Elbil eller inte?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har redan tröttnat på batteribil, det är allt annat än smidigt jämfört med diesel eller bensin. Den här ständiga jakten på laddare, i och ur med sladdar, mängder med småköp på mitt Eurocard som jag ska redovisa. Tror ID Buzzen hamnar tillbaka i poolen på jobbet faktiskt, så tar jag en annan bil. Så trött på att häcka på macken och ladda.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vanliga WLTP är ju välkänt att det inte stämmer, så jag välkomnar nya tester, sen kanske inte den här testen heller stämmer, men den slår i alla fall hål på bubblan att man kan lita på dom siffror biltillverkarna uppger.

Huruvida dom har myglat siffrorna enkom för att framställa tyska bilar i bra dager är en annan fråga, men Mercan som "vann" har väl tidigare i praktiska tester visat sig vara väldigt snål även i höga farter

Det är över 10 år sedan en elbilsägare sa till mig "En elbil drar MINST 2kW per mil, allt annat är lögn"
Det var på den tiden man redovisade siffror som var uppmätta i någon körcykel med en snitthastighet runt tretti (nu är snittet 47 i vanliga wltp) som "vad bilen drar"
Hejhej! Elbilsägare på kontinenten (= minst 130 på motorvägar) snittar 181 på 6000mil körda. Ja det går och den används året runt..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på hastighetsbegränsningarna i USA, amerikanska Tesla's pionjärarbete för elbil och inslag av bilkörning i filmen La La Land så har jag förståelse för WLTP "snitthastighet runt tretti".

WLTP fanns innan elbilarna och är ett sätt att jämföra bilar, inte att avspegla verkligheten.

Då är amerikanska EPA faktiskt närmare verkligheten.

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kewet som kördes i stan? Eller Renault Twizy?
VW e-up 2014 som kördes i princip samma sträcka som jag kör nu, skillnaden är möjligen att nuvarande bil används till mer än att komma till och från jobbet.
Som sämst kom jag precis under 10 mil på en laddning på gamla bilen med 18,7 kWh batteripack.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...