Har du någon länk?
Jag läser mina elbilsnyheter på alltomelbil.se
Har du någon länk?
Det norska testet var väl tydligt, dock så dras väldigt många olika slutsatser av testet.
En slutsats är att Polestar avviker relativt lite från WLPT.
En annan slutsats är att Polestar 3 med 111 kWh batteri har ungefär samma räckvidd som Tesla 3 LR som har 75 kWh batteri.
Dvs Polestar är en otroligt mycket ineffektivare bil.
Mvh
Jag diskuterade problemen i tysk bilindustri idag med en tysk ingenjör. Han menade att det finns två stora problem.
Ett är att Volkswagen borde göra skäl för sitt namn och tillverka bilar som vanligt folk har råd med.
Det andra var att folk köper billiga kinesiska elbilar som Polestar och inte tänker på lokala företag.
Märkligt att räkna bort det. Det ska ju hända oavsett om du kör eller inte, den energin som behövs att värma kupén i en batteribil är ju inte en gratis restprodukt som annars bara hade blivit spillvärme som på en vanlig bil.är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?
Man kör ju inte bil utan värme
Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
Är Polestar billiga i Tyskland?Jag diskuterade problemen i tysk bilindustri idag med en tysk ingenjör. Han menade att det finns två stora problem.
Ett är att Volkswagen borde göra skäl för sitt namn och tillverka bilar som vanligt folk har råd med.
Det andra var att folk köper billiga kinesiska elbilar som Polestar och inte tänker på lokala företag.
Volvo gör som de alltid gjort då att tillverka bilar med tramsigt hög förbrukning i förhållande till prestandan och konkurrensen.Det norska testet var väl tydligt, dock så dras väldigt många olika slutsatser av testet.
En slutsats är att Polestar avviker relativt lite från WLPT.
En annan slutsats är att Polestar 3 med 111 kWh batteri har ungefär samma räckvidd som Tesla 3 LR som har 75 kWh batteri.
Dvs Polestar är en otroligt mycket ineffektivare bil.
Mvh
Jag tror nog att majoriteten av elbilsägare har laddning hemma eller billigt/gratis på jobbet. Annars blir det både dyrt och krångligt att ha elbil.Märkligt att räkna bort det. Det ska ju hända oavsett om du kör eller inte, den energin som behövs att värma kupén i en batteribil är ju inte en gratis restprodukt som annars bara hade blivit spillvärme som på en vanlig bil.
Majoriteten av Sveriges befolkning har inte laddstolpe hemma och har inte möjlighet att låta bilen stå inkopplad alltid på hemorten.
Jag tror att kommentaren om Polestar kom av att han nyss hade åkt med mig i min, men när han såg bilen var första reaktionen "Oh, you have a Chinese car".Är Polestar billiga i Tyskland?
Jag valde Polestar framför VW eftersom VWs alternativ kändes omoderna, tråkiga, mindre premium och har sämre prestanda. Och eftersom skillnaden i förmånsskatt inte avspeglar skillnaden i pris så blev det ett lätt val.
VW är bra mycket lägre prissatta och går numera att få med ok räckvidd och 4wd. Fortfarande inte elbilar som "vanligt folk" har råd med nya men vem vill ärligt talat köpa en helt ny bil som känns omodern och billig när du kan få en lätt begagnad premiumbil för samma pengar?
e-Up var väl rätt nära en folkelbil men jag tror batterierna måste ner mer i kostnad innan det blir värt att paketera dom i billiga bilar.
Märkligt att räkna bort det. Det ska ju hända oavsett om du kör eller inte, den energin som behövs att värma kupén i en batteribil är ju inte en gratis restprodukt som annars bara hade blivit spillvärme som på en vanlig bil.
Majoriteten av Sveriges befolkning har inte laddstolpe hemma och har inte möjlighet att låta bilen stå inkopplad alltid på hemorten.
Det blir lite elbilsfanatiker över det hela. ”Det är så billigt att köra elbil” är ett annat. ”Det beror på hur man räknar”. Bilvärldens motsvarighet till resonemanget kring äcklig mat. ”Man måste ha de rätta tillbehören”. Hör jag den meningen vet jag att maten i grund och botten är äcklig.
Även med bränsledrivna fordon sparar man bränsle och verkningsgrad genom att ha motorvärmare inkopplad innan man ska köra.
Helt rätt!
Men de som har motor- och kupévärmaren inkopplad på sin fossilbil behöver inte räkna med den kostnaden, det är sedan gammalt!
Vintertid kanske 6-10 kWh per dygn om man kör 3-5 timmar vilket är minimum för att få isfritt och hyfsat uppvärmd olja om det är kallare än -10. Dvs bara det vad en elbil behöver ladda per dygn inkl 2 mils enkelvägs pendling. Och så på jobbet lika många kWh för att ha varm bil till hemfärden… dubbelt så mycket el alltså för dieselbilen vid kyla.
Och så lägger vi till 3-5 liter bränsle beroende på bil. 50-90 spänn någonstans? Per dag?
Så för dagspendlaren är det ingen stor grej med elkostnaden. Ej heller med effektbehovet.
Mvh
Timern i stolpen brukar vanligtvis vara 2-3 timmar...Vem i helvete kör motorvärmaren 3-5 timmar? Jag brukar normalt köra 30-60 minuter.
Timern i stolpen brukar vanligtvis vara 2-3 timmar...
R1man, is it you?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |