Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte vad den kostar men en 50 KWh vivaro behöver ett laddstopp a 5 minuter när jag ställt in 100% fulladdat och 1% när jag är hemma.
Större chans att man kan snålköra den och slippa ladda men ändå på fel sida.
Med 75 kWh lär den förstås klara grannkommunen lätt.

Billigaste 40 KWh evito kostar just nu 150kkr, och billigaste 60 kWh 300kkr.

Du vill inte komma hem med 1% för då kommer du inte hem alls!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kalix kyrka - Tesla Blankenfelde Berlin

Tesla S LR 2021-, typ av laddare Teslas egna plus alla CCS. Få men långa laddstopp.

7f6367a153fd994185889bc1711ee7da.png



Mvh
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Snart dags att lämna tillbaka min EV6 och skaffa något nytt, blir förmånsbil via jobb så enbart helt elektriskt som är aktuellt.

Länge varit inne på en ny EV6 med fyrhjulsdrift men nya årsmodellen stack iväg i pris en del så tittat på en Polestar 2 istället, bra erbjudande på företagsleasing där nu...

Ni som kör PS2 idag, vilka tillägg tycker ni är absolut måste att ha?
Performance är säkert skitkul men det går bort, och jag gissar att den flyttar rätt bra på sig ändå även utan det paketet.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
På tal om EV6

Alla har olika behov och värderingar vid sina bilval.
Själv har jag under många år kört diesel (senast MB) och hade egentligen inte funderat så mycket på att byta, så mer av en slump kikade jag in hos handlaren och provkörde den nya uppdaterade EV6’an, samt en 2023 GT (den med 585 hk).
Jag föll för GT’n. I princip onödigt mycket hästar, men bättre det än för lite :)
Att den har något kortare räckvidd gör mig ingenting, kör sällan långa sträckor (finns annan bil i hushållet ifall det skulle behövas) laddar ca 1 ggr i veckan hemma när elen nästan är gratis.
Men det är inte anledningen till bilvalet, utan att den är otroligt tyst och komfortabel (adaptiva stötdämpare), men djävulskt snabb när man så vill.
Då jag inte byter bil så ofta, så känns 7-års garanti inte så dumt heller.

Så för mig är det en perfekt bil, men självklart passar den inte alla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
E-Vito med lilla 41 kWh-batteriet. Kalix-Kallax flygplats tur och retur. 17 min laddning på Kallax krävs för att komma hem igen.

ae48aab845b4e70d084dc658240cc3cc.png


Tänk ärende till Storheden. Parkera vid laddare, utför ärenden, åk hem laddad.


Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
E-Vito med lilla 41 kWh-batteriet. Kalix-Kallax flygplats tur och retur. 17 min laddning på Kallax krävs för att komma hem igen.

ae48aab845b4e70d084dc658240cc3cc.png


Tänk ärende till Storheden. Parkera vid laddare, utför ärenden, åk hem laddad.


Mvh

Visst det är ju ungefär samma resultat som jag fick, 12 minuter laddning.
Man kan resonera som du nu att man ändå är inne och handlar, eller nåt men större delen av vinsten med elbil försvinner ju om jag ska betala för snabbladdning plus att det faktiskt finns en stor bekvämlighet i att slippa ladda efter bara 45 min körning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är väl ungefär sådär jag kör med bränsledrivet och då blir väl tredje stoppet snarare 6-7 timmar med sömn och frukost.

Japp, det ”meckiga” är snarare att planera in så man kan ladda där man ändå behöver pausa.

Pga anledningar så kör jag regelbundet till söder om Alperna och nuförtiden då med elbil. Total restid är ganska precis densamma räknat typ Luleå-Milano men istället för att rasta på macken invid Autobahn så rastar man någon kilometer därifrån eller rentav äter frukost på hotellet invid laddatationen. Har kört sträckan ett tiotal gånger sedan så har lite att jämföra med. Enda gången jag köat för laddare var 10 min i Dorotea ifjol påsk… i Europa aldrig trots semestertider.


Mvh
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Visst det är ju ungefär samma resultat som jag fick, 12 minuter laddning.
Man kan resonera som du nu att man ändå är inne och handlar, eller nåt men större delen av vinsten med elbil försvinner ju om jag ska betala för snabbladdning plus att det faktiskt finns en stor bekvämlighet i att slippa ladda efter bara 45 min körning.

Ja kombinationen litet batteri och hög förbrukning suger…

Flera hantverkarfirmor i Tornedalen har köpt den där Maxus skåpbilen. https://maxus.se/modeller/e-deliver-3

Jag har frågat vad de tycker; de är mycket nöjda (var då iaf). 50 kWh och rätt låg förbrukning innebär att de kör i princip vart de vill i jobbet iaf, driftskostnaden försumbar då de laddar på jobbet under natten (dvs typ 40kr/dygnet).


Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja kombinationen litet batteri och hög förbrukning suger…

Flera hantverkarfirmor i Tornedalen har köpt den där Maxus skåpbilen. https://maxus.se/modeller/e-deliver-3

Jag har frågat vad de tycker; de är mycket nöjda (var då iaf). 50 kWh och rätt låg förbrukning innebär att de kör i princip vart de vill i jobbet iaf, driftskostnaden försumbar då de laddar på jobbet under natten (dvs typ 40kr/dygnet).


Mvh

Jag är lite för konservativ och skulle inte våga köpa en Maxus, MB känns som ett säkrare kort då.

Är man hantverkare och kör uteslutande till kunder inom sin egen kommun fungerar säkert även en 40kWh Vito. Men för mig skulle den nog bli bortvald vid allt för många resor och de gånger jag skulle välja dieseln istället så blir det ju ingen "amortering" på elbilen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sprinter med stora batteriet och utökad totalvikt på B kort (4250) kan nog säkert locka en del hantverkare, men då var det ju det där med priset...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är lite för konservativ och skulle inte våga köpa en Maxus, MB känns som ett säkrare kort då.

Är man hantverkare och kör uteslutande till kunder inom sin egen kommun fungerar säkert även en 40kWh Vito. Men för mig skulle den nog bli bortvald vid allt för många resor och de gånger jag skulle välja dieseln istället så blir det ju ingen "amortering" på elbilen.

Nu skall man ju säga att kommunen nästan är lika stor som hela Skåne och jag tror man har jobb i grannkommunerna också men som du säger så är det milen som ger återbetalningen med elbil.


Mvh
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…


Mvh
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är lite fånigt att det finns något kvar vid 0%. Noll är noll. I min första elbil försvann både värme och motoreffekt innan noll.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top