sportbilsentusi
Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Lite kortat. Undviker långa citat om det går...
Av detta kan man inte dra för stora slutsatser, då de som ÄR positiva till elbil köper...just elbil.
Klart som tusan de är nöjda.
Jag vill köpa elbil av flera skäl men de uppfyller inte mina behov ännu. Ge mig en bil med 40mils verklig räckvidd (=80 på papperet)
Ja menar 80mil på papperet = slitet batteri...full värme alt kyla...lite moms på hastigheten...acca bra (man vill gärna ha lite kul)...backigt till sälenfjällen... ger att man snabbt kommer ned till halva körsträckan.
Och när de klarar 80mil (40 riktiga) ska de kosta som en vanlig i inköp. DÅ snackar vi. Inte förr.
Har en VW Up som andrabil. Den körs 2.5k mil/år.
Tittade på eUp men som en annan i tråden räknat ut. Värdeminskning på 3år på 160k bara går ju inte!
Vår maxutrustade Up med vinterhjul fick vi loss för 120k!!
Den drar i snitt 4.3 på sommaren, 4.5 på vintern.
Dvs ingen ekonomi alls för elbil.
Prövade dessutom en eUp och tråkigare bil kan man knappt tänka sig. ok den accar snabbt upp till 50-60 men sen är det seeegt.
Och all extra vikt gör en stenkul bil till en dödens trist.
Dessutom skulle batteriet räcka 14mil tror jag de sa, men efter 15-20min körning i stan var jag nere på 40% återstående körsträcka. Rent uselt !
Nej, de får allt fila vidare på grejerna innan jag hoppar på.
PS
De med elbilar säger sig inte ha räckviddsångest men snålkör hela tiden...och söker efter laddstolpar hela tiden...
Så jag ställer mig tveksam till hur det är med ångesten.
Men klarar den 40mil i verkligheten slipper man det. Snart är vi där. Utvecklingen går snabbt.
Dock ska jag fortfarande ha en "riktig bil" som förstabil. En kul en...en som låter o vibrerar..en som är lätt..kul...och snabb.
Andrabil = elbil dock. Som hustrun kör. När det funkar tekniskt och ekonomiskt.
Hej!Summerar man det hela (och det är inte bara denna tråden, eller detta forumet jag syftar på) så finns det framförallt två grupper:
Grupp A) Aldrig ägt en elbil, ofta inte ens provkört en och de ogillar det hela. Det funkar inte och det duger inte!
Grupp B) Elbils-ägare. Från dessa läser man om positiva upplevelser, faktiska erfarenheter,
Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?
Av detta kan man inte dra för stora slutsatser, då de som ÄR positiva till elbil köper...just elbil.
Klart som tusan de är nöjda.
Jag vill köpa elbil av flera skäl men de uppfyller inte mina behov ännu. Ge mig en bil med 40mils verklig räckvidd (=80 på papperet)
Ja menar 80mil på papperet = slitet batteri...full värme alt kyla...lite moms på hastigheten...acca bra (man vill gärna ha lite kul)...backigt till sälenfjällen... ger att man snabbt kommer ned till halva körsträckan.
Och när de klarar 80mil (40 riktiga) ska de kosta som en vanlig i inköp. DÅ snackar vi. Inte förr.
Har en VW Up som andrabil. Den körs 2.5k mil/år.
Tittade på eUp men som en annan i tråden räknat ut. Värdeminskning på 3år på 160k bara går ju inte!
Vår maxutrustade Up med vinterhjul fick vi loss för 120k!!
Den drar i snitt 4.3 på sommaren, 4.5 på vintern.
Dvs ingen ekonomi alls för elbil.
Prövade dessutom en eUp och tråkigare bil kan man knappt tänka sig. ok den accar snabbt upp till 50-60 men sen är det seeegt.
Och all extra vikt gör en stenkul bil till en dödens trist.
Dessutom skulle batteriet räcka 14mil tror jag de sa, men efter 15-20min körning i stan var jag nere på 40% återstående körsträcka. Rent uselt !
Nej, de får allt fila vidare på grejerna innan jag hoppar på.
PS
De med elbilar säger sig inte ha räckviddsångest men snålkör hela tiden...och söker efter laddstolpar hela tiden...
Så jag ställer mig tveksam till hur det är med ångesten.
Men klarar den 40mil i verkligheten slipper man det. Snart är vi där. Utvecklingen går snabbt.
Dock ska jag fortfarande ha en "riktig bil" som förstabil. En kul en...en som låter o vibrerar..en som är lätt..kul...och snabb.
Andrabil = elbil dock. Som hustrun kör. När det funkar tekniskt och ekonomiskt.