Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
- Ge en recension av din Polestar. (och motorval)
Jag gillar designen hårt och vill gärna veta om inkråmet matchar profilen.
Jag har en Polestar 2 Long Range Dual Motor 2021. Imorgon ska jag få kommunikationen med omgivningen undersökt för andra gången. Först var det för att få appen att koppla ihop sig med bilen, men det funkar fortfarande inte. Nu är det eCall som varnar för problem. Nån enstaka dag händer det bara en gång, men oftast är det var 5:e-10:e minut som jag måste kvittera att jag sett det.

Något klappmongo har valt att ha en glasruta i taket så det bullrar mer än nödvändigt.

Annars är det en vettig bil för någon som inte är intresserad av bilar. Väldigt trygga vägegenskaper oavsett väglag. Jag har snitt på ungefär 2,5kWh per mil enligt bilens mätare nu under vintern. Sjukt mycket enligt mig.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Imorgon ska jag dammsuga bilen. Har haft den i 1 år nu. Tror det är första suget jag gör i den bilen. Har inga barn🙂
En har jag inte tappat sugen.
Men gillar Volvo 240 med dom tjocka kofångarna
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har en Polestar 2 Long Range Dual Motor 2021. Imorgon ska jag få kommunikationen med omgivningen undersökt för andra gången. Först var det för att få appen att koppla ihop sig med bilen, men det funkar fortfarande inte. Nu är det eCall som varnar för problem. Nån enstaka dag händer det bara en gång, men oftast är det var 5:e-10:e minut som jag måste kvittera att jag sett det.

Något klappmongo har valt att ha en glasruta i taket så det bullrar mer än nödvändigt.

Annars är det en vettig bil för någon som inte är intresserad av bilar. Väldigt trygga vägegenskaper oavsett väglag. Jag har snitt på ungefär 2,5kWh per mil enligt bilens mätare nu under vintern. Sjukt mycket enligt mig.
- Elbilstest på 2024:an i nollgradigt, men long range single engine då:
"Under testveckan blev det en långresa, från Stockholm till Göteborg.
Det gav en genomsnittlig förbrukning på 18,1 kWh/100 km vid temperaturer runt nollan."
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Annars är det en vettig bil för någon som inte är intresserad av bilar. Väldigt trygga vägegenskaper oavsett väglag. Jag har snitt på ungefär 2,5kWh per mil enligt bilens mätare nu under vintern. Sjukt mycket enligt mig.
Det beror på hur mycket den mäter. Får den med förvärmning och sånt så är det inte så illa om du mestadels kör korta sträckor med stor andel hög hastighet (motorväg), speciellt om du saknar värmepump. Är det på faktiskt körning och den bara inkluderar värmen som tillförs under körningen och du har förvärmt utan att det är inkluderat i siffran låter det lite mycket även för motorväg. Blir inte många kronor ren el per år vid normal körning, men påverkar laddstoppstid på långresan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det beror på hur mycket den mäter. Får den med förvärmning och sånt så är det inte så illa om du mestadels kör korta sträckor med stor andel hög hastighet (motorväg), speciellt om du saknar värmepump. Är det på faktiskt körning och den bara inkluderar värmen som tillförs under körningen och du har förvärmt utan att det är inkluderat i siffran låter det lite mycket även för motorväg. Blir inte många kronor ren el per år vid normal körning, men påverkar laddstoppstid på långresan.
Det är min fjärde elbil och ingen annan har visat över 2 på genomsnittet över vintern. Kostnaden är inte problemet utan att det känns som att den använder batteriet innefektivt. Jag laddar så gott som alltid till 90% vilket är sisådär 70 kWh och då påstår den att jag ska komma 33 mil. Efter två mil är det nere i 30 kvar. Sen försvinner räckvidden mer i takt med de mil jag kör.
Det är trots att jag startar med förvärmd kupé.

Min mest vanliga resa är till jobbet. Det är exakt 50 km och det går 18-20% kapacitet att köra den sträckan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är min fjärde elbil och ingen annan har visat över 2 på genomsnittet över vintern. Kostnaden är inte problemet utan att det känns som att den använder batteriet innefektivt. Jag laddar så gott som alltid till 90% vilket är sisådär 70 kWh och då påstår den att jag ska komma 33 mil. Efter två mil är det nere i 30 kvar. Sen försvinner räckvidden mer i takt med de mil jag kör.
Det är trots att jag startar med förvärmd kupé.

Min mest vanliga resa är till jobbet. Det är exakt 50 km och det går 18-20% kapacitet att köra den sträckan.
- Du kanske bränner runt i 130 mestadels?
De elbilar jag kör lite då o då i tjänsten (WV, EX) drar oproportionerligt mycket mer kräm så snart man passerat 100.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
- Du kanske bränner runt i 130 mestadels?
De elbilar jag kör lite då o då i tjänsten (WV, EX) drar oproportionerligt mycket mer kräm så snart man passerat 100.
Nä, jag kör sällan över 115 på mätaren, dvs 112 GPS. Så bråttom har jag inte till jobbet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Felsökning på min bils kommunikationsproblem visade att TCAM-batteriet var urladdat så de bytte till ett uppladdat batteri. Här försökte jag förstå varför ett laddningsbart batteri inte laddas, men det ingick inte i mekanikerns kunnande. "på en del bilar går det sönder och så måste vi sätta dit ett nytt".
I min värld är ett urladdat batteri ett symptom på något, inte något man byter ut.

Bara 3095 kr...
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top