Elbil eller inte?

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Håller med dig om det mesta BroolkynS ! Men fan vad du orkar! ...med det nya internet !Va det inte bara en Fluga? Uusmann:)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Till exempel kan en Tesla Model 3 kostar runt 1 500-2 600 kronor per månad att helförsäkra och runt 700-1 000 kronor att halvförsäkra. En mindre elbil som en Nissan Leaf kostar ca. 500-1 100 kronor per månad för helförsäkring och ungefär 250-500 kronor per månad för en halvförsäkring.
Dyrt med snabb elbil!
Huvva
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kanske förmodligen det bästa elbil vS elbil inte-testet du sett.

Ansvarsfriskrivning:
  • Grabben kommer gissningsvis från pengar Men begåvad nog att starta en bra dyr kanal som idag uppskattningsvis betalar sig själv + dricks. 7.2 miljoner visningar på ett dygn borde i.a.f. generera något.
  • Detta är del 2, del 1 var mer en gapig(!!1) youtubare som han förmodligen fick mycket skit för. Kalla detta vuxnare är att ta i men han får till det bättre och några ganska giftiga scener/repliker med humor.
  • Titta på del 1 om det lockar men minns vad jag sa och rek. att se del 2 först p.g.a. anledningar. Intressantaste i del 1 är belastningsprov av dragkroken.
  • Lägg ner alla funderingar på kommentar rel. till sunt förnuft, vi vet
  • Innehåller reklam dock sparsamt mot vad ni är vana vid på p.h*piip*
Mycket nöje.

Edit; Stavfle.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Norrmännen har kört sitt årliga räckviddstest vinter, siffrorna är inte ute än, men dom HOPPADES att Teslan som har längst uppgiven räckvidd (70 mil) skuller sätta nytt rekord med 53 mil.

Men då ska man betänka att testet är utfört i den bistra temperaturen runt noll grader.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Norrmännen har kört sitt årliga räckviddstest vinter, siffrorna är inte ute än, men dom HOPPADES att Teslan som har längst uppgiven räckvidd (70 mil) skuller sätta nytt rekord med 53 mil.

Men då ska man betänka att testet är utfört i den bistra temperaturen runt noll grader.
Det är de temperaturerna vi får vänja oss vid nuförtiden.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.

Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.

I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde med kåpsläp till Älvsbyn idag och tillbaka. 265 Wh/km genomsnitt.

Regn på blankis, sista milen hem 50km/h bakom några paketbilar.


Mvh
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.

Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.

I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
Det låter extremt dåligt. Hur ser det ut när du har kört 8-10 mil i kyla? Batteriet och kupén borde bli varma och kräva mindre efter en stund.
Min gamla e-up med 18,7 kWh gick aldrig kortare än 10 mil.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.

Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.

I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
Kompisen har en.
Han åkte till Gävle i 3-4 minus, ca 10 mil, fick kompletteringsladda "en stund" för att komma hem.
Så 15-17 mil är nog räckvidden på vintern.

Min KIA har 64kW och jag kom precis till Mora T&R förra året i -20.
Det var ca 22 mil och jag hade 2 till tomt vid hemkomst.
Rätt illa det med. :(

De sista 2000+ milen har den dragit 1,8.
Så totalt är det ganska OK.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har länge trott på känn att min drar över 2 per mil.
Men enligt mätaren i bilen är jag aldrig över 2.
Kör ju nu i vinter och temperaturen pendlar mellan-11 och + 5 ungefär.
Så det är ju bra
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har länge trott på känn att min drar över 2 per mil.
Men enligt mätaren i bilen är jag aldrig över 2.
Kör ju nu i vinter och temperaturen pendlar mellan-11 och + 5 ungefär.
Så det är ju bra
Minns inte vad du kör för bil, men åtminstone min har två mätare av förbrukning där uppvärmning av kupen inför färd inte ingår på den ena. Från -8 till +20 drar en bit över en procent av batteriet (60kWh) för mig, trots värmepump. Då värmer den även batteriet något för att öka bromsregenerering och säkert för att batteriet mår bättre av det.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det låter extremt dåligt. Hur ser det ut när du har kört 8-10 mil i kyla? Batteriet och kupén borde bli varma och kräva mindre efter en stund.
Min gamla e-up med 18,7 kWh gick aldrig kortare än 10 mil.
Aldrig kört så långa sträckor i minusgrader än. Bilen används till 98% för pendling ca 2 mil om dagen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Minns inte vad du kör för bil, men åtminstone min har två mätare av förbrukning där uppvärmning av kupen inför färd inte ingår på den ena. Från -8 till +20 drar en bit över en procent av batteriet (60kWh) för mig, trots värmepump. Då värmer den även batteriet något för att öka bromsregenerering och säkert för att batteriet mår bättre av det.
Tesla, inkluderar det hela.

Min (fruns..) har för övrigt stått parkerad i över en vecka, noll förändring på laddningsnivån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?

Man kör ju inte bil utan värme

Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gratis är gott, smart också av dom.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?

Man kör ju inte bil utan värme

Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
Det är just förvärmningen som inte kommer med på min. Därav att om jag bara har kring 25 km enkel till jobbet och den snittar 175Wh/km (ink värme under färd) så blir det fel om jag tror att jag förbrukar 2*25*0.175=8.75kWh per dag i -8, kostar den initiala uppvärmningen -8 till 20 grader 1 kWh (den värmer som sagt även batteriet) så får man lägga till en sådan uppvärmning per resa, reser man långt blir det (relativt)försumbart men vid kortresor blir det betydande, för mina fem mil under en dag blir det totalt 10.75kWh eller 215Wh/km, 23% mer än mätaren visar. Jag tror det är det som gör att många inte tycker att deras förbrukning stämmer med vad som försvinner i batteriet när det är kallt. Om man inte förvärmer alls så kommer det såklart bli mer rättvisande, och säkert bli ungefär samma totala slutresultat. Kanske lite mindre då större andel av uppvärmningen av batteriet kommer från själva användandet och jag får intryck av att pumpen jobbar hårdare om jag ber om uppvärmning i förväg, hårt jobbande pump har lägre COP.

Har man sen inte värmepump utan uppvärmning modell brödrost så kanske det är snarare 200Wh/km eller mer på själva körningen i -8 med värme och 2-3kWh uppvärmning -8 till 20 och då börjar det bli mycket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är siffrorna inne, Teslan tappade 25% av uppgiven räckvidd, en Polestar tappade minst, bara 5% av uppgiven räckvidd
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top