Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det norska testet var väl tydligt, dock så dras väldigt många olika slutsatser av testet.

En slutsats är att Polestar avviker relativt lite från WLPT.

En annan slutsats är att Polestar 3 med 111 kWh batteri har ungefär samma räckvidd som Tesla 3 LR som har 75 kWh batteri.

Dvs Polestar är en otroligt mycket ineffektivare bil.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det norska testet var väl tydligt, dock så dras väldigt många olika slutsatser av testet.

En annan slutsats är att Polestar 3 med 111 kWh batteri har ungefär samma räckvidd som Tesla 3 LR som har 75 kWh batteri.

Mvh

Polestar kanske konstant levererar över WLTP på sommarföre?
DVS dom har inte lovar för mycket till att börja med.

Nu ska ju tilläggas att det här vintertestet kördes i blidväder och blixthalka så siffrorna skulle kunnat vara mycket värre också... För alla bilar i testet.
Kanske hade då Polestar avvik 10-15% från uppgiven räckvidd, men Teslan inte avvikit så mycket mer än dom 25% som redan det här snälla testfallet visar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag diskuterade problemen i tysk bilindustri idag med en tysk ingenjör. Han menade att det finns två stora problem.
Ett är att Volkswagen borde göra skäl för sitt namn och tillverka bilar som vanligt folk har råd med.
Det andra var att folk köper billiga kinesiska elbilar som Polestar och inte tänker på lokala företag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag diskuterade problemen i tysk bilindustri idag med en tysk ingenjör. Han menade att det finns två stora problem.
Ett är att Volkswagen borde göra skäl för sitt namn och tillverka bilar som vanligt folk har råd med.
Det andra var att folk köper billiga kinesiska elbilar som Polestar och inte tänker på lokala företag.

Ja, men grundfelet är ju att sälja ut industri till kineserna, sen får vi ju finna oss i att köpa skit med "svenska" namn som är tillverkat i kina, till exempel Polestar och Volvo

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Polish-20250117-080135109.jpg

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?

Man kör ju inte bil utan värme

Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
Märkligt att räkna bort det. Det ska ju hända oavsett om du kör eller inte, den energin som behövs att värma kupén i en batteribil är ju inte en gratis restprodukt som annars bara hade blivit spillvärme som på en vanlig bil.

Majoriteten av Sveriges befolkning har inte laddstolpe hemma och har inte möjlighet att låta bilen stå inkopplad alltid på hemorten.

Det blir lite elbilsfanatiker över det hela. ”Det är så billigt att köra elbil” är ett annat. ”Det beror på hur man räknar”. Bilvärldens motsvarighet till resonemanget kring äcklig mat. ”Man måste ha de rätta tillbehören”. Hör jag den meningen vet jag att maten i grund och botten är äcklig. 🤣

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är Polestar billiga i Tyskland?
Jag valde Polestar framför VW eftersom VWs alternativ kändes omoderna, tråkiga, mindre premium och har sämre prestanda. Och eftersom skillnaden i förmånsskatt inte avspeglar skillnaden i pris så blev det ett lätt val.

VW är bra mycket lägre prissatta och går numera att få med ok räckvidd och 4wd. Fortfarande inte elbilar som "vanligt folk" har råd med nya men vem vill ärligt talat köpa en helt ny bil som känns omodern och billig när du kan få en lätt begagnad premiumbil för samma pengar?

e-Up var väl rätt nära en folkelbil men jag tror batterierna måste ner mer i kostnad innan det blir värt att paketera dom i billiga bilar.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Mvh
Volvo gör som de alltid gjort då att tillverka bilar med tramsigt hög förbrukning i förhållande till prestandan och konkurrensen.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Märkligt att räkna bort det. Det ska ju hända oavsett om du kör eller inte, den energin som behövs att värma kupén i en batteribil är ju inte en gratis restprodukt som annars bara hade blivit spillvärme som på en vanlig bil.

Majoriteten av Sveriges befolkning har inte laddstolpe hemma och har inte möjlighet att låta bilen stå inkopplad alltid på hemorten.
Jag tror nog att majoriteten av elbilsägare har laddning hemma eller billigt/gratis på jobbet. Annars blir det både dyrt och krångligt att ha elbil.

Har man som jag och många med mig timtaxa så är kostnaden för laddning hemma nattetid nästan försumbar och publig laddning känns väldigt dyr.

Därmed är det intressant att redovisa på båda sätten för att kunna bilda sig en uppfattning av kostnaden.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är Polestar billiga i Tyskland?
Jag valde Polestar framför VW eftersom VWs alternativ kändes omoderna, tråkiga, mindre premium och har sämre prestanda. Och eftersom skillnaden i förmånsskatt inte avspeglar skillnaden i pris så blev det ett lätt val.

VW är bra mycket lägre prissatta och går numera att få med ok räckvidd och 4wd. Fortfarande inte elbilar som "vanligt folk" har råd med nya men vem vill ärligt talat köpa en helt ny bil som känns omodern och billig när du kan få en lätt begagnad premiumbil för samma pengar?

e-Up var väl rätt nära en folkelbil men jag tror batterierna måste ner mer i kostnad innan det blir värt att paketera dom i billiga bilar.
Jag tror att kommentaren om Polestar kom av att han nyss hade åkt med mig i min, men när han såg bilen var första reaktionen "Oh, you have a Chinese car".
Priserna på kinesiska bilar är dopade av kinesiska staten och förstör europeisk industri.
Varför jag kör Polestar vetefan. Jag skyller på att min fru var med när jag valde bil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det blir lite elbilsfanatiker över det hela. ”Det är så billigt att köra elbil” är ett annat. ”Det beror på hur man räknar”. Bilvärldens motsvarighet till resonemanget kring äcklig mat. ”Man måste ha de rätta tillbehören”. Hör jag den meningen vet jag att maten i grund och botten är äcklig. 🤣

Även med bränsledrivna fordon sparar man bränsle och verkningsgrad genom att ha motorvärmare inkopplad innan man ska köra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Även med bränsledrivna fordon sparar man bränsle och verkningsgrad genom att ha motorvärmare inkopplad innan man ska köra.

Helt rätt!

Men de som har motor- och kupévärmaren inkopplad på sin fossilbil behöver inte räkna med den kostnaden, det är sedan gammalt! :)

Vintertid kanske 6-10 kWh per dygn om man kör 3-5 timmar vilket är minimum för att få isfritt och hyfsat uppvärmd olja om det är kallare än -10. Dvs bara det vad en elbil behöver ladda per dygn inkl 2 mils enkelvägs pendling. Och så på jobbet lika många kWh för att ha varm bil till hemfärden… dubbelt så mycket el alltså för dieselbilen vid kyla.

Och så lägger vi till 3-5 liter bränsle beroende på bil. 50-90 spänn någonstans? Per dag?

Så för dagspendlaren är det ingen stor grej med elkostnaden. Ej heller med effektbehovet.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Helt rätt!

Men de som har motor- och kupévärmaren inkopplad på sin fossilbil behöver inte räkna med den kostnaden, det är sedan gammalt! :)

Vintertid kanske 6-10 kWh per dygn om man kör 3-5 timmar vilket är minimum för att få isfritt och hyfsat uppvärmd olja om det är kallare än -10. Dvs bara det vad en elbil behöver ladda per dygn inkl 2 mils enkelvägs pendling. Och så på jobbet lika många kWh för att ha varm bil till hemfärden… dubbelt så mycket el alltså för dieselbilen vid kyla.

Och så lägger vi till 3-5 liter bränsle beroende på bil. 50-90 spänn någonstans? Per dag?

Så för dagspendlaren är det ingen stor grej med elkostnaden. Ej heller med effektbehovet.

Mvh

Vem i helvete kör motorvärmaren 3-5 timmar? Jag brukar normalt köra 30-60 minuter.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla jag stött på med programmerbar avresetid brukar köra ca 3 timmar. De som har intervaller kör typ 15 min varje timme hela dagen. Men bilen är kall när man skall hem (har haft sådan stolpe också).

Tre timmar räcker inte i -30 för att motorn skall bli varm, däremot startar väl dieseln för det mesta. Problemet med kall olja i växellåda och diffar är fortfarande detsamma och bränsleförbrukningen de första milen är ingen rolig historia.

Dottern lånade Landcruisern en vinter när hon bodde mycket hos dåvarande pojkvännen. Daglig körning en mil, kallstart. Kallvinter var det också. Jag vill minnas att den drog 2,25 l/mil mellan två tankningar. Normalt vid kortkörning kanske 1,4.

Mvh

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Snart dags att lämna tillbaka min EV6 och skaffa något nytt, blir förmånsbil via jobb så enbart helt elektriskt som är aktuellt.

Länge varit inne på en ny EV6 med fyrhjulsdrift men nya årsmodellen stack iväg i pris en del så tittat på en Polestar 2 istället, bra erbjudande på företagsleasing där nu...

Ni som kör PS2 idag, vilka tillägg tycker ni är absolut måste att ha?
Performance är säkert skitkul men det går bort, och jag gissar att den flyttar rätt bra på sig ändå även utan det paketet.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...