95% minst en gång i månaden men är man nere nära noll kanske man vill veta mer exakt än bra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer
Snabbladdning har visat sig spela väldigt liten roll i praktiken. Det som spelar mest roll är att de inte stå med för hög laddning länge, men att ladda till 100% gör nästan ingenting om du börjar köra strax efter laddning.

0% ska inte vara något större problem om bilen lagt lite marginal på det hela. Köra "helt" i botten, dvs förbi 0%, ska inte heller vara något problem om bilen bryter spänning innan det går för lågt vilket de SKA göra.. Men misslyckas tillverkaren med det skulle det kunna vara dåligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer

Man vet betydligt mer idag än bara för fem år sedan; allt i takt med ökade erfarenheter och teknologisk utveckling.

Snabbladdning sliter mer än ”vanlig” laddning hemma, absolut. Dock ingen fara på taket eftersom det är ålder som orsakar den största delen av batteriets degradering.

Bäst är för Li-Io batterier att ligga under 55% laddning om bilen står. 80 eller 100% spelar annars ingen roll, att stå oanvänt med hög laddningsgrad ökar också degraderingen (pga nån kemisk process).

Höga temperaturer är sämre, 50-20% är bättre i längden än 80-50%, dvs cyklerna sliter mindre i lägre spannet.

Att köra ned till 0% på mätaren gör ingenting MEN att köra helt tomt (dvs förbi bufferten) kan skada batteriet och därför skall man ge fan i det.

Totalt sett så är batterier idag tämligen robusta, degraderingen kommer att finnas där men man kan göra vad man kan för att minska den utan att offra för mycket men det handlar om några procents skillnad hit eller dit för 10.000 mil. Jag försöker minimera degraderingen eftersom jag snabbladdar mycket (ca 33% av totala antalet laddade kWh är från Tesla Supercharger) och jag har på min Tesla Y 6,32% degradering efter nästan 12.000 mils körning sedan 31/3 2022.

55d09585dd127b4e82c16dada288bbe0.png


Detta är EPA och inte WLTP men säg att jag tappat ca 20km räckvidd på 12.000 mil. Och då brukar kalenderdelen av degraderingen plana ut efter de första två åren. Nu är kurvan ovan också lite påverkad av ny programvara då BMS ibland blir nollad; kan då ses som ett litet skutt i kurvan och sedan jämnar det ut sig igen. Men i längden blir det mer tydligt hur kurvan ser ut.

Min förra Tesla körde jag 10.200 mil med och den stod på 80% hemma långa tider och sköttes inte alls på något sätt; den hade 8,6% degradering mätt på samma vis.

OBS inte några kalibrerade absoluta tal utan vad Teslafi hämtar ut ur BMS, men som jämförelse är det fullgott, likaså kurvans utseende. Teslafi loggar varenda meter jag kört med bilen; höjdmeter, förbrukning, temperatur ute och inne, laddsession osv osv. Gillar man att ha koll så är den bra. Kan tex se ut såhär:
c29a9ccc932f756660fe223a6aea957a.png





Mvh
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur lång var de mellanliggande sträckorna innan nästa laddning?
Körde du 120km/h?
Jag stannar när det passar bäst, blir lite olika, försöker ta långt stopp när jag käkar, så tomt som möjligt in och 100% ut. Jag håller hastigheten på motorvägen, så ja det är en bra bit i 120, men märker ingen större skillnad mot 110.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer
Nej, men med ett undantag, hålla på att plocka max effekt på låg laddnivå är nog det enda.

På tal om degradering är nog ålder mer faktor än snabbladdning. Kylning är såpass mycket bättre i elbilar än i de flesta andra Li-jon applikationer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har laddtestet efter norrmännens vintertest kommit.

Teslan laddade som mest med 226kW mellan 10-80, Polestar3 laddade med 190kW, men eftersom den har mindre batteri stod båda 32 minuter4 vid laddaren.

Många bilar laddade tydligen snabbt en väldigt kort stund innan det trottlade ner
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top