Elbil eller inte?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Teoretiskt.

Hur ofta och hur länge ser man faktiskt 250 på mätaren?

Dessutom måste du ju slarva med torkningen om det laddar för fort
Ingen aning, har alltid laddat eller ens kört en Tesla.

Har alltid kommit upp i 230kw med min EV6 när jag stått själv på en station, vilket ju blivit mer och mer ovanligt under mina snart 3 år med elbil.

Tricket är att ha lite koll på hur andra märken och modeller laddar så man strategiskt kan ställa sig vid någon som maxar på 100-150kw och lämnar resterande kapacitet till en själv.

Brukar undvika att skita under laddning, föredrar att trycka mosbricka eller kebab och det brukar man hinna med lagom tills laddningen är klar

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tidsskillnaden är marginell även om Teslan får 250 och du bara får 200.

Hur mycker brukar du ladda i? Mellan 10 och 90% av batteriets storlek som är?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tidsskillnaden är marginell även om Teslan får 250 och du bara får 200.
Den blir lite större om man betänker hur mycket mer Polestaren verkar förbruka. Uppgiven WLTPförbrkning ligger kring 1.9kWh/mil för Polestart jämfört med 1.2kWh/mil för Teslan. Är vi snälla och tar hänsyn till att Norska testet gav med slask kring nollan 5.2% lägre räckvidd för Polestar (förvisso en annan modell men det borde vara likartat) och 24.5% lägre för Teslan så får vi "verklig" förbrukning kring 2kWh/mil för Polestar och 1.5kWh/mil för Teslan, dvs 250kW ger 250/1.5=167 mil i timmen för Teslan och 200/2.0=100 mil i timmen för Polestaren vilket är en hyggligt stor skillnad. Ja det är peak, i verkligheten går det långsammare men ungefär lika för båda.

Och för jämförelsen så kan det vara värt att nämna att Tesla med LFP batteri, dvs de RWD som inte är long range, har max 170kW laddning så då blir det mer dött lopp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
167 mil i timmen för Teslan och 200/2.0=100 mil i timmen för Polestaren vilket är en hyggligt stor skillnad.

Ja, fast du laddar inte i timmar

Polestar säger en halvtimme från 10 till 80% och tesla hävdar 25 minuter , det är en enorm skillnad på 5 minuter, några gånger om året

Krydda på moset gör lika stor skillnad i tid
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Ja VW var helrätt på det då de släppte e-Up, men tappade det sedan med sina ID.3/4 som är allt annat än moderna, tex med mjukvara under all kritik.
Självmål.
Exakt vad är problemet upplever du med deras mjukvara. Haft elbil från VW koncernen över 3 år och inte haft problem sen versionen passerade 3.1.

Vore intressant att höra vilka problem du upplever.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja, fast du laddar inte i timmar

Polestar säger en halvtimme från 10 till 80% och tesla hävdar 25 minuter , det är en enorm skillnad på 5 minuter, några gånger om året
Fast Teslan har då 25 minuter till 80% av 702km WLTP, dvs 562km WLTP. Eller 451 km (-24,5%) verklig i norsk slöslask. Dvs 18 snöslaskkm/min.

Polestaren har på 30 minuter 80% av 481km WLTP, dvs 384km WLTP. Eller 366 km (-5,4%) verklig norsk snöslask. 12 snöslaskkm/min. Behövde du till äventyrs bara köra just 366km så hade det räckt att ladda Teslan i 20 minuter. Fast hade du startat fulladdat från samma punkt hade Teslan kommit in med mer laddning och därför behövt ladda ännu kortare för att nå samma punkt som Polestarten behövde laddas upp till 80% för att nå.

Jo det är fortfarande viss skillnad.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fast Teslan har då 25 minuter till 80% av 702km WLTP, dvs 562km WLTP. Eller 451 km (-24,5%) verklig i norsk slöslask. Dvs 18 snöslaskkm/min.

Polestaren har på 30 minuter 80% av 481km WLTP, dvs 384km WLTP. Eller 366 km (-5,4%) verklig norsk snöslask. 12 snöslaskkm/min. Behövde du till äventyrs bara köra just 366km så hade det räckt att ladda Teslan i 20 minuter. Fast hade du startat fulladdat från samma punkt hade Teslan kommit in med mer laddning och därför behövt ladda ännu kortare för att nå samma punkt som Polestarten behövde laddas upp till 80% för att nå.

Jo det är fortfarande viss skillnad.
Var hittade du 481km för Polestar?

596km för dual motor och 659km för single motor är vad Polestar själva skriver för 2an, long range versionerna.

Det är oavsett vad en obetydlig skillnad för någon som kör längre sträckor 3-4 gånger om året.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har vänner som kör Polestar, en familj är inne på sin andra leasing, nu bakhjulsdriven då awd drog iväg i pris. De är nöjda, även om bilen är ganska trång. Fin att köra (jag har provkört) och absolut ingen dålig bil om man nu inte behöver utrymmena. Numer laddar den ganska snabbt också.


Mvh
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Var hittade du 481km för Polestar?

596km för dual motor och 659km för single motor är vad Polestar själva skriver för 2an, long range versionerna.

Det är oavsett vad en obetydlig skillnad för någon som kör längre sträckor 3-4 gånger om året.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
Sorry, wikipedia måst ha haft gamla siffror. Jämförde dual motor då det är en awd Tesla som jag jämförde mot. Det jämnar såklart ut siffrorna men är fortfarande en större fördel till Teslan.

Jag har absolut inget emot Polestar, var en av tre som jag valde mellan och föll bort främst på pris och att Teslan på den tiden hade en rejäl fördel av laddinfrastruktur och verklig laddhastighet i tester, de två senare fördelarna har de till stor del tappat idag. Men jag blir irriterad när folk bara jämför laddhastighet i kW utan att ta hänsyn till förbrukning, eller tid ladda 10-80% utan att ta hänsyn hur långt man kommer på dessa 80%.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
ID Buzz som jag kör laddar oftast ca 180kw i starten, för att efter ett tag gå ner i ca 100kw som den håller nästan helt till 100%.

Körde hem från Stockholm till Malmö igår, blev tre laddstopp, jag startade med 96% laddning. Det tar ungefär en till en och en halv timme längre att köra den sträckan med Buzzen jämfört med diesel som jag kört innan i tjänsten, pauser inräknade.

Jag laddar oftast till 90-100% på långresa (alltid 100% på jobbet) då Buzzen behöver all räckvidd den kan få, och det ger mig lite fler alternativ för att kunna minska på stoppen, för de är såklart riktiga tidstjuvar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Snart dags att lämna tillbaka min EV6 och skaffa något nytt, blir förmånsbil via jobb så enbart helt elektriskt som är aktuellt.

Länge varit inne på en ny EV6 med fyrhjulsdrift men nya årsmodellen stack iväg i pris en del så tittat på en Polestar 2 istället, bra erbjudande på företagsleasing där nu...

Ni som kör PS2 idag, vilka tillägg tycker ni är absolut måste att ha?
Performance är säkert skitkul men det går bort, och jag gissar att den flyttar rätt bra på sig ändå även utan det paketet.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
Pilotpaketet var ett måste för mig och också det enda jag har. Climate hade jag gärna haft men sport och plus saknar jag inte.

Jag hade däremot gärna tagit performance-programvaran utan stötigare fjädring och större fälgar. Chassit är lagom sportigt för att leka men ändå hantera 7000 mil/år bekvämt och effekt får man aldrig tillräckligt av.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varje gång det är frost kan jag se räckvidden försvinna genom glastaket. Fy satan vilken korkad idé att ha glas upptill.
Ja just det. Helt jävla onödigt men gick inte att beställa utan. Vet att folk köper insatser för att hindra värmen för att åka ut den vägen på vintern. Eller komma in på sommaren. Men fortfarande lika dyrt att laga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varje gång det är frost kan jag se räckvidden försvinna genom glastaket. Fy satan vilken korkad idé att ha glas upptill.
Det har jag sagt hela tiden, och vissa modeller går som sagt inte att få utan.

Jag hade en bekant som hade en Ford Fiesta någon specialmodell med glastaklucka.
Lyckligtvis passade plåtluckan att flytta över från en krockad fiesta.

Annars brukar det funka att skära ut en plugg av frigolit och klä med tyg, det blir lätt nog att sitta kvar av enbart friktion
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Another one bites the dust....


Varför inte tillverka.... Bilar?

Traditionella biltillverkare som tillverkar skåpbilar/minibussar med eldrift säljer så det knakar.
Men dom har ju inte framrutor som täcker halva taket och halva fronten, inbyggd AI och stolar med analmassage...
Dom ser ut som dom ICE varianter som har sålt bra i alla tider, med en slätare front....
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top