Har alltid haft typ 28 timmar/dygn…Håller med dig om det mesta BroolkynS ! Men fan vad du orkar! ...med det nya internet !Va det inte bara en Fluga? Uusmann
Dyrt med snabb elbil!Till exempel kan en Tesla Model 3 kostar runt 1 500-2 600 kronor per månad att helförsäkra och runt 700-1 000 kronor att halvförsäkra. En mindre elbil som en Nissan Leaf kostar ca. 500-1 100 kronor per månad för helförsäkring och ungefär 250-500 kronor per månad för en halvförsäkring.
Det är de temperaturerna vi får vänja oss vid nuförtiden.Norrmännen har kört sitt årliga räckviddstest vinter, siffrorna är inte ute än, men dom HOPPADES att Teslan som har längst uppgiven räckvidd (70 mil) skuller sätta nytt rekord med 53 mil.
Men då ska man betänka att testet är utfört i den bistra temperaturen runt noll grader.
Det låter extremt dåligt. Hur ser det ut när du har kört 8-10 mil i kyla? Batteriet och kupén borde bli varma och kräva mindre efter en stund.Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.
Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.
I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
Kompisen har en.Hade skrivit tidigare om vår MG4 där jag tippade på 15 mils räckvidd vintertid. Det är nog för optimistiskt.
Laddade 100% häromdagen och datorn lovade 17 mil. Temperatur strax under nollan.
I riktig vintertemperatur och med marginalerna på rätt sida så lär man nog kunna köra 10-12 mil. Är inte det illa för en småbil med 52 kWh batteri?
Minns inte vad du kör för bil, men åtminstone min har två mätare av förbrukning där uppvärmning av kupen inför färd inte ingår på den ena. Från -8 till +20 drar en bit över en procent av batteriet (60kWh) för mig, trots värmepump. Då värmer den även batteriet något för att öka bromsregenerering och säkert för att batteriet mår bättre av det.Har länge trott på känn att min drar över 2 per mil.
Men enligt mätaren i bilen är jag aldrig över 2.
Kör ju nu i vinter och temperaturen pendlar mellan-11 och + 5 ungefär.
Så det är ju bra
Aldrig kört så långa sträckor i minusgrader än. Bilen används till 98% för pendling ca 2 mil om dagen.Det låter extremt dåligt. Hur ser det ut när du har kört 8-10 mil i kyla? Batteriet och kupén borde bli varma och kräva mindre efter en stund.
Min gamla e-up med 18,7 kWh gick aldrig kortare än 10 mil.
Tesla, inkluderar det hela.Minns inte vad du kör för bil, men åtminstone min har två mätare av förbrukning där uppvärmning av kupen inför färd inte ingår på den ena. Från -8 till +20 drar en bit över en procent av batteriet (60kWh) för mig, trots värmepump. Då värmer den även batteriet något för att öka bromsregenerering och säkert för att batteriet mår bättre av det.
Det är just förvärmningen som inte kommer med på min. Därav att om jag bara har kring 25 km enkel till jobbet och den snittar 175Wh/km (ink värme under färd) så blir det fel om jag tror att jag förbrukar 2*25*0.175=8.75kWh per dag i -8, kostar den initiala uppvärmningen -8 till 20 grader 1 kWh (den värmer som sagt även batteriet) så får man lägga till en sådan uppvärmning per resa, reser man långt blir det (relativt)försumbart men vid kortresor blir det betydande, för mina fem mil under en dag blir det totalt 10.75kWh eller 215Wh/km, 23% mer än mätaren visar. Jag tror det är det som gör att många inte tycker att deras förbrukning stämmer med vad som försvinner i batteriet när det är kallt. Om man inte förvärmer alls så kommer det såklart bli mer rättvisande, och säkert bli ungefär samma totala slutresultat. Kanske lite mindre då större andel av uppvärmningen av batteriet kommer från själva användandet och jag får intryck av att pumpen jobbar hårdare om jag ber om uppvärmning i förväg, hårt jobbande pump har lägre COP.är inte siffran vad den drar utan värme ganska ointressant ändå?
Man kör ju inte bil utan värme
Jag kan tänka mig att räkna bort förvärmning, för det kan man ju teoretiskt sett göra med sladden ikopplad (om man står vid ett uttag, men låt säga att man alltid gör det)
Jag kan till och med gå med på att förvärma till bastu-temperatur för att spara på batteriet, men egentligen borde det väl vara till den temperatur man tänker hålla resten av resan.
Har du någon länk?Nu är siffrorna inne, Teslan tappade 25% av uppgiven räckvidd, en Polestar tappade minst, bara 5% av uppgiven räckvidd
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |