Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tesla måste vara den sämsta kinaskit som säljs i Sverige.

Trots datorkraft som en mindre serverhall kan dom inte få biljävlarna att slå på lyset.

Men man kan synka up 7 cybertrucks att blinka med lysena i takt, så någon funktion har dom ju tydligen

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Var det inte i denna tråd det stod att någon lade 90 minuter på att ladda för att åka mellan Stockholm och Malmö, låter det rimligt?
Ja hur driftsäkert det är att åka runt i fjällen med ett snabbt sinande batteri och -25° ute och ingen infrastruktur, det var så jag menade.
Det var jag. Eftersom jag endast kör batteribil som tjänstebil gör det mig inte så mycket, det är ju inte min egen tid ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
c3abf9a15f6d172b78c30191d39e9487.png

Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
c3abf9a15f6d172b78c30191d39e9487.png

Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.

Mvh

Jag vill ha färre raster men något längre när jag ska äta.

Nu vet jag inte i vilken riktning du kört härmed jag skulle säga 2 st 35-45min raster för att äta, och sedan en sovpaus strax efter Jönköping med frukost innan jag kör resten av sträckan så kan man äta lunch på färjan.

Får jag bara 20 min raster så kan jag hellre skippa rasterna helt och äta i bilen medans jag kör.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ställa in själv om man vill ha fler men längre eller färre men kortare. Default är nog snabbaste resan bara.

Abetterrouteplanner - där kan man laborera med olika bilar och olika förhållanden. OBS att den jobbar med faktiska inrapporterade data och den är mycket tillförlitlig.

Det kan då se ut såhär inställt på färre men längre:

19c1b2489b0a5c9ce6c8b5c1fb3d6f72.png

Inte säkert att man ens hinner bajsa ändå.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ställa in själv om man vill ha fler men längre eller färre men kortare. Default är nog snabbaste resan bara.

Abetterrouteplanner - där kan man laborera med olika bilar och olika förhållanden. OBS att den jobbar med faktiska inrapporterade data och den är mycket tillförlitlig.

Mvh

Kan du öka de två första till ca 40min så att det blir ungefär som jag beskrev det? Bara två raster före Jönköping?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kan du öka de två första till ca 40min så att det blir ungefär som jag beskrev det? Bara två raster före Jönköping?

In och laborera!

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

In och laborera!

Mvh

Det gick ju inte så bra, jag valde en Tesla S och ställde in på få men långa stopp.
Den tyckte jag skulle köra igenom Norge.

:rofl Man måste nog ha rätt elbil eller nåt...

Tesla.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man inte hinner bajsa på 20-40 minuter så är man nog väldigt bajsnödig, vilket förvisso skulle förklara mycket..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Mvh
Alla gröna prickar på kartan. Är det laddstationer?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Mvh
Som du säkert minns har jag om att vi har bott i södra Frankrike fem år och åkte mycket upp och ner mellan våra boenden. Jag och hustrun hade mestadels kortastopp för att antingen gå på toaletten eller byta förare. Vi hade mat och dricka med oss i bilen så vi kunde stanna och äta på de vackra ställena och inte längs bensinmackar där andra stressade resenärer trängdes. I vår familj äter vi inte skräpmat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den var rätt bra den där länken ändå för nu kunde jag simulera mina funderingar på att köpa en Evito.

Den med lilla 40kWh batteriet skulle jag tvingas stanna och ladda 10 gånger innan jag fått hem den från Stockholm. Det är väl inte kul men som en engångsföreteelse kunde det vara acceptabelt.

Lite tristare är att jag behöver ladda 13 minuter för att kunna köra till grannkommunen T&R om jag sätter 100% fulladdat batteri när jag åker hemifrån och 1% när jag kommer hem.

Jag undrar ifall jag ställer farthållaren på 80-90 km/h så kanske jag kunde få ner förbrukningen så att jag slipper ladda.

Den med 60kWh blir nog ett avsevärt bättre alternativ men den kosta och andra sidan dubbelt så mycket.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Den var rätt bra den där länken ändå för nu kunde jag simulera mina funderingar på att köpa en Evito.

Den med lilla 40kWh batteriet skulle jag tvingas stanna och ladda 10 gånger innan jag fått hem den från Stockholm. Det är väl inte kul men som en engångsföreteelse kunde det vara acceptabelt.

Lite tristare är att jag behöver ladda 13 minuter för att kunna köra till grannkommunen T&R om jag sätter 100% fulladdat batteri när jag åker hemifrån och 1% när jag kommer hem.

Jag undrar ifall jag ställer farthållaren på 80-90 km/h så kanske jag kunde få ner förbrukningen så att jag slipper ladda.

Den med 60kWh blir nog ett avsevärt bättre alternativ men den kosta och andra sidan dubbelt så mycket.
Hur är vivaro-e om du jämför siffrorna? & givetvis priset

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur är vivaro-e om du jämför siffrorna? & givetvis priset

Vet inte vad den kostar men en 50 KWh vivaro behöver ett laddstopp a 5 minuter när jag ställt in 100% fulladdat och 1% när jag är hemma.
Större chans att man kan snålköra den och slippa ladda men ändå på fel sida.
Med 75 kWh lär den förstås klara grannkommunen lätt.

Billigaste 40 KWh evito kostar just nu 150kkr, och billigaste 60 kWh 300kkr.

Ser att billigaste Vivaro med ospecat batteri kostar 340kkr, den har och andra sidan ca 20hk mer vilket är trevligt.
Man får ha tungan i rätt mun när man köper också för det finns de som bara lastar 700kg och 900kg.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ställa in i inställningar vilka laddnätverk man vill föredra/undvika, kolla så det inte är låst till något eller utelämnar något per default.

Mvh

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...