Elbil eller inte?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Kruxet är väl att eftersom bromsarna används så slite pga regenereringen så ökar istället risken att oken kärvar ihop. I synnerhet bakre oken. Vilket då leder till att man måste byta ok, belägg och skivor med lite otur vilket kan bli dyrare än en vanlig service på en bensin eller dieselbil.
Men ser du till att motionera bromsarna emellanåt så bör ditt påstående vara sant ja.
Detta är en av anledningarna till att VW-koncernen valde trumbromsar bak.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Kruxet är väl att eftersom bromsarna används så slite pga regenereringen så ökar istället risken att oken kärvar ihop. I synnerhet bakre oken. Vilket då leder till att man måste byta ok, belägg och skivor med lite otur vilket kan bli dyrare än en vanlig service på en bensin eller dieselbil.
Men ser du till att motionera bromsarna emellanåt så bör ditt påstående vara sant ja.
Ja. det är en risk. Men väldigt liten skulle jag säga, om du köper en ny bil och inte har den mer än 3 år.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Faktiskt ganska otänkbart att gå tillbaka till förbränningsmotor eller ännu värre någon form av hybrid (sämsta av två världar...?).
Jag som (fegt nog) varit lite fundersam omkring en hybrid då jag sällan kör mer än 10 mil.
Var det så illa alltså?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag som (fegt nog) varit lite fundersam omkring en hybrid då jag sällan kör mer än 10 mil.
Var det så illa alltså?
Du är ju verkligen i målgruppen för en elbil då.

Betala för bensin/diesel suger, det är nog alla överens om.
En hybrid kan ju absolut göra ovanstående till ett mindre problem men om du inte bor nära jobb eller köper en sjukt vass (och dyr, bara köp en ren el istället då) så kommer du bränna mer (vinter) eller mindre (sommar) bensin ändå.
Betalar fortfarande service som för en vanlig bil även om motorn bara går typ 10-30% av tiden.
Orka plugga in skiten på laddning dagligen, jag laddar min elbil en gång i veckan och då täcker det eventuella utflykter på helgen med.
Det är tydligen sjukt viktigt att ha tillgång till sin bensinmotor när man MAX 1-2 gånger om året ska köra en lite längre sträcka.
En sträcka som i slutändan blir mycket dyrare bara för att det är helt otänkbart att ta det lugnt i 15-20 min och ladda istället för att tanka och köra vidare direkt.
Alla mina kollegor som kör hybrider är sjukt nöjda nu när värmen börjar titta fram för då kommer man ju längre på en laddning och sparar mer pengar, inte en jävel som har fattat att man kan spara dom pengarna alltid om man har 70kwh batteri istället för 7kwh...

En hybrid är nog sämst på typ alla punkter även om det väl finns särskilda fall där det kan vara vettigt.
Var ganska förmånligt för både företag och privatpersoner att skaffa för några år sen men så är det ju inte idag tyvärr, annars hade jag beställt en Ford Ranger phev istället.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Laddhybrid är märkligt. Men vanlig utan sladd är genialt. Kör en Toyota eller Lexus med mildhybrid så förstår du. Vår RAV4 drar betydligt mindre än vår gamla Avensis trots över 100 hk mer och tyngre bil.

Jag tycker tvärtom mot dig Knoddas, hybrid är bäst på alla punkter!

Servicekostnader är skitsamma med leasing.

Har för övrigt lämnat tillbaka ID Buzzen, vill inte mer. Över 40 småkvitton på en månad på mitt Eurocard att redovisa. Appar och jaga laddställen, nä tack. Så skönt att vara tillbaka i vanlig bil i tjänsten igen! Drygt 900 mil körde jag med ID Buzzen, skön att köra och så, men kass räckvidd och tar allt för lång tid att ladda stup i kvarten. Och alla dessa jävla småduttsummor!!!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Laddhybrid är märkligt. Men vanlig utan sladd är genialt. Kör en Toyota eller Lexus med mildhybrid så förstår du. Vår RAV4 drar betydligt mindre än vår gamla Avensis trots över 100 hk mer och tyngre bil.

Jag tycker tvärtom mot dig Knoddas, hybrid är bäst på alla punkter!

Servicekostnader är skitsamma med leasing.

Har för övrigt lämnat tillbaka ID Buzzen, vill inte mer. Över 40 småkvitton på en månad på mitt Eurocard att redovisa. Appar och jaga laddställen, nä tack. Så skönt att vara tillbaka i vanlig bil i tjänsten igen! Drygt 900 mil körde jag med ID Buzzen, skön att köra och så, men kass räckvidd och tar allt för lång tid att ladda stup i kvarten. Och alla dessa jävla småduttsummor!!!

Småduttsummor? Du vill förstås ha rejäla bensin/dieselsummor på femtonhundra eller så någon gång i veckan. Vi är alla olika. :va

Du har helt enkelt råkat ut för en kass tillämpning.

Men jag håller med om att en vanlig hybrid typ Toyota utan sladd är smart. 30-40% av bränsleförbrukningen över tid är borta utan större krav på motprestationer.

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Att vi har en laddhybrid (Opel Grandland) i hushållet är för att den några veckor om året är på en plats där elnätet är för klent för att ladda en elbil. Fram till nyligen var det 5 mil till närmsta snabbladdplats därifrån.
Den har snittat strax under 0,4 liter/mil på de 6000 mil vi kört med den. På vintern kommer man 30 km på el och på sommaren runt 45. Hade den bytts ut idag hade jag nog köpt en Enyaq eller ID4.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Småduttsummor? Du vill förstås ha rejäla bensin/dieselsummor på femtonhundra eller så någon gång i veckan. Vi är alla olika. :va

Du har helt enkelt råkat ut för en kass tillämpning.

Men jag håller med om att en vanlig hybrid typ Toyota utan sladd är smart. 30-40% av bränsleförbrukningen över tid är borta utan större krav på motprestationer.

Mvh
Berätta gärna hur man löser betalning av el när man är ute och kör så att allt kommer samlat exvis en gång i månaden.

Jag bryr mig inte så mycket om vad drivmedel kostar, jag har inget hållbart alternativ till bilen i tjänsten. Noterar dock att ladda elbil kostar ungefär samma som diesel per mil, så det finns inte så mycket pengar att spara ändå. Men det kan jag acceptera, det som är dåligt är räckvidd, laddningstid och alla dessa kvitton.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi är inne på vår andra laddhybrid.
95% av körningen hemmikring sker på el.
Vi har laddbox hemma.
När vi kör längre sträckor räcker full tank och full el 90 mil. Till sommarhuset, 32 mil brukar förbrukningen vara 0,35/mil när bilen själv får hantera vad den går på.
Att stanna och ladda är inte praktiskt idag då laddstationer finns nära hemmet och nära målet men där vi vill stanna och rasta hunden finns inga.
Men, vi tittar en ny bil nu, helst en 2023-2024 och då är elbil på listan igen.
Blev sugen på en Mercedes EQB men de får dålig kritik i tester.
Vill undvika kinesiskt och Tesla. Kvar är VW och varianter därav och Koreaner.
Risken är stor att det blir en laddhybrid igen, RAV4 klättrar på listan likaså Mercedes E-klass laddhybrid.
En försvårande del är att det måste vara en bil med plats för hundbur och gott om plats i övrigt, gärna mer än 5 platser.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja. det är en risk. Men väldigt liten skulle jag säga, om du köper en ny bil och inte har den mer än 3 år.
Det beror väl lite på vart man bor och kör och hur mycket också.
Bor man i de norra delarna av Sverige så saltar man generellt ganska lite så där kan man säkert klara sig. Eller generellt om man kör relativ tlite på saltade vägar.
Bor man i Stockholm (vilket 20% av Sveriges invånare gör) eller något annats storstadsområde i mellansverige och kör runt dagligen i den saltmodd som trafikverket och kommunerna tycker är en bra idé så kan dom mycket väl kärva ihop fortare än så om du har otur.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
.

Mvh
Är mycket tveksamt att det är fysiskt möjligt att regenerera så pass mycket energi oavsett körmönster. (För övrigt bör samma förutsättning gälla båda mild- och laddhybrid)

IMG_0745.jpeg

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Är mycket tveksamt att det är fysiskt möjligt att regenerera så pass mycket energi oavsett körmönster. (För övrigt bör samma förutsättning gälla båda mild- och laddhybrid)

View attachment 512991
Håller med. Jag noterar cirka en deciliter mindre bensin per mil på vår RAV4 jämfört med gamla Avensisbensinaren. Det är bra i min bok.

För oss som bara kör 1500 per år är inte drivmedel största kostnaden, utan leasing/köp/värdeminskning samt försäkring. Jag hittar ingen elbil som kostar ens i närheten av RAV4:an i samma storlek. Låga skatten på elbil äts upp av försäkringskostnaden. Plus att jag testat batteribil och det passar inte oss.

Mildhybrid passar oss så bra. Har nyligen beställt ny RAV4 till familjen att ersätta den gamla med.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hybrid borde spara mer relativt sett om man kör ryckigt än om man planerar sin körning.

Men sen är det klart att ibland måste man bromsa hur väl man än planerar och då är det trevligt att få en del av energin tillbaka i batterierna. Men om man som jag har en tendens att äga fordonen in 10 år eller mer så föredrar jag en drivlina, bensin eller el, över två drivlinor som i en hybrid. Har man fordonet på en treårig leasing med garanti under hela tiden så spelar det mindre roll, då kan man gå mer på driftskostnad per mil. Förutsatt att bilen inte BOR på verkstan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

View attachment 512991

Handlar inte om regenereringen utan om att använda el resp bensin när de är som effektivast. El skjuter på vid start och acceleration, regenererar en smula men framförallt kan bensinmotorn jobba optimalt och inte behöva stå på tomgång.

Särskilt i stadstrafik tjänar man mycket på det vilket är själva idén. Landsvägstrafik ger mindre skillnad.

Mvh

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...