Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Annars är det ju bara att välja Porsche Taycan och pynta upp. Om du tycker den är snygg alltså. Jag har svårt att se vilka elbilar som ser bra ut idag. Tesla S? Audi etron? Nån kinasläde?
Ont om snygga elbilar.
Taycan skitsnygg. i5 är helt ok. Polestar 2 njaee men funkar om man sänker den. (gillar inte den förhöjda SUV-stance). Kommande BMW och MB ser lovande ut!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ont om snygga elbilar.
Taycan skitsnygg. i5 är helt ok. Polestar 2 njaee men funkar om man sänker den. (gillar inte den förhöjda SUV-stance). Kommande BMW och MB ser lovande ut!

Ena syrran har en i4M50. Den tycker jag är snygg. Trevlig på vägen, snabb, laddar anständigt och hyfsad räckvidd.

Trång och dåligt utnyttjad är väl baksidorna men om sådant är underordnat utseendet så är det ju ett val man gör.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det skiljer på kvalitet i glaset !
Kvalitetsglas har inte problem med värmeinstrålning eller kallras.

Enda gången man tänker på det i Teslan är om det är kallare än -30 och det är ju i ärlighetens namn inte jätteofta. Det är mer en mental grej. Även om solen ligger rätt på så blir det inte extremt varmt heller. Är den plötsligt inte designad i Kalifornien menar någon? :)

Mvh

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hade noll problem med den bilen. 😊

Webasto tillverkade taket till min bil, och de tillverkar väl de flesta på marknaden. 😊
Klart du hade, jag har rätt, du visste bara inte b...
:7peta
Närå, så ska vi väl inte börja dagen jag missa starten på :sleep:

Dags att göra slag i saken, åka och försöka reparera svärödlans j.. golvlampa jag lovat kika på lagom många veckor vid det här laget. Ja jag ska vara jätte-för-siktig med el Och sådant, lovart.
På tal om helt annat, någon som har koll på om/vilka öffnenhours Fonus nere på torget har? Behöver fråga en grej utan att blanda in an.. :glömdet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Panoramaglastak är ju asnajs! Upplevde aldrig problem med det i min Tiguan? Var precis samma värme i den som alla andra bilar?
En Tiguan har överskott av värmeenergi att fördela, men en elbil har ett batteri som man måste dra all extra förbrukning ifrån. Precis som att man inte är betjänt av att ha en stor frontarea så förlorar man på alla läckage av värme.
1000010276.jpg
Oavsett tillverkare så är en glasyta sämre än ett riktigt tak.

Jag har för övrigt inte skrivit någonting om Tesla angående detta senaste tiden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
På mitt glastak ligger då is hela vintern om jag inte tokkör värmen maximalt nån timme. Brukar ställa bilen i varmgarage för att bli av med den…

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Denna är inte ny men intressant.
Freddan gillar faktiskt Tesla och inte bara för att han lever på att laga dom. Han kör själv de nyare modellerna.
Jag hatar inte elbilar. Det är inget för mig. Min bil går 300 mil per år.

Jag gillar felsökning, även på elbilar. Har sett massor av Freddans klipp.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En Tiguan har överskott av värmeenergi att fördela, men en elbil har ett batteri som man måste dra all extra förbrukning ifrån. Precis som att man inte är betjänt av att ha en stor frontarea så förlorar man på alla läckage av värme.
View attachment 509344
Oavsett tillverkare så är en glasyta sämre än ett riktigt tak.

Jag har för övrigt inte skrivit någonting om Tesla angående detta senaste tiden.
Påminn mig igen om vad som är bättre med batteribil? 🤣

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Bra, räcker budgeten till EQE eller i5 vore det mina val. A6 den nya elbilen har jag inte rattat men har inte alltför stora förväntningar givet etron 6 (nya elSUV'en)
En EQE med fyrhjulsdrift går på ~130kkr mer än en PS2 dual motor nu när den ligger på kampanj så den går bort redan där.
Har svårt och se vad den skulle göra bättre som motiverar den prisskillnaden, men jag har inte provkört en så jag lyssnar gärna :)

i5 ser ut att vara ännu dyrare så går tyvärr också bort, hade varit trevligt med en kombi annars.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Denna är inte ny men intressant.
Freddan gillar faktiskt Tesla och inte bara för att han lever på att laga dom. Han kör själv de nyare modellerna.
Jag hatar inte elbilar. Det är inget för mig. Min bil går 300 mil per år.

Jag gillar felsökning, även på elbilar. Har sett massor av Freddans klipp.

Han har jag träffat å följt i nästan 3 år. Långt innan jag köpte min. Han gillar ju amerikanska bilar åxå som jag

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ena syrran har en i4M50. Den tycker jag är snygg. Trevlig på vägen, snabb, laddar anständigt och hyfsad räckvidd.

Trång och dåligt utnyttjad är väl baksidorna men om sådant är underordnat utseendet så är det ju ett val man gör.

Mvh
Ja i4 är en rasande bra elbil, som ör en BRA BIL. Många tillverkare av elbilar har glömt att det är viktigt

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Enda gången man tänker på det i Teslan är om det är kallare än -30 och det är ju i ärlighetens namn inte jätteofta. Det är mer en mental grej. Även om solen ligger rätt på så blir det inte extremt varmt heller. Är den plötsligt inte designad i Kalifornien menar någon? :)

Mvh
Ja jag älskar värme!
Kör nedcabbat mest hela tiden. Och har ingen keps eller hatt!!
Har jag aldrig på mig oavsett situation.
Mössa på vintern dock

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Räckvidd och driftsäkerhet? Hur många timmar extra på en lång resa måste man lägga på att ladda?

Det är väl komponenter att ta med i ekvationen?
Driftsäkerhet? Det har jag aldrig haft problem med på elbilar.
Det måste vara en jäkligt lång resa om man ägnar timmar åt att ladda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Driftsäkerhet? Det har jag aldrig haft problem med på elbilar.
Det måste vara en jäkligt lång resa om man ägnar timmar åt att ladda.
Var det inte i denna tråd det stod att någon lade 90 minuter på att ladda för att åka mellan Stockholm och Malmö, låter det rimligt?
Ja hur driftsäkert det är att åka runt i fjällen med ett snabbt sinande batteri och -25° ute och ingen infrastruktur, det var så jag menade.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO