Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lika märkligt är när MB och BMW Coupémodeller aldrig får anmärkning på att de har ramlösa sidofönster. Kanske det inte beror på det ändå?
Bättre kvalitet såklart hos tyskarna. På en kvalitetsbil är det ingen skillnad på buller beroende av dörrens konstruktion. Däremot är klangen vid stängning inte riktigt lika solid utan ram!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det drygaste med batteribil som tjänstesnurra är alla jävla kvitton på laddning, har jag lärt mig nu. Från att hantera noll kvitton till min tjänstebil (CK och Shellkort i bilen) till att det för i princip alla laddtillfällen jag besöker genereras ett kvitto på småpengar som jag ska redovisa.

Har bara hunnit 600 mil med batteribilen än, funkar ok förutom kvittotramset. Men det är inga fördelar mot diesel förutom att bilen kan både bli varm och kall innan jag ska köra. Även i ett garage. Men det är nog allt, på det stora hela. Gillar accelerationen, men helt onödigt i en skåpbil. Har man inte bråttom så är batteribil utmärkt.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har kört halvförsäkring på min i snart ett år.
Men en bekant fick sladd i Småland å hade bara trafik. (Volvo)
Snurra å skrapades å framljus å bakljus fick sig en smäll.
Så la om min några sekunder sen till helförsäkring. Dubbla pengarna bara 😢

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har kört halvförsäkring på min i snart ett år.
Men en bekant fick sladd i Småland å hade bara trafik. (Volvo)
Snurra å skrapades å framljus å bakljus fick sig en smäll.
Så la om min några sekunder sen till helförsäkring. Dubbla pengarna bara 😢

Farsan tittade på elbil för ett tag sedan, försäkringarna är svettiga, men jag skulle nog inte våga ha något annat än helförsäkrat heller, då alla moderna bilar oavsett drivmedel har hysteriska reparationskostnader även efter små tillbud...

Vem minns inte reklamfilmen från 1972

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Farsan tittade på elbil för ett tag sedan, försäkringarna är svettiga, men jag skulle nog inte våga ha något annat än helförsäkrat heller, då alla moderna bilar oavsett drivmedel har hysteriska reparationskostnader även efter små tillbud...

Vem minns inte reklamfilmen från 1972

s

Ett exempel är: En strålkastare till en Jaguar I-pace kostar 48813:- är man då tillika en bakluckeåkare så är det klokt att ha helförsäkring.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Farsan tittade på elbil för ett tag sedan, försäkringarna är svettiga, .....
Jag bytte förra månaden från en diesel (MB W205 170hk) till en elbil (585hk) och försäkringen skulle bli 31% dyrare (från 5900:- till 7750:- /år) om INTE vagnskadegaranti fanns, dvs om några år.
Under den tiden kommer den kosta ca 3000:- /år (=halvförsäkring)

Samma elbil, men med 325hk skulle kosta mig 2600:- med vagnskadegaranti och 6900:- utan, så bara tusen kronor mer per år en dieseln.

Men helt klart tar de bra betalt mellan halv och helförsäkring!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min kostar nu dryga 1000kr i månaden nu.
Mot drygt 500kr med halv.
Men hört siffror på 15000kr hos en del.
Jag är ju 67 år nästa gång å har full bonus. Det spelar stor roll
Tryckfelsnissen hade varit framme 🤭

Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Ja jag såg det, men det känns orimligt lågt med tanke på batteriets storlek. Eller så drar de helt enkelt så jäkla mycket, mer än en Tesla X.
Jag har en sån. Typ, fast det står Golf på den. Det ska vara samma drivlina och samma batteri, med officiella siffror på 23 mil har jag för mig. Nu i den skånska vintern gissar bilen själv på 17-18 mil, det är närmre sanningen. Det gör stor skillnad på förbrukningen med lägre kaross och mindre totalvikt.

Men Golfen är trevlig att köra, jag har laddat (enbart hemma) för 1500:- på 1000 mils körning sen jag köpte den i somras, och en helförsäkring på under 5000kr/år. Den billigaste bilen jag har kört med än så länge, sen beror det på hur länge den håller om det blir billigt i längden.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår