Elbil eller inte?

Håller med dig om det mesta BroolkynS ! Men fan vad du orkar! ...med det nya internet !Va det inte bara en Fluga? Uusmann:)
 
Till exempel kan en Tesla Model 3 kostar runt 1 500-2 600 kronor per månad att helförsäkra och runt 700-1 000 kronor att halvförsäkra. En mindre elbil som en Nissan Leaf kostar ca. 500-1 100 kronor per månad för helförsäkring och ungefär 250-500 kronor per månad för en halvförsäkring.
Dyrt med snabb elbil!
Huvva
 
Kanske förmodligen det bästa elbil vS elbil inte-testet du sett.

Ansvarsfriskrivning:
  • Grabben kommer gissningsvis från pengar Men begåvad nog att starta en bra dyr kanal som idag uppskattningsvis betalar sig själv + dricks. 7.2 miljoner visningar på ett dygn borde i.a.f. generera något.
  • Detta är del 2, del 1 var mer en gapig(!!1) youtubare som han förmodligen fick mycket skit för. Kalla detta vuxnare är att ta i men han får till det bättre och några ganska giftiga scener/repliker med humor.
  • Titta på del 1 om det lockar men minns vad jag sa och rek. att se del 2 först p.g.a. anledningar. Intressantaste i del 1 är belastningsprov av dragkroken.
  • Lägg ner alla funderingar på kommentar rel. till sunt förnuft, vi vet
  • Innehåller reklam dock sparsamt mot vad ni är vana vid på p.h*piip*
Mycket nöje.

Edit; Stavfle.
 
Last edited:
Norrmännen har kört sitt årliga räckviddstest vinter, siffrorna är inte ute än, men dom HOPPADES att Teslan som har längst uppgiven räckvidd (70 mil) skuller sätta nytt rekord med 53 mil.

Men då ska man betänka att testet är utfört i den bistra temperaturen runt noll grader.
 
Norrmännen har kört sitt årliga räckviddstest vinter, siffrorna är inte ute än, men dom HOPPADES att Teslan som har längst uppgiven räckvidd (70 mil) skuller sätta nytt rekord med 53 mil.

Men då ska man betänka att testet är utfört i den bistra temperaturen runt noll grader.
Det är de temperaturerna vi får vänja oss vid nuförtiden.
 
Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.

Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.

I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
 
Körde med kåpsläp till Älvsbyn idag och tillbaka. 265 Wh/km genomsnitt.

Regn på blankis, sista milen hem 50km/h bakom några paketbilar.


Mvh
 
Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.

Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.

I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
Det låter extremt dåligt. Hur ser det ut när du har kört 8-10 mil i kyla? Batteriet och kupén borde bli varma och kräva mindre efter en stund.
Min gamla e-up med 18,7 kWh gick aldrig kortare än 10 mil.
 
Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.

Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.

I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
Kompisen har en.
Han åkte till Gävle i 3-4 minus, ca 10 mil, fick kompletteringsladda "en stund" för att komma hem.
Så 15-17 mil är nog räckvidden på vintern.

Min KIA har 64kW och jag kom precis till Mora T&R förra året i -20.
Det var ca 22 mil och jag hade 2 till tomt vid hemkomst.
Rätt illa det med. :(

De sista 2000+ milen har den dragit 1,8.
Så totalt är det ganska OK.
 
Har länge trott på känn att min drar över 2 per mil.
Men enligt mätaren i bilen är jag aldrig över 2.
Kör ju nu i vinter och temperaturen pendlar mellan-11 och + 5 ungefär.
Så det är ju bra
 
Har länge trott på känn att min drar över 2 per mil.
Men enligt mätaren i bilen är jag aldrig över 2.
Kör ju nu i vinter och temperaturen pendlar mellan-11 och + 5 ungefär.
Så det är ju bra
Minns inte vad du kör för bil, men åtminstone min har två mätare av förbrukning där uppvärmning av kupen inför färd inte ingår på den ena. Från -8 till +20 drar en bit över en procent av batteriet (60kWh) för mig, trots värmepump. Då värmer den även batteriet något för att öka bromsregenerering och säkert för att batteriet mår bättre av det.
 
Det låter extremt dåligt. Hur ser det ut när du har kört 8-10 mil i kyla? Batteriet och kupén borde bli varma och kräva mindre efter en stund.
Min gamla e-up med 18,7 kWh gick aldrig kortare än 10 mil.
Aldrig kört så långa sträckor i minusgrader än. Bilen används till 98% för pendling ca 2 mil om dagen.
 
Minns inte vad du kör för bil, men åtminstone min har två mätare av förbrukning där uppvärmning av kupen inför färd inte ingår på den ena. Från -8 till +20 drar en bit över en procent av batteriet (60kWh) för mig, trots värmepump. Då värmer den även batteriet något för att öka bromsregenerering och säkert för att batteriet mår bättre av det.
Tesla, inkluderar det hela.

Min (fruns..) har för övrigt stått parkerad i över en vecka, noll förändring på laddningsnivån.
 
är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?

Man kör ju inte bil utan värme

Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
 
Gratis är gott, smart också av dom.
 
är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?

Man kör ju inte bil utan värme

Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
Det är just förvärmningen som inte kommer med på min. Därav att om jag bara har kring 25 km enkel till jobbet och den snittar 175Wh/km (ink värme under färd) så blir det fel om jag tror att jag förbrukar 2*25*0.175=8.75kWh per dag i -8, kostar den initiala uppvärmningen -8 till 20 grader 1 kWh (den värmer som sagt även batteriet) så får man lägga till en sådan uppvärmning per resa, reser man långt blir det (relativt)försumbart men vid kortresor blir det betydande, för mina fem mil under en dag blir det totalt 10.75kWh eller 215Wh/km, 23% mer än mätaren visar. Jag tror det är det som gör att många inte tycker att deras förbrukning stämmer med vad som försvinner i batteriet när det är kallt. Om man inte förvärmer alls så kommer det såklart bli mer rättvisande, och säkert bli ungefär samma totala slutresultat. Kanske lite mindre då större andel av uppvärmningen av batteriet kommer från själva användandet och jag får intryck av att pumpen jobbar hårdare om jag ber om uppvärmning i förväg, hårt jobbande pump har lägre COP.

Har man sen inte värmepump utan uppvärmning modell brödrost så kanske det är snarare 200Wh/km eller mer på själva körningen i -8 med värme och 2-3kWh uppvärmning -8 till 20 och då börjar det bli mycket.
 
Nu är siffrorna inne, Teslan tappade 25% av uppgiven räckvidd, en Polestar tappade minst, bara 5% av uppgiven räckvidd
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top