Min första elbil drog under 15 kWh per 100 km i snitt. Den nuvarande rör sig runt 25.
Kewet som kördes i stan? Eller Renault Twizy?
Min första elbil drog under 15 kWh per 100 km i snitt. Den nuvarande rör sig runt 25.
Hejhej! Elbilsägare på kontinenten (= minst 130 på motorvägar) snittar 181 på 6000mil körda. Ja det går och den används året runt..Vanliga WLTP är ju välkänt att det inte stämmer, så jag välkomnar nya tester, sen kanske inte den här testen heller stämmer, men den slår i alla fall hål på bubblan att man kan lita på dom siffror biltillverkarna uppger.
Huruvida dom har myglat siffrorna enkom för att framställa tyska bilar i bra dager är en annan fråga, men Mercan som "vann" har väl tidigare i praktiska tester visat sig vara väldigt snål även i höga farter
Det är över 10 år sedan en elbilsägare sa till mig "En elbil drar MINST 2kW per mil, allt annat är lögn"
Det var på den tiden man redovisade siffror som var uppmätta i någon körcykel med en snitthastighet runt tretti (nu är snittet 47 i vanliga wltp) som "vad bilen drar"
Med tanke på hastighetsbegränsningarna i USA, amerikanska Tesla's pionjärarbete för elbil och inslag av bilkörning i filmen La La Land så har jag förståelse för WLTP "snitthastighet runt tretti".
VW e-up 2014 som kördes i princip samma sträcka som jag kör nu, skillnaden är möjligen att nuvarande bil används till mer än att komma till och från jobbet.Kewet som kördes i stan? Eller Renault Twizy?
Vilken var den första och vilken är den nuvarande ?Min första elbil drog under 15 kWh per 100 km i snitt. Den nuvarande rör sig runt 25.
Det är sällan det går hålla sådana hastigheter idag i Tyskland Stau,Hejhej! Elbilsägare på kontinenten (= minst 130 på motorvägar) snittar 181 på 6000mil körda. Ja det går och den används året runt..
Den enda erfarenheten jag har av elbilar är att de drar f*n så mycket mer så snart tempen sjunker ner under +10 grader C.
Jag tankar en t.ex. en EX40 (238 hk) 2 gånger på sträckan Karlskrona-Sthlm. Enkel resa.
Den "ska" med blandad körning klara ca 47 mil.
Den första var en VW e-up och nuvarande en Polestar 2. Det skiljer 326 hk (ökning med knappt 400%),Vilken var den första och vilken är den nuvarande ?
Rätt intressant att förbrukningen varierar så mycket.
Men det kanske kostar hålla batteriet varmt och laddningsbart ?
Sist jag körde 120 mil i sträck så tankade jag innan jag åkte, och tog en paus efter 60 mil med mat och pisspaus, sedan körde jag resterande 60 mil. Är väl ungefär så mycket jag tycker är bekvämt att köra i sträck.![]()
Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.
Mvh
Som vanligt ligger mina favvo-elbilar EQS och Taycan i toppen. Tysk premium.Tyskar är ju specialister på bra Labbtest. Jag tänker på VW dieselavgastest i labbet.
Så jag är inte förvånad ADAC valt labbtest och att en tysk bil var bäst i ett tyskt labbtest !
Allt annat hade ju varit "tjänstefel".
ADACs räckvidds test är alltså ADACs tyska labbtest mot standard labbtestet enligt WLTP.
Det var lätt kopiera värdena i ADACtestet till Libre Office så jag gjorde en jämförelse mellan ADACs tyska labbtest och standard WLTP labbtestet.
En del bilar som jag märkt med RÖD FET har mycket högre värden på förbrukningen i kWh/100km i ADAC testet. Det vill säga mycket lägre förbrukning i WLTP-testet. Jag gissar dom bilarna är optimerade för WLTP testet.
Föga förvånande var två av tre bilar som hade minst minskning av räckvidden i ADACs labbtest jämfört med WLTP testet, Tyska, markerade med SVART FET stil. Alla associationer med SS-svart är helt oavsiktliga. Jag lovar !
View attachment 510044
ID Buzz är inte det optimala att köra långt o snabbt i.Jag har redan tröttnat på batteribil, det är allt annat än smidigt jämfört med diesel eller bensin. Den här ständiga jakten på laddare, i och ur med sladdar, mängder med småköp på mitt Eurocard som jag ska redovisa. Tror ID Buzzen hamnar tillbaka i poolen på jobbet faktiskt, så tar jag en annan bil. Så trött på att häcka på macken och ladda.
Som vanligt ligger mina favvo-elbilar EQS och Taycan i toppen. Tysk premium.
Även i4 brukar göra bra ifrån sig. Även BMW fokar på verklig kvalitet.
Från Österrike idagJag har redan tröttnat på batteribil, det är allt annat än smidigt jämfört med diesel eller bensin. Den här ständiga jakten på laddare, i och ur med sladdar, mängder med småköp på mitt Eurocard som jag ska redovisa. Tror ID Buzzen hamnar tillbaka i poolen på jobbet faktiskt, så tar jag en annan bil. Så trött på att häcka på macken och ladda.
Från Österrike idag
View attachment 510142
kurier.at
Minutenaktuelle Nachrichten aus Österreich und der Welt. kurier.at - die österreichische Nachrichten-Plattform im Internet.kurier.at
Precis, såg till min stora förvåning i ett "Miljötält" på Roskildefestivalen i börja av 1990-talet att det var bättre åka bensinbil i Danmark än kolkraftverkseldrivna Danska tåg.Jag såg någon liknande från tyskland, jag tror inte siffrorna var riktigt lika dåliga där.
Men dom betalar ju dyrt för brunkols-el, så det kan väl vara skitsamma då.
Tydligen var det bara statliga subventioner och skattelättnader som lockade, på egna ben är inte elbilar lika attraktiva...
Lite som dom som säljer gaskonverterade pickups här i stan, det enda dom annonserar är "1995kr" det är inte månadskostnaden, den har dom inte skrivit ut, det är årsskatten........
Det är det som lockar.
Kör sällan snabbt eller långt. Max motorvägshastighet och sällan längre än 70 mil, oftast betydligt kortare. Känns som det kvittar faktiskt. Hade det varit min privatbil hade den åkt ut direkt, men nu är det bara en tjänstebil. Gillar allt annat med den, inklusive drivlinan. Perfekt i en tjänsteskrinda.ID Buzz är inte det optimala att köra långt o snabbt i.
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |