Elbil eller inte?

Tesla måste vara den sämsta kinaskit som säljs i Sverige.

Trots datorkraft som en mindre serverhall kan dom inte få biljävlarna att slå på lyset.

Men man kan synka up 7 cybertrucks att blinka med lysena i takt, så någon funktion har dom ju tydligen
 
Var det inte i denna tråd det stod att någon lade 90 minuter på att ladda för att åka mellan Stockholm och Malmö, låter det rimligt?
Ja hur driftsäkert det är att åka runt i fjällen med ett snabbt sinande batteri och -25° ute och ingen infrastruktur, det var så jag menade.
Det var jag. Eftersom jag endast kör batteribil som tjänstebil gör det mig inte så mycket, det är ju inte min egen tid ändå.
 
c3abf9a15f6d172b78c30191d39e9487.png


Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.


Mvh
 
c3abf9a15f6d172b78c30191d39e9487.png


Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.


Mvh
Om du gör det en vanlig vinterdag med minus 20 hela vägen då?

Med lyset på....
 
c3abf9a15f6d172b78c30191d39e9487.png


Om jag kör Luleå-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag så ser laddtiderna ut sådär. Hand upp den som anser sig behöva färre och kortare raster på 190 mil.


Mvh

Jag vill ha färre raster men något längre när jag ska äta.

Nu vet jag inte i vilken riktning du kört härmed jag skulle säga 2 st 35-45min raster för att äta, och sedan en sovpaus strax efter Jönköping med frukost innan jag kör resten av sträckan så kan man äta lunch på färjan.

Får jag bara 20 min raster så kan jag hellre skippa rasterna helt och äta i bilen medans jag kör.
 
Man kan ställa in själv om man vill ha fler men längre eller färre men kortare. Default är nog snabbaste resan bara.

Abetterrouteplanner - där kan man laborera med olika bilar och olika förhållanden. OBS att den jobbar med faktiska inrapporterade data och den är mycket tillförlitlig.

Det kan då se ut såhär inställt på färre men längre:

19c1b2489b0a5c9ce6c8b5c1fb3d6f72.png


Inte säkert att man ens hinner bajsa ändå.


Mvh
 
Man kan ställa in själv om man vill ha fler men längre eller färre men kortare. Default är nog snabbaste resan bara.

Abetterrouteplanner - där kan man laborera med olika bilar och olika förhållanden. OBS att den jobbar med faktiska inrapporterade data och den är mycket tillförlitlig.

Det kan då se ut såhär inställt på färre men längre:

19c1b2489b0a5c9ce6c8b5c1fb3d6f72.png


Inte säkert att man ens hinner bajsa ändå.


Mvh

Kan du öka de två första till ca 40min så att det blir ungefär som jag beskrev det? Bara två raster före Jönköping?
 
Kan du öka de två första till ca 40min så att det blir ungefär som jag beskrev det? Bara två raster före Jönköping?


In och laborera!


Mvh
 

In och laborera!


Mvh


Det gick ju inte så bra, jag valde en Tesla S och ställde in på få men långa stopp.
Den tyckte jag skulle köra igenom Norge.

:rofl Man måste nog ha rätt elbil eller nåt...


Tesla.png
 
Om man inte hinner bajsa på 20-40 minuter så är man nog väldigt bajsnödig, vilket förvisso skulle förklara mycket..
 
Man kan ställa in själv om man vill ha fler men längre eller färre men kortare. Default är nog snabbaste resan bara.

Abetterrouteplanner - där kan man laborera med olika bilar och olika förhållanden. OBS att den jobbar med faktiska inrapporterade data och den är mycket tillförlitlig.

Det kan då se ut såhär inställt på färre men längre:

19c1b2489b0a5c9ce6c8b5c1fb3d6f72.png


Inte säkert att man ens hinner bajsa ändå.


Mvh
Alla gröna prickar på kartan. Är det laddstationer?
 
Man kan ställa in själv om man vill ha fler men längre eller färre men kortare. Default är nog snabbaste resan bara.

Abetterrouteplanner - där kan man laborera med olika bilar och olika förhållanden. OBS att den jobbar med faktiska inrapporterade data och den är mycket tillförlitlig.

Det kan då se ut såhär inställt på färre men längre:

19c1b2489b0a5c9ce6c8b5c1fb3d6f72.png


Inte säkert att man ens hinner bajsa ändå.


Mvh
Som du säkert minns har jag om att vi har bott i södra Frankrike fem år och åkte mycket upp och ner mellan våra boenden. Jag och hustrun hade mestadels kortastopp för att antingen gå på toaletten eller byta förare. Vi hade mat och dricka med oss i bilen så vi kunde stanna och äta på de vackra ställena och inte längs bensinmackar där andra stressade resenärer trängdes. I vår familj äter vi inte skräpmat.
 
Den var rätt bra den där länken ändå för nu kunde jag simulera mina funderingar på att köpa en Evito.


Den med lilla 40kWh batteriet skulle jag tvingas stanna och ladda 10 gånger innan jag fått hem den från Stockholm. Det är väl inte kul men som en engångsföreteelse kunde det vara acceptabelt.

Lite tristare är att jag behöver ladda 13 minuter för att kunna köra till grannkommunen T&R om jag sätter 100% fulladdat batteri när jag åker hemifrån och 1% när jag kommer hem.

Jag undrar ifall jag ställer farthållaren på 80-90 km/h så kanske jag kunde få ner förbrukningen så att jag slipper ladda.

Den med 60kWh blir nog ett avsevärt bättre alternativ men den kosta och andra sidan dubbelt så mycket.
 
Den var rätt bra den där länken ändå för nu kunde jag simulera mina funderingar på att köpa en Evito.


Den med lilla 40kWh batteriet skulle jag tvingas stanna och ladda 10 gånger innan jag fått hem den från Stockholm. Det är väl inte kul men som en engångsföreteelse kunde det vara acceptabelt.

Lite tristare är att jag behöver ladda 13 minuter för att kunna köra till grannkommunen T&R om jag sätter 100% fulladdat batteri när jag åker hemifrån och 1% när jag kommer hem.

Jag undrar ifall jag ställer farthållaren på 80-90 km/h så kanske jag kunde få ner förbrukningen så att jag slipper ladda.

Den med 60kWh blir nog ett avsevärt bättre alternativ men den kosta och andra sidan dubbelt så mycket.
Hur är vivaro-e om du jämför siffrorna? & givetvis priset
 
Hur är vivaro-e om du jämför siffrorna? & givetvis priset

Vet inte vad den kostar men en 50 KWh vivaro behöver ett laddstopp a 5 minuter när jag ställt in 100% fulladdat och 1% när jag är hemma.
Större chans att man kan snålköra den och slippa ladda men ändå på fel sida.
Med 75 kWh lär den förstås klara grannkommunen lätt.

Billigaste 40 KWh evito kostar just nu 150kkr, och billigaste 60 kWh 300kkr.

Ser att billigaste Vivaro med ospecat batteri kostar 340kkr, den har och andra sidan ca 20hk mer vilket är trevligt.
Man får ha tungan i rätt mun när man köper också för det finns de som bara lastar 700kg och 900kg.
 
Man kan ställa in i inställningar vilka laddnätverk man vill föredra/undvika, kolla så det inte är låst till något eller utelämnar något per default.


Mvh
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top